Zeer expressieve sculptuur van een klein, gedrongen karakter, weergegeven met de handen verenigd onder de kin, met kenmerken die ook kwésé zijn, volgens de arcering van het gezicht. Aan weerszijden van het hoofd zijn openingen doorboord voor mogelijke ophanging, seks voor rituele doeleinden. Fluweelachtig korrelig patina, gedeeltelijk afgesleten, uitdrogingsscheurtjes. De Kwésé zijn gevestigd onder andere stammen zoals de Mbala en de Hungaan, langs de oevers van de rivier de Kwango in de Democratische Republiek Congo. Hun beeldhouwwerk is geïnspireerd op dat van hun buren en soms gemaakt door de Mbala's op verzoek van de Kwese. De hoofdtooi vertoont grote overeenkomsten met de mukote-hoofdtooi die, onder de westelijke Pende met wie de Mbala mukanda-besnijdenisrituelen ...
Zie het blad Hungaan / Kwese Fetish
Verkocht
Gekampeerd in een houding van uitdaging, heeft dit onderwerp van de Afrikaanse kunst een buikbelasting (bilongo) voor therapeutische doeleinden. De Vili produceerden een verscheidenheid aan nkisi-beelden voor individueel gebruik, waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. De glazige ogen symboliseren helderziendheid in een gezicht met naturalistische kenmerken. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. De Vili, aanwezig langs de Gabonese kust, maakten zich in de 16e eeuw los van het Kongo-koninkrijk en het Loango-koninkrijk werd een machtige staat. Nu ze grotendeels ...
Zie het blad Vili Fetisj
De magische songye-beelden zijn bedoeld om verschillende problemen tegen te gaan en hebben holtes waarin componenten die bishimba worden genoemd, worden geïntroduceerd. Dit exemplaar, ontheiligd, is er zichtbaar verstoken van. Een koperen strook, bij elkaar gehouden met lange nietjes, loopt van de schedel naar het puntje van de neus. De kaurischelpen vertegenwoordigen treffend oogleden omzoomd met wimpers, terwijl de mond zich ontvouwt in een getande grijns. De morfologie is krachtig gesneden en wordt gearticuleerd in krachtige en uitbundige projecties rond ruime gedigitaliseerde voeten en handen. Glanzende donkere patina en vervolgens oranje vanaf de buste. Uitdrogingsscheuren. De Songye fetisj, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen ...
Zie het blad Songye Fetisj
Deze gebeeldhouwde figuur Nkisi, nkishi (pl. mankishi)is versierd met veren op de plaats waar vroeger de tophoorn stond. Haar hoekige gezicht is krachtig expressief. De magische lading bishimba werd geïntroduceerd in de schedelholte als de buik niet had. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van accessoires, in dit geval metalen ringen. Licht hout gecoat met een plaatselijk afgesleten zwarte patina. Deze beschermingsfetisjen voor huisvesting behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote figuren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren tot een individu of een familie behoren. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich ...
Zie het blad Songye Nkisi fetisj beeldje
Dit Lobi-beeldje "Bateba" werd na een ritueel op het altaar geplaatst om het recipiënt te worden van een bosgeest, de Thil, en zo een actief wezen te worden, een tussenpersoon die vecht tegen tovenaars en alle andere kwade krachten. Het kleine bolvormige hoofd, lichtjes opzij gekanteld, staat boven een smalle buste met afhangende schouders en armen die naast het lichaam zijn geplaatst. De figuur staat rechtop op brede voeten. Goudbruin glanzend oppervlak dat de houtnerf laat zien. Wanneer deze geesten worden geëerd, manifesteren zij hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regens, goede gezondheid, talrijke geboorten; wanneer zij worden genegeerd, trekken zij deze terug en brengen verwoestende epidemieën, droogte en lijden. Deze geesten geven aan de ...
