Deze functionele versiering voor boogschutters werd aan de linkerkant gedragen om de onderarm te beschermen tegen hobbels. In Rwanda, de Tutsi gebruikt een kruid bedekte pad, dus houten bescherming genaamd igitembe waren zeldzaam. Ons model heeft een interne omtrek van 8 cm, en heeft drie rechthoekige metalen inleg aan elke kant. Het oppervlak van het hout wordt door gebruik geschuurd. Een scheur loopt door het midden van de armband. nomadische mensen, de Tutsi werden in het bijzonder gedecimeerd door de islamitische slavenhandel en terugkerende gevechten. Bevolkingsgroepen genaamd "Bantous interlacustres", opgericht tussen lake Victoria en de Limpopo rivier, omvatten de Ganda, Nyoro, Nkole, Soga, Toro, Hima, en de Tutsi Rwanda en Burundi. Hun culturen hebben overeenkomsten, net als ...
Zie het blad Igitembe Tutsi manchet
Verkocht
Onder de Nyangatom of "gele geweren" en de Toposa van de Omo-vallei droegen vrouwen dit soort driehoekige "huid-seks"-schort genaamd akwalac. Afhankelijk van het geval, is dit kledingstuk dat werd aangepast aan de morfologie van elk gemaakt van dierenhuid en parels van struisvogeleierschalen zoals het gepresenteerde model, de akwala na akirim, gereserveerd voor getrouwde vrouwen en betaald met kleinvee. Sommige modellen hebben metalen kralen, andere van glas of plastic, en soms tegelijkertijd. ref. : " Omo Volkeren en Design" G. Verswijver, H. Silvester. Ed. de la Martinière, p. 47.
Zie het blad Nyangatom Schort
Deze versiering was bevestigd rond de hoorns van de "favoriete os" die toebehoorde aan elke jonge jongen binnen de groepen die waren opgericht op de grenzen van Ethiopië, Oeganda, Soedan en Kenia. Vee, een indicator van status, vormt een cruciale troef voor deze herdersvolkeren die op de dorre vlaktes van de Omo leven. Jongeren groeien op naast hun toegewezen dier, er ontstaat een sterke band tussen hen. De eigenaar vormt de hoorns van zijn os, deelt mogelijk zijn rantsoen melk of bloed en componeert de liedjes om de castratie van de stier te omringen. Hoogte op voet: 36 cm. ref. : "Omo Peoples and Design" (p.15) G. Verswijver, H. Silvester, uitg. de la Martinière, Afrika Tervuren.
Zie het blad Toposa Hanger
De naam van de ophaler en de bijbehorende documenten worden aan de koper doorgegeven. Bevolking van de Ambo-groep, de Cuanhama, woont in het zuiden van de Volksrepubliek Angola. De kuddes runderen, "objecten van alle zorg", vormen de belangrijkste bron van de Cuanhama en het vee wordt alleen gedood bij gebeurtenissen van groot belang. De gepresenteerde versiering werd gebruikt om de rok van rode stof te behouden die de traditionele vrouwelijke jurk vormt die gereserveerd is voor feesten. Schelpbodems die als munten werden gebruikt en blokken ivoor werden bevestigd aan een riem van runderleer (omuya). Volgens het aantal omakipa-blokken die de grootte van de kudde symboliseren, bepaalt deze versiering het fortuin van de man. De omakipa prestige riem wordt dus op de dag van de ...
