Gratis Levering - Lijst van landen
Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Tribale kunst - Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker :

Het masker, dat verschillende functies en gebruiksmogelijkheden heeft, is een van de bekendste stukken Afrikaanse kunst. Over het algemeen stelt het een overledene voor, het wordt gebruikt om offers te brengen en om te dansen bij speciale gelegenheden. Afrikaanse maskers zijn er in vele vormen, materialen en ontwerpen.


Dan Gunyéya masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dan masker

Collectie Afrikaanse kunst uit België.
Afrikaans masker Dan uit Ivoorkust "met ronde uitgeholde ogen, bekend als een "gunyéya" of "gunye ge" gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. Van dit exemplaar wordt ook gezegd dat het een zapkei ge is, verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren, waarbij een klein fragment rood textiel erop wijst dat de ogen oorspronkelijk met textiel waren bespannen. Elegante metalen voet die een fijn gesneden antiek stuk opwaardeert.
Hoogte op voet: 35 cm. Het is naar aanleiding van dromen waarin de geesten zich manifesteerden dat de maskers volgens precieze aanwijzingen werden gebeeldhouwd om door hun verschijningen te worden geëerd. De Dan snijden ook miniatuurmaskers naar het model van ...


Zie het blad

Verkocht

Pende Pumbu-masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Pendemasker

De spendents wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai rivier stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een feestelijke functie, en belichamen verschillende personages, waaronder de chef-kok, de waarzegger en zijn vrouw, de prostituee, de bezeten, enz. De maskers van inwijding en die van macht, minganji, vertegenwoordigen de voorvaderen en komen achtereenvolgens tijdens de zelfde ceremonies, landbouwfestivals, inwijdingsrituelen en besnijdenis mukanda, inductie van het leider voor. Het dragen van een losse hoed bestaande uit ...


Zie het blad

490,00

Lwalwa-masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Lwalwa-masker

Italiaanse Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Een hoekig voorhoofd accentueert het diamanten kapsel van dit Afrikaanse Lwalwa-masker. De blik is doorboord met rechthoeken in een subtiel hol gezicht en de mond steekt onder de krachtige neus uit. De maskers Mfondo en Nkaki, met hun nauwelijks verschillende neusprofiel, zijn moeilijk te onderscheiden, maar de Mfondo zou een neus hebben die doet denken aan de snavel van een neushoornvogel.
Roodbruin patina vaak van bessen (Bixa orellana). Oranje hoogtepunten. Inheemse restauratie aan de top. Uitdrogingsscheuren.
De Lwalwa wonen in de buurt van de Kasai-rivier, tussen Angola en Zaïre. De Lwalwa, die historisch gezien een matrilineaire samenleving hadden, namen, na te zijn beïnvloed door Luba en Songye, een patrilineair ...


Zie het blad

480,00

Tschokwe, Chokwe masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Tschokwe masker

Deze Afrikaanse maskers die een vrouwelijke voorouder belichamen, werden altijd gedragen door hooggeplaatste ingewijden en waren vaak versierd met knopen en accessoires van Europese oorsprong. Dit oude exemplaar heeft echter geen gevlochten hoofdtooi. Gebrek en schaafwonden.
Heterogene fluweelachtige patina, resten van kaolien en rode oker.
De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, onder de vele akishi (zingen: mukishi (zingen: mukishi , geeft kracht aan) maskers van Afrikaanse kunst Chokwe, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo , of de Pwo ...


Zie het blad

390,00

Kumu, Komo masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Kumu masker

Afrikaans besnijdenis masker van Ituria Het specifieke van dit Afrikaanse Komo-masker ligt in zijn grote gapende ogen en zijn scherpe tanden. Het abrupte neusblok versterkt de agressiviteit van dit door diepe schuine littekens gekenmerkte gezicht. Afgeschuurde fluweelachtige patina.
De Kumu leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Hun artistieke productie vertoont ook grote gelijkenis met die van de Metoko en Lengola. Hun waarzeggersmaskers werden tentoongesteld bij de slotceremonies van de inwijding en de besnijdenis van de jeugd van de ...


Zie het blad

490,00

Lega Bwami masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Lega masker

br>Binnen de Lega organiseerde de Bwami samenleving, open voor zowel mannen als vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. De rol van opperhoofd, kindi, wordt vervuld door de oudste man van de clan, die de hoogste rang moet hebben. Net als bij andere woudstammen jagen de mannen en ontginnen het land, terwijl de vrouwen cassave verbouwen. Sociale erkenning en gezag moesten ook individueel verdiend worden: het opperhoofd dankte zijn uitverkiezing aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie ...