Zie het blad Lobi Bateba mannelijke beeldjes
380,00 290,00 €
De "omgekeerde dubbelgangers" in de Afrikaanse kunst sculpturen van Les Baule Dit beeldje Blobo bia, of bloblo bla, biedt gekristalliseerde overblijfselen van rituele praktijken en belichaamt een spirituele echtgenoot. Ze neemt de traditionele houding aan, waarbij de handen de navelstreek versterken. Dit type object is gesneden volgens de aanwijzingen van de waarzegger. Afgebroken polychrome patina. Uitdroging scheuren. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jacht en landbouw beoefenen, net als de Gouro van wie ze rituele culten en maskers leenden. Twee soorten beelden worden geproduceerd door de Baoulé , Baulé , binnen het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "van hout zijn" ...
Zie het blad Baoule Beeldje
480,00 €
Ex-Amerikaanse tribale kunstcollectie. Gewijd door de nganga, begiftigd met een magische lading (bilongo) ondergebracht in een doos afgesloten door een spiegel, voldoet dit beeldje aan de criteria van nksi-voorwerpen. De Vili produceerden een verscheidenheid van beelden van individueel gebruik nkisi , waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. De glazige ogen, omgeven met hars, symboliseren de helderziendheid in een gezicht met naturalistische trekken. Er zijn verschillende accessoires aanwezig, waarvan sommige de kracht van het voorwerp zouden accentueren, metaal in de vorm van een hangslot, een met textiel beklede rugzak van mandenvlechtwerk, een hoofdtooi van leer, stroken stof en veren. Geërodeerde basis. Chocolade glanzende patina. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de ...
Zie het blad Fetish beeld Nkisi Vili
Kleine antropomorfe figuur, verstoken van armen, met een buste omwikkeld met koorden, metaal en gegarneerd met kauri's. De bovenkant van het hoofd was uitgehold om verschillende substanties op te nemen voor een ritueel doel. Deze beeldjes zouden betrekking hebben op de voorouders. In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep het grootste deel van de artistieke output. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami. De tweede regio wordt gevormd door een gebied dat het zuiden van Tanzania beslaat tot aan Mozambique, waar enkele Makonde en Yao, Ngindo, Mwéra en Makua wonen. In het noordoosten van Tanzania hebben de Chaga, Paré, Chamba, Zigua, Maasai, Iraqw, Gogo en Héhé een artistieke productie die ...
Zie het blad Sukuma fetisj beeldje
Verzameling Monegaskische Afrikaanse tribale kunst. Gemaakt door de smid fon volgens de instructies van de waarzegger genaamd fa deze oude fetisj waarvan het algemene uiterlijk is teruggebracht tot het essentiële deel is gedrapeerd met textiel. Ontbrekende, matte patina. De veelheid aan Fon-goden (de vodun), vergelijkbaar met die van de Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van alle vormen en aard. Hun heiligdommen zijn te vinden in Togo, Dahomey en West-Nigeria. Er worden vaak beeldjes aan bevestigd die de legba, beschermers van het huis, belichamen. De gelovigen dienen hen dagelijks offers en plengoffers toe, bedoeld om hun macht te activeren. De Fon wonen in een deel van de Republiek Benin die vroeger het koninkrijk Dahomey vormde. ...
Zie het blad Fon Fetisj
490,00 €
Een zeldzaam type mediatoriaal voorwerp, geladen met symbolische accessoires en een gedraaide metalen staaf bedoeld om de fetisj vast te houden. Een dikke, oranje, korstige patina bedekt het beeld. De Songye fetisj, een magisch beeld Nkisi, nkishi (pl. mankishi ), fungeert als bemiddelaar tussen goden en mensen. De grotere exemplaren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te vestigen. Hun samenleving is op patriarchale wijze georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie zij verwant zijn door gemeenschappelijke voorouders. Waarzeggerij is zeer aanwezig in hun ...
Zie het blad Songye beeldje
Gemaakt door de Mbanza of Banja, neven van de Ngbaka in Ubangi, heeft deze gebeeldhouwde menselijke figuur een gezicht omlijst door zeer grote oren die de bogen en de kaak omvatten. De functies zijn vergelijkbaar met die van de Ngbaka, als onderdeel van therapeutische riten of als voorbereiding op de jacht. Schaafwonden. De Ubangian-kroes heeft veel beeldjes voortgebracht die bepaalde overeenkomsten vertonen, zoals een hartvormig gezicht, zoals in de regio van de Ogooué-rivier in Gabon. De Ngbaka vormen een homogeen volk uit het noordwesten van de D.R.C., ten zuiden van Ubangui. De Ngandi leven in het oosten en de Ngombe in het zuiden. Ref : "Kunst van Subsaharaans Afrika" C. Mullen Kreamer.