Zie het blad Riem Omakipa
De groepen die zich op de grens van Ethiopië, Oeganda, Soedan en Kenia bevinden, in de Omo-vallei, bestaan uit de Murle, Mursi, Suri, Kwegu, Nyangatom, Kara, Daasanetch, Banna, Hamar en Bashada. Vee, een indicator van status, vormt een cruciale troef voor deze herdersvolkeren die op de dorre vlaktes van de Omo leven. Traditionele versiering bestaande uit hoorns, dierenhuid, metalen ringen en bel, aluminiumfolie en gevlochten touw bedekt met vet. Het werd op het hoofd gedragen, waarbij de hoorns zijdelings aan weerszijden van het gezicht vielen. https://www.art-tribal.fr/art-tribal/livres-art-africain/Omo-Peuple---design/19546
Zie het blad Omo Kap
Paleocurrencies in Afrikaanse kunst Volumineuze ronde metalen versiering waarvan de uiteinden punten vormen. Hoogte op voet: 44 cm. Dit soort kostbaarheden kan ook gebruikt worden als betaalmiddel bij sociale transacties, bijvoorbeeld voor de bruidsschat. In Afrika werden vóór de koloniale periode nooit betalingen in munten gedaan. Er werden transacties gedaan met kauri's, parels, vee, kolanoten, maar ook metalen, vooral ijzer. In Sierra Leone werden goederen gewaardeerd tegen ijzeren staven genaamd barriferri. In 1556 merkte de Afrikaan in Djenné Jean-Léon op dat de bevolking ijzer gebruikte om "dingen van weinig waarde" te betalen. De koning controleerde over het algemeen de productie of verzending van de valuta van het koninkrijk. De verscheidenheid van deze ...
Zie het blad Yoruba contant geld
Meester bronzers in Afrikaanse kunst .. Gan bronzen, metalen voorwerpen die door de smid zijn gesmolten met behulp van de verloren-wastechniek, vormen individuele beschermende fetisjen. Zij belichamen een heilig mythisch dier waarvan de rol van cruciaal belang was voor de mens, en zijn verkrijgbaar in de motieven van de schildpad, de kameleon, de krokodil of de panter. Sommige daarvan, die de koninklijke regalia vormden, werden in heiligdommen geplaatst. Deze zoömorfe hanger, een beschermend sieraad, stelt een leeuw voor die zijn prooi verslindt. Khaki bruin patina met gouden accenten. Een naburig volk van de Lobi in het zuidwesten van Burkina Faso, de Gan of Kaa (Kaaba pl.), vormen volgens Madeleine Père een "relikwieënvolk", dat in een beboste savanne leeft. Hun ...
Zie het blad Gan hanger met dieren motief
Deze in brons gebeeldhouwde stokken met een figuratief patroon dat de Edan vormt, werden door leden van de Ogboni-gemeenschap als hanger om de nek gedragen. Kaki bruine patina, sporen van oxidatie. Hoogte op voet: 25 cm. Het Ogboni of Oshugbo geheime genootschap is een van de beroemdste Yoruba religieuze erediensten. Sommigen hebben gesuggereerd dat de vrouwelijke en mannelijke voorstellingen zouden kunnen verwijzen naar de hemel als een mannelijke entiteit en naar de aarde die vrouwelijkheid symboliseert, of naar het stichterspaar van de menselijke samenleving. Hoewel sommige werken van Ogboni zijn gemaakt van hout, terracotta of ivoor, is het merendeel gemaakt van met ijzer versterkt messing, wat een verband heeft met Osun, de godin van de rivier en vruchtbaarheid. IJzer is ook ...
Zie het blad Ogboni emblemen
380,00 €
Rond en plat, dit bidjogo-ornament is een sieraad dat op de arm werd gedragen. Het is bedekt met contrasterende polychrome patronen, summier aangebracht. Gebruikspatina, mat, schaafplekken. Hoogte op voet: 40 cm. Hun invallen in grote kano's langs de Afrikaanse kusten smeedden de Bidjogos van de Bissagos-eilanden in Guinee-Bissau een reputatie als gedurfde krijgers. Om hun kwaliteiten te verheerlijken, voerden de inwijdingsceremonies dierenmaskers op die kracht, moed en behendigheid weerspiegelen, en hun dansen pasten bij de aard van het vertegenwoordigde dier. Deze populatie verbouwt rijst in de moerassige gebieden en leeft ook van de visserij. Andere zoömorfische maskers worden geproduceerd, sommige gerelateerd aan de waterfauna, evenals ...
Zie het blad Bidjogo armschijf