Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Tribale kunst - Kraamafdelingen:

In oude culturen is moederschap het symbool van vruchtbaarheid. Van de religieuze tot de politieke functie, vele zijn de toepassingen van dit voorwerp. De figuur stelt meestal een vrouw voor die een kind draagt.


Kongo Standbeeld
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Kongo Standbeeld

Ex-Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Binnen de grote diversiteit aan nkisi sculpturen waaraan meerdere deugden werden toegeschreven, biedt dit Afrikaanse moederschap in figuratieve stijl, beeld van de beschermende voorouder van de clan, een overvloed aan zeer fijn gebeitelde details. Dit type vrouwelijk beeld werd vergezeld door zijn mannelijke tegenhanger genaamd Mabyaala.
Bordeauxbruine satijnen patina. Kleine erosies en verdrogingsscheuren.
De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik>. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken met gecodificeerde gebaren in relatie tot hun visie op de wereld.
Ref. : "Afrika, de kunst van een continent" ...


Zie het blad

780,00

Tikar moederschap
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Tikar moederschap

Ex collectie Franse Afrikaanse tribale kunst.
Typische voorstelling van een moederschap volgens de canons van de Tikar kunst.
Zittend op een koninklijk krukje, houdt ze twee kinderen op haar schoot.
Van hoge afkomst, is zij rijkelijk versierd met juwelen, halskettingen en armbanden om haar hals en polsen.
De hoofdtooi is zeer uitgebreid en vele rituele littekens bedekken haar buik.
De zitting van de kruk is sterk bewerkt en rust op een kariatidenvoet met vijf letters.
De stammen die in de Graslanden in het noordwesten van Kameroen leven, maken deel uit van de Tikar-volken, die in het Bafut-koninkrijk in verschillende onafhankelijke koninkrijken zijn verdeeld. De structuur van het koninkrijk bestaat uit een groot stamhoofdschap onderverdeeld ...


Zie het blad

Verkocht

Idoma Moederschap
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Idoma Moederschap

Afrikaans standbeeld altaar onderdeel van een cultus die verondersteld wordt de vruchtbaarheid te bevorderen en nakomelingen te beschermen, zeer wijdverspreid, niet alleen onder de animist Idoma, maar ook onder de Igala en de Yoruba van het Zuiden. Deze beelden die profiteerden van offers werden in heiligdommen bewaard. Matte korstige patina. Erosies.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de Benué en de Niger. Het zijn 500.000 mensen en het zijn boeren en handelaars. Er zijn Igbo-, Cross River- en Igala-invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk om ze van hun buren te onderscheiden. Leden van de koninklijke afstamming van hun oglinye-vereniging, die moed verheerlijken, gebruiken maskers en wapenschilden tijdens begrafenissen en festiviteiten. Ze produceerden ...


Zie het blad

490,00

Yombe Moederschap
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Yombe Moederschap

Ex-Franse Le Bret Afrikaanse kunstcollectie.
Opmerkelijk vanwege de kwaliteit van de uitvoering, belichaamt dit Afrikaanse beeld genaamd Phemba of Pfemba, de vrouwelijke bemiddelaarfiguur, voorouder van de clan. Het stelt een kind voor dat de matrilineaire machtsoverdracht verpersoonlijkt. De scarificaties in reliëf zijn op de buste van het onderwerp te zien. De Yombe versierden hun textiel, matten en lendendoeken inderdaad met motieven die verband hielden met spreekwoorden die werk en sociale eenheid verheerlijkten. De glazige blik symboliseert helderziendheid. Verfijnde figuratieve details, kunstig omzoomde lijnen van een kunstenaar wiens anonimiteit we kunnen betreuren, vormen de specificiteit van dit werk. Gladde oranjebruine patina. Uitdrogingsscheuren.

Clan van de ...


Zie het blad

Doe een bod.

2450,00

Dogon Standbeeld
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Dogon Standbeeld

Gevestigd in een houding die de tweeling benadrukt die op elk van haar knieën zit, draagt ​​deze altaarfiguur vlechten en een bovenste knot. De onderste ledematen lijken samen te smelten met de voeten van de ronde zitting. Dichte korstige patina. Verdroging scheuren.
De Dogon-beelden, die grotendeels in opdracht van een familie zijn gemaakt, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou die de geestenwereld aanroept en geleid wordt door de priester van ...