Zie het blad Beeldje Mbanza
290,00 €
Hermafrodiet beeld van de Songye, opmerkelijk vanwege de majesteit van de hoofddracht op een gestrekte, geringde nek, de discrete expressiviteit van de gelaatstrekken, de rechtlijnige buste. Lichter, de basis moet oorspronkelijk verborgen zijn geweest onder een textiel. Glanzende mahonie patina. Goede algemene staat. De Songye fetisj, magische sculptuur Nkisi , nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich te vestigen in Kasai, Katanga en Zuid-Kivu. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze via gemeenschappelijke voorouders verwant zijn. Waarzeggerij was zeer aanwezig in hun samenleving en maakte het mogelijk tovenaars te ontdekken en licht te werpen ...
Zie het blad Songye Borstbeel
Bronzen antropomorfe figuur die een jonge Mossi vrouw voorstelt. Het is een ritueel beeldje dat moet helpen bij de conceptie. Het werd in metaal gemaakt door de smid van de Mossi, die ook verantwoordelijk was voor de gebeeldhouwde houten exemplaren. Het gebruik van poppen door jonge Afrikaanse vrouwen vindt niet uitsluitend plaats in het kader van inwijding. Wanneer de menstruatie komt, wordt het jonge meisje beschouwd als een potentiële moeder. In veel etnische groepen wordt dan via inwijdingsrituelen naar vruchtbaarheid gezocht. Vervolgens werden er houten figuren uitgesneden, sommige met beide geslachten, vaak gekleed in kralen en kleding. Gedurende de periode van afzondering wordt de pop, die een kind wordt dat dagelijks gevoed, gewassen en gezalfd moet worden, de enige metgezel ...
Zie het blad Mossi Biga vruchtbaarheids bedeltje
280,00 €
Verzameling van Frans Afrikaanse kunst. Intrigerende fetisjen die Songye-beelden zijn... de enige accessoires waarmee dit rituele beeld is uitgerust, bestaan uit een dunne das die de heupen omgordt en een huidspoel rond de geringde hals. Het kifwebe masker van het Bwadi ka bifwebe genootschap verschijnt hier in een janiforme verschijning. Satijn patina, plaatselijk glanzend, scheurtjes. De fetisj Songye , magisch beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) , speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Terwijl de grootschalige voorbeelden het collectieve eigendom zijn van een heel dorp, behoren de meer bescheiden figuren toe aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te ...
Zie het blad Songye Janiform Fetish
980,00 €
De blik die mediamieke vermogens symboliseert, een hallucinogene wortel tussen de tanden, dit Afrikaanse beeld toont een buste met een bakje voor magische stoffen. Dit soort Afrikaanse sculpturen illustreert soms een spreekwoord. Krokante patina bedrukt met kaolien, uitdrogingsscheuren. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door de ntotela koning. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken met gecodificeerde gebaren in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga tovenaars, beiden genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling richting de God genaamd ...
Zie het blad Kongo Fetisj
Stammen in de zuidoostelijke regio van de DRC, rond het Tanganyika-meer, zoals de Tumbwe en de Tabwa, vereerden de mipasi voorouders door middel van beelden die in het bezit waren van stamhoofden of toverdokters. Een magische lading ( dawa ) werd aangebracht boven op de hoofden van de standbeelden. Onze vrouwenfiguur heeft inderdaad een lading aan de bovenkant van het hoofd. De wichelroedelopers ngango gebruikten dit type fetisjbeeldje om hekserij te onthullen en te beschermen tegen kwaadwillige geesten. Satijn goudbruin patina, barsten en schaafplekken. Eenvoudige landbouwers zonder gecentraliseerde macht, verenigden de Tabwa zich rond stamhoofden nadat zij onder de invloed van de Luba waren gekomen. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke ...