Zie het blad

Verkocht

Punu masker van de Okuyi dans
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Punu masker

Vlechten georganiseerd in schelpen bedekken het gezicht van dit punu-masker zonder de traditionele "mabinda"-scarificaties. Dit masker, gesneden in zacht hout, is representatief voor de Afrikaanse kunstproducties van de Punu. Uitdrogingsscheuren, erosies.
De witte maskers van Gabon, itengi , (pl. Bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend van verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het motief met saurische schubben). De punu gebruikte geen masker in de rituelen van Bwiti, in tegenstelling tot de Tsogo. Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd ...


Zie het blad

650,00

Dan Zapkei / Gunye ge masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dan masker


Tussen de meest iconische Afrikaanse maskers valt dit beeld op door de cirkelvormig uitgeholde ogen, die een beter zicht mogelijk maken. Deze maskers, gunye ge "racemaskers" genoemd, met een ovaal gezicht en een licht hol midden, werden vervaardigd bij de Noordelijke Dan en waren bedoeld voor deelname aan race-evenementen. De zapkei daarentegen grijpen in om de verspreiding van huisbranden tijdens de droge seizoenen tegen te gaan. Gewapend met een stok bedreigen ze onoplettende vrouwen en nemen ze een voorwerp in beslag als boete. Sommige van deze maskers, de go ge , met een bijzonder verfijnde gevlochten hoofdtooi, werden slechts bij uitzondering gebruikt.
Masker op voet: 43 cm
. Zwart patina met satijnglans, korrelig inlegwerk aan de bovenkant. Dit masker wordt ...


Zie het blad

1100,00

Dogon zoömorf masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dogon masker

Dik, bobbelig patina van gebruik voor dit Afrikaans dierenmasker met naar buiten staande oren, een vooruitstekend voorhoofd, een stompe neus en een grote tandengrijns. Naden als gevolg van rituele plengoffers. Licht restpigment, rode oker, verschijnt ook op de oren onder het korstige laagje.
Uitdroging scheuren en schaafwonden. Het Dogon volk staat in de Afrikaanse stammenkunst bekend om de mythen en geloofsovertuigingen met betrekking tot hun kosmogonie.
De bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven ten zuidwesten van de Niger loop in de Mopti regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya).Ze produceren meer dan 80 soorten maskers , waarvan de bekendste de ...


Zie het blad

450,00

Bamana Hyena Gezichtsmasker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Bamana masker

Mooie "V"-geometrie voor dit Afrikaanse dierenmasker dat geassocieerd wordt met de geheimen van de bush, begiftigd met een rechtlijnige machoîre. Tussen de hoorns bevindt zich een uitsteeksel dat doet denken aan het plukje haar dat na de dood van het dier is verwijderd. Diep donker patina, glanzend, geschuurd op de reliëfs. De Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims hen hebben genoemd, zijn gevestigd in het midden en het zuiden van Mali, in een savannegebied, en behoren samen met de Soninke en de Malinke tot de grote Mande-groep. Meestal landbouwers, maar ook fokkers, vormen zij de grootste etnische groep in Mali. De groepen Bambara ambachtslieden nyamakala , meer bepaald de smeden met de naam numu , zijn belast met het snijden van rituele voorwerpen, begiftigd met de ...


Zie het blad

Verkocht

Babanki / Bamoun helmmasker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Olifanten masker

Olifantenmasker met grote holle oren dat horizontaal werd gedragen. De dansers van het Kuosi-genootschap, waartoe de edelen en krijgers behoorden, bootsten tijdens de choreografie het opladen van het dier na. Het oppervlak is bedekt met metalen platen versierd met florale motieven.
De Babanki leven in het noorden van de regio die Kameroense Graslanden wordt genoemd. Hun buren zijn de Kom, de Wum en de Bali. Onder invloed van de Fulani-indringers bekeerden velen van hen zich tot de islam. Zij vereren de voorouders, waarvan gezegd wordt dat zij geïncarneerd zijn in de schedels van de ouderen van elke afstamming. De broederschappen van de Graslanden gebruiken zoömorfe maskers, sommige versierd met kralen, buffelmasker genoemd, en kralenkappen die ook de olifant voorstellen. ...