Zie het blad

750,00

Urhobo moederschap figuur
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Beeld Urhobo

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse tribale kunst.

Het thema van de vrouw die haar kind borstvoeding geeft vormt een frequent onderwerp in de beeldhouwwerk urohobo, idoma, afo en igbo. Het beeld zou een edjo belichamen. Het onderscheidt zich van de igbo sculptuur dankzij de diepe verticale gezichtsliterificaties. Gele oker knapperige patina, lokaal afgebladderd. Beschadigde basis, erosie en desication scheuren.
Urhobos, wonend in de buurt van het noordwesten van de Niger Delta rivier, zijn de belangrijkste etnische groep in de Delta staat onder de 36 staten van de Bondsrepubliek Nigeria. Ze spreken Urhobo, een taal van de Niger-Congo groep. Samen met de Isoko, waarvan de kunst dichtbij is, staan ze gezamenlijk bekend als Sobo. Hun grote sculpturen beeltenis van de geesten ...


Zie het blad

Doe een bod.

1850,00

Moederschap Idoma Anjenu
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Beeld Idoma

Een altaar figuur genaamd anjenu, dit moederschap sculptuur is versterkt met een patina afwisselend gele oker, kaolien, en een mat zwart. Het gebleekte gezicht doet denken aan igbo / idoma maskers waarvan de mond onthult gesneden tanden. Deze beelden worden vaak geplaatst in de buurt van het lichaam van de overledene tijdens rouwceremonies. Ze worden geassocieerd met een sekte, wijdverbreid onder animistische Idoma evenals het Igala en Yoruba van het Zuiden, die wordt verondersteld om de vruchtbaarheid van vrouwen te bevorderen en hun nakomelingen te beschermen. Deze beelden, die van offers profiteerden, werden gehouden in heiligdommen.
De Idoma leven bij de samenvloeiing van Bené en Niger. Er zijn 500.000 boeren en handelaren. Hun kunst en gewoonten hebben invloeden van Igbo, de ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba moederschap met offerbeker
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Yoruba offerbeker

Moederschap in de traditionele Afrikaanse kunst van Nigeria. Verfijnde sculptuur met een kopjesdrager. De moeder of priesteres, haar gezicht vol littekens, is geknield en heeft een zoömorfische beker met deksel, die bedoeld is voor offergaven of waarzeggerij. Het aanbieden van bekers, waarvan sommige werden gebruikt om kolanoten of andere geschenken voor bezoekers op te slaan, werden ooit geplaatst in koninklijke paleizen in de Ekiti en Igbomina regio's van Yoruba land. De Yoruba-religie is gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde boodschappen (aroko). Men denkt dat deze geesten bemiddelen bij de oppergod Olodumare.
Korrelig polychroom patina. Diepe uitdrogingsscheuren.
(bron: "Yoruba", B.Lawal, ed. 5 Continents)


Zie het blad

390,00

Yoruba Moederschap Sculptuur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba standbeeld

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse stammenkunst was bestemd om op een altaar te worden geplaatst. Het vergemakkelijkt de communicatie met het heilige en herinnert de godheid aan zijn plichten jegens de mensen. Ze draagt een hoge kuif en heeft de keloïden van de Yoruba edelen. De uitpuilende ogen en de vlezige lippen zijn ook kenmerkende tekens van de Yoruba-stambeelden. De verf op deze beelden werd vaak vernieuwd voor de riten. Schurftig patina, plaatselijk schilferig. Uitdroging scheuren en zware schaafwonden. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De belangrijkste ...


Zie het blad

Verkocht

Bambara Moederschap
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Bambara Moederschap

Sculptuur voorstellende een vrouw op wiens rug een kind vastgeklemd zit. De vrouw draagt ​​een offerbeker. De doordringende, diepe blik en sterke neus kenmerken de fysionomie. De dichte, olieachtige patina, okerbruin van kleur, heeft korrelige gebieden. Kleine scheuren en schaafwonden.
De Bambara van centraal en zuidelijk Mali behoren tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Grote gemaskerde partijen sluiten de initiatieriten van de dyo vereniging en het gwan ritueel van de Bambara in het zuiden van het Bambara land af. Verspreid over een periode van zeven jaar voor mannen, zijn ze minder veeleisend voor vrouwen. De nieuwe ingewijden vieren vervolgens in groepjes, van dorp tot dorp, hun symbolische wedergeboorte. Het zijn de zonen van de smeden die rond ...