Zie het blad Beschermend figuur Tumbwe callipyge
340,00 €
Afrikaanse magisch-religieuze voorwerpen. Gewijd door de priester nganga, heeft dit type Afrikaanse clan sculptuur een magische lading in de met glas afgesloten buikholte. Het beeld draagt ook, op zijn rug, een soort gewatteerde bundel. De lading of bilongo bestond uit verschillende ingrediënten uit de natuurlijke omgeving waaronder rode klei, rood houtpoeder tukula , witte klei pembe... maar mogelijk menselijke fragmenten zoals tanden, nagels, haar. De armen zijn afgeknot. Deze bezweringsfetisj werd aldus geacht invloed uit te oefenen op de gezondheid, de voorspoed en de vijanden van zijn bezitter. De hoofdtooi is kenmerkend voor de beelden van Beembe en Yombe, andere stammen van de Kongo groep. Bij de Kongo was de specialist die nganga heette, ...
Zie het blad Kongo Nkishi fetisj standbeeld
Dit Afrikaanse beeldje wordt soms een "kolonist" genoemd en vormt de incarnatie van een geestelijke echtgenoot, gebeeldhouwd volgens de aanwijzingen van de waarzegger. In "Afrikaanse kunst, westerse ogen" meldt Susan Vogel dat een figuur van dit type (p.255), de geïdealiseerde echtgenoot, wordt afgebeeld gekleed in een stadskostuum omdat de echtgenote een baan in de stad zou moeten hebben. De aardse echtgenoot verwacht, door de cultus die aan deze spirituele dubbelganger wordt verleend, dat hij onfeilbaar over zijn middelen, zijn gunsten en zijn bescherming zal beschikken. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jacht en landbouw beoefenen, net als de Gouro van wie ze de culten en maskers hebben ...
De tribale fetisjen van het Kongo-koninkrijk hebben een magische lading die over het algemeen op de buik is ondergebracht in een afgesloten holte. De blik bezet met donkere pupillen wordt geassocieerd met extra lucide vermogens. erosies. De nganga , tovenaars maar ook genezers, waren verantwoordelijk voor religieuze activiteiten en bemiddeling met de God genaamd Nzambi door middel van dit type figuur, meestal gewijde antropomorfe tribale sculpturen, genaamd i>nkisi. Bij de Kongo was de nganga verantwoordelijk voor rituelen door een spirituele kracht te activeren met een nkondi (mv. nkissi). De term nkisi werd toen gebruikt om de begrippen "heilig" of "goddelijk" aan te duiden. De meest invloedrijke categorie van "minkisi kongo" bestond uit instrumenten om regionale ...
Zie het blad Kongo Vili Nkisi Nkondi standbeeld
. Deze krachtige schildwacht gebouwd tegen het kwaad spreuk toont een geconcentreerd gelaat, strakke mond, gesloten ogen. Met een vrouw met smalle schouders en gedrongen onderste ledematen, haar handen geplaatst op haar buik, ze lijkt te verzamelen alle energie die nodig is voor haar rol als verzorger. Donker satijnen patina. Deze botchio (uit bo: "malfice" in fon, en tchio , "cadavre") opgericht op de top van een paal werd opgericht bij de ingang van het dorp of een huis om elke bedreiging, fysieke of spirituele verwijderen. Sommigen van hen namen minimalistische vormen aan, nauwelijks aangezet rond een centrale stam. De veelheid van goden fon (de vodun), vergelijkbaar met die van Yoruba onder verschillende namen, wordt vertegenwoordigd door fetisjen van alle vormen en soorten. Hun ...
Zie het blad Fetish Fon Boccio, Botchio
Belgische Afrikaanse kunstcollectie. Effigie van een zittende figuurlijke voorouder, de handen rustend op de knieën. In de Afrikaanse stammenkunst sierde dit type beeldhouwwerk, dat in verband werd gebracht met individuele verering, het Dogon familiealtaar. Dik ritueel korstig patina. Dogon beelden worden meestal in opdracht van een familie gebeeldhouwd, maar kunnen ook het voorwerp van verering van de hele gemeenschap zijn. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdcultussen: de Lebe, die betrekking heeft op de vruchtbaarheid, onder de geestelijke autoriteit van de Hogon, de Wagem, de cultus van de voorouders onder de autoriteit van de patriarch, de Binou, die de wereld van de geesten ...
Zie het blad Dogon beeldjes