Zie het blad

Verkocht

Luvale / Mbunda masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Luvale masker

De maskers van de Chokwe, Luda, Luvale/Lwena, Luchazi en Mbunda clans worden in Zambia "makishi" (z. likishi) genoemd. Deze naam komt van "kishi", een Bantu begrip dat de manifestatie van een geest of voorouder oproept. Deze agenten van de sociale, morele en spirituele orde, die een panel van verschillende kenmerken vormen, gezellig, agressief of onvoorspelbaar, belichamen de geest van een illustere voorouder (mannelijk of vrouwelijk), waarbij hun verschijning zich vooral manifesteert tijdens de rituelen van mukanda, waaronder de besnijdenis, waarbij hun ware identiteit verborgen moet blijven voor de ogen van het profane. Hun accessoires en gedragingen symboliseren, naar gelang van het geval, morele waarden, benadrukken de vruchtbaarheid, of parodiëren vreemdelingen.
De Lwena, ...


Zie het blad

480,00

Bembé Ibulu lya alunga masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Bembe masker

Twee paar oogkassen, waaronder een kleine neus en een gat dat een mond aanduidt, vormen samen dit Afrikaanse masker dat twee gezichten vormt. Een dik raffia ornament siert de basis, terwijl een paneel van stof de hals van de drager afschermt.
Dit Afrikaanse masker Ibulu lya 'alunga (hoofd van de alunga) werd gebruikt tijdens het stamritueel van de mannelijke samenleving Alunga, die sociale controle uitoefende over de clan , en verantwoordelijk was voor openbare dansen en ceremonies voorafgaand aan de jacht.
Dit inheemse masker, dat een bosgeest oproept, werd bewaard in heilige grotten en werd tentoongesteld tijdens festivals die verband hielden met de jacht en voorouderverering.
Het verscheen ook tijdens de besnijdenisceremonies van de Bwami. Semi-satijn patina, ...


Zie het blad

Verkocht

Mossi helmmasker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Mossi Masker

Incarneren van een geest, dit mossi masker heeft een top rug tussen twee gebogen hoorns uitgebreid door de snavel van een vogel. De geometrische patronen waarop het is ingericht worden versterkt door een polychroom patina, verzwakt en afgebroken door de tijd. De zwarte patina werd oorspronkelijk verkregen uit houtskool en kauwgom peulen. De houder van het masker en zijn familie aanbaden het object door middel van offers zoals gierstbier, terwijl hij zich beroept op de bescherming ervan.
De Mossi maskers, persoonlijk of afstamming, zijn een incarnatie van voogd geesten die hun steun. Ze treden op bij begrafenissen, op de begrafenissen van clanleiders, beschermen gewassen. Echte altaren zonder hun kostuum, kunnen ze libations zoals gierst bier ontvangen om de voorouders te eren. Hun ...


Zie het blad

Verkocht

Ogoni Gekozen Masker, Ekpo, met beweegbare kaak
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Ogoni masker

Bevestigd met een rieten klem, kan de onderkaak van dit masker, dat een voorouder of een hooggeplaatst personage voorstelt, worden gescharnierd, waardoor houten staafjes zichtbaar worden die een stel tanden voorstellen.
Tweekleurig satijn patina. Schaafwonden.


De Ogoni leven langs de kust van Nigeria, bij de monding van de Cross-River, ten zuiden van de Igbo en ten westen van de Ibibio. Hun houtsnijwerk varieert van dorp tot dorp, maar ze zijn vooral bekend om hun scharnierende kaakmaskers, zoals sommige Ekpo Ibibio maskers. Hun maskers werden gewoonlijk gedragen bij begrafenissen, festiviteiten bij het planten en oogsten, maar ook meer recentelijk om hoge gasten te verwelkomen. Acrobatische demonstraties in verband met de karikpo-viering, en begeleid door de ...

Pende Mbuya masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Pende masker

Dit Afrikaanse inwijdingsmasker, Mbuya , stamt af van de Pende van het Westen, waarvan de Yaka-invloed merkbaar is in de enigszins omgekeerde neusfiguur.
Met grote spleetogen, herinnert het aan de Pende gewoonte om niet in het openbaar te staren. Dit Afrikaanse Pende-masker draagt een hoofdtooi van canvas en raffiavezel met een canvas muts, en een kinband.
Totale hoogte op voet: 46 cm.
De westelijke Pende leven op de oevers van de Kwilu, terwijl de oostelijke Pende zich hebben gevestigd op de oevers van de Kasai stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salampasu hebben hun stempel gedrukt op hun uitgebreide tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit hebben de Mbuya maskers, ...


Zie het blad

Verkocht

Mangbetu Crest Masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Mangbetu Masker

Afrikaans cefalomorfisch Mangbetu-masker, bedekt met de traditionele uitlopende hoofdtooi, en met oren en een neus doorboord met een ring. De onderste contouren zijn omrand met een dikke raffiarand. Geolied hout. Erosies. Satijnen patina.
De geometrische patronen roepen de lichaamsschilderijen en stamversieringen van de Mangbetu op, vergelijkbaar met die van de Asuapygmeeën waarmee de stam een relatie had. Deze laatste varieerde naar gelang van de omstandigheden. De waaiervormige hoofdtooi werd door de Mangbetu gedragen: kinderen werden van jongs af aan door middel van raffiabanden aan compressie van de schedel blootgesteld. Later zouden de Mangbetu hun haar "breien" op rieten strengen en een hoofdband op het voorhoofd aanbrengen om het haar te extraheren en dit specifieke ...


Zie het blad

Verkocht

Portretmasker Ndoma Baule
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Baoule masker

Voormalig Baoulé figuratief masker genaamd portretmasker of Ndoma, met een atypisch karakter, en waarvan de unieke littekens "kattenbakkebaarden" vormen op de hoeken van de lippen.
Mooie satijnen gebruikspatina.
Kleine ongelukjes.
Deze Afrikaanse maskers portretten van de Baoulé, ndoma , die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vaak een geïdealiseerd karakter vertegenwoordigen, hebben de bijzonderheid zich te manifesteren in de einde van de amusementsdansceremonies, die, afhankelijk van de regio, de namen bedwo , ngblo , mblo , adjussu < / i >, enz.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door de kapsels, de locatie en de keuze van scarificaties. Ze treden op tijdens dansevenementen begeleid door muziek en liederen, ...


Zie het blad

490,00

Dan Tankaglé masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dan masker

Dit Afrikaanse dan-masker is voorzien van een geborduurde hoofdtooi van kaurischelpen, die wordt verlengd door talrijke vezelmatten. Het gezicht is bekleed met textiel, rocailles en raffia. De danser die dit masker draagt wordt takanglé genoemd. Het is naar aanleiding van dromen waarin de geesten zich manifesteerden dat de maskers volgens precieze aanwijzingen werden gebeeldhouwd, zodat zij door hun verschijningen konden worden geëerd. De Dan beeldhouwde ook miniatuurmaskers naar het model van de grote maskers, opnieuw volgens de aanwijzingen van de wichelroedeloper. Ze worden door kinderen als amuletten gedragen. De Dan-maskers, van verschillende types, worden over het algemeen opgevoerd tijdens zeer theatrale amusementsfestivals waar vrouwen een overheersende rol spelen. Het ...


Zie het blad

Verkocht

Tschokwe kuif
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Chokwe kuif

br>Volgens de vroegere eigenaar van dit houtsnijwerk werd het bij de Chokwe gebruikt tijdens besnijdenisceremonies waarin de initiatieriten voor de overgang naar de volwassenheid, de mukanda , werden opgenomen, die zij op hun hoofd hielden. Zeer merkwaardig echter doet het ontwerp denken aan de rituele aerofonen isumba mulimu van de Nande. Het object is echter niet uitgehold. Afgeschuurde matte patina.
Vreedzaam gevestigd in Oost Angola tot de 16e eeuw, werden de Chokwe daarna onderworpen aan het Lunda-rijk waarvan zij een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van de macht erfden. Toch hebben de Chokwe deze nieuwe sociale en politieke bijdragen nooit volledig overgenomen. Drie eeuwen later namen de Chokwe de door interne conflicten verzwakte hoofdstad van de Lunda over ...


Zie het blad

Verkocht

Fang Ngil Groot helmmasker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Fang masker

Dit Afrikaanse Fang-masker illustreert een van de varianten van de Fang-maskers van de Ngil, dat wil zeggen een uitgestrekt gezicht waarin de assertieve gelaatstrekken een strenge fysionomie geven. De neus is lang en trekt de aandacht naar een brede mond met samengeknepen lippen. Oppervlak bedekt met kaolien. De littekens zijn geaccentueerd met rode oker.
Het verschijnen van deze maskers, meestal bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), midden in de nacht, kon angst inboezemen. Dit type masker werd gebruikt door de Ngil-mannetjesgemeenschap, die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap was belast met inwijdingen en bestreed hekserij. De ngil was een zuiverend vuurritueel gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze ...


Zie het blad

650,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100