Zie het blad

580,00

Yoruba moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba beeldje

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, dat volgens de Yoruba communicatie met het hiernamaals mogelijk maakte, toont als moederfiguur één van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Ze was bedoeld om op een altaar te worden getroond en werd aanbeden door leden van de machtige Ogboni, of Osugbo, een genootschap dat verantwoordelijk was voor de rechtspraak.
Satijn polychroom patina, schaafwonden.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met gecodeerde ...


Zie het blad

Verkocht

Igbo moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Igbo standbeeld

Het Igbo-volk in het zuidoosten van Nigeria aanbidt een aanzienlijk aantal goden die bekend staan ​​als alusi, of agbara, die worden beschouwd als de afstammelingen van Chuku of Chukwu, en vormen als zodanig tussenpersonen om aan wie offers zoals kolanoten, zilver, kaolien worden verleend om van hun gunsten te genieten.
Deze Nigeriaanse sculpturen die in verschillende regio's zijn geproduceerd, variëren van ongeveer veertig centimeter tot menselijke hoogte, en zijn versierd met min of meer uitgebreide aristocratische attributen.
Dit beeldhouwwerk, rijk aan details, toont figuren met slanke morfologieën. De kinderen gedragen door de moeder zittend op haar kruk met drie antropomorfe benen zijn verbonden door niet-geïdentificeerde elementen. De gezwellen van het kapsel ...


Zie het blad

Verkocht

Idoma Moederschap
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Idoma Moederschap

Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Afrikaans beeldje van een altaar dat behoort tot een wijdverbreide cultus onder zowel de animistische Idoma als de Igala en de Yoruba van het Zuiden. Dit traditionele beeldhouwwerk zou de vruchtbaarheid moeten bevorderen en het nageslacht moeten beschermen. Deze beelden die profiteerden van offers werden bewaard in heiligdommen. Afgebroken roodbruin patina, kaolienresten rond de ogen. Verliezen (voeten), uitdrogingsscheuren.
De Idoma leven aan de samenvloeiing van de Bénué en de Niger. Met een getal van 500.000 zijn het boeren en handelaren. Er zijn Igbo-, Cross River- en Igala-invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk om ze te onderscheiden van hun buren. Leden van de koninklijke afstamming van hun oglinye-samenleving, ...


Zie het blad

680,00

Yoruba moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Yoruba Kraamkliniek

Dit naturalistische altaarbeeldhouwwerk, dat communicatie met het hiernamaals mogelijk maakt, heeft als moederfiguur een van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en die verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Het was bedoeld om op een altaar te worden geplaatst en werd aanbeden door leden van het machtige Ogboni- of Osugbo-genootschap, dat verantwoordelijk was voor de rechtspraak.
Matte korstige patina, zeer lichte roze okerkleuren. Vermist.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met ...


Zie het blad

Verkocht

Luba zwangerschapsfiguur van Kasai
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Luba standbeeld

Zeldzaam Luba-beeld van imposante grootte, staand op gespreide, half gebogen poten. Zogenaamde "oorvormige" littekens, "tactiele geheugensteuntjes", bedekken de buste en versterken de rondingen. Dit type figuur werd ook gebruikt in het kader van vruchtbaarheidsrituelen: jonge vrouwen zonder moedermelk kwamen de borst van het beeld aanraken in de hoop overvloediger borstvoeding te geven. Deze moeders spraken vervolgens hoorbaar tot de voorouder om aan te geven dat hun kleinkinderen geen melk hadden. Donker satijn patina.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). De chiefdoms bestrijken een klein gebied zonder echte grens dat ten hoogste drie ...

Lulua moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Luluwa beeldje

Meerdere symbolische scarificaties zijn gegraveerd op het lichaam van de gebeeldhouwde beeltenis met een beschermende roeping. Dit zeer gedetailleerde beeld, met twee kinderen, heeft een lokaal zwartgeblakerd oranje patina. Een uitgroei van de top met hoge vlechten stijgt op uit de hoofdtooi. Prachtig werk met een evenwichtige afwisseling van uitstekende reliëfs.
De verschillende soorten Luluwa-, Lulua- of zelfs Béna Lulua-beelden, met meerdere scarificaties, verheerlijken de lokale leiders, het moederschap, de vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. Deze beeldhouwkunst was onderhevig aan de invloeden van naburige etnische groepen (Chokwe, Luba, Kuba, ...)
Het is in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua, of Béna Lulua, zich vanuit West-Afrika ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Senoufo moederschap beeldje
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Senoufo beeldje

Het gezicht van deze vrouwenfiguur, met haar buisvormige hals en ledematen, is doordrongen van plechtigheid, alsof ze bevroren is in een zittende houding, terwijl ze het kind dat zich op haar rug vastklampt met haar samengebonden handen ondersteunt. Dit stuk was waarschijnlijk gewijd aan een liturgisch gebruik in de familie, in verband met vruchtbaarheid. Dikke zwartachtige patina, residuele korstige afzettingen. Ontbreekt aan een voet. De Senoufo, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, bestaan hoofdzakelijk uit boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba moederfiguur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba moederfiguur

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse tribale kunst, bedoeld om de communicatie met het heilige te vergemakkelijken, herinnert de godheid aan zijn plichten jegens mannen. Het kenmerkt de keloïde tekens van Yoruba-edelen. Uitpuilende ogen, dikke lippen, zijn ook kenmerkende markeringen van Yoruba tribale beeldhouwwerken. Het hoofd van het kind is vervangen door een metalen element.
De beschildering van deze beelden werd vóór de riten vaak vernieuwd.
Lokaal afgebroken knapperig patina.

Uitdrogingsscheuren, erosies en verlies.

De belangrijkste Yoruba-culten zijn de Gélédé, Epa, Ogboni-culten en de Esu-cultus. Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà , is de Yoruba religie gebaseerd op artistieke sculpturen voorzien van gecodeerde ...


Zie het blad

750,00

Senoufo van Poro Tugubele moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Senoufo standbeeld

Bovenop een halfronde pot met een deksel waarop een diermotief is gebeeldhouwd, is deze Senufo kraamvrouw, zittend voorgesteld, een kind zogend, gemaakt van monoxylhout. Een zachte welwillendheid, opmerkelijk weergegeven, doordringt haar gezicht. Deze figuur zou de belichaming zijn van de "Oude Moeder" die de Poro-initiaten voedt. Bruin geglazuurd oppervlak, gouden reflecties. Schaafwonden, microscheurtjes. De Senoufos, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, zijn voornamelijk boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn ...

Lobi zwangerschapsfiguur
promo art africain
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Lobi zwangerschapsfiguur

Gesneden moederschap dat een thil belichaamt, genaamd thilbou khè bambi , verondersteld om moeder en kind te beschermen.

Glanzend bruin-zwart patina.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Aan het eind van de 18e eeuw vestigden de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, Dian, Gan en Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door middel van de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. ...


Zie het blad

370,00  290,00

Moederschapsfiguur Lobi Bateba
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Lobi Moederschap

Zittend op een smalle ontlasting, benen parallel, een baby figuur gesneden in bas-reliëf op de buik, deze vertegenwoordiging van vrouw tot kind heeft een holle hoofd waarop brede ogen onder kenmerken die het kapsel. Deze houten sculptuur, de Bateba, werd op het altaar geplaatst na een ritueel om de recipiënt van een geest van de struik, de Thil, te worden en zo een actief, intermediair wezen te worden dat vecht tegen tovenaars en alle andere schadelijke krachten. Het lichte hout is getinst met een mooie semi-knapperige, lokaal geschuurde donkere patina. Lange snakt naar de mislukking die van het hoofd naar de buste loopt.
Wanneer zij geëerd worden, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regenval, goede gezondheid, vele geboorten; Genegeerd, verwijderen ze ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  - 

© 2023 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal