Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Tribale kunst - Kraamafdeling van hout, bronzen beeld:

In oude culturen is moederschap het symbool van vruchtbaarheid. Van de religieuze tot de politieke functie, vele zijn de toepassingen van dit voorwerp. De figuur stelt meestal een vrouw voor die een kind draagt.


Lulua moederschapsfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Luluwa beeldje

Meerdere symbolische scarificaties zijn gegraveerd op het lichaam van de gebeeldhouwde beeltenis met een beschermende roeping. Dit zeer gedetailleerde beeld, met twee kinderen, heeft een lokaal zwartgeblakerd oranje patina. Een uitgroei van de top met hoge vlechten stijgt op uit de hoofdtooi. Prachtig werk met een evenwichtige afwisseling van uitstekende reliëfs.
De verschillende soorten Luluwa-, Lulua- of zelfs Béna Lulua-beelden, met meerdere scarificaties, verheerlijken de lokale leiders, het moederschap, de vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. Deze beeldhouwkunst was onderhevig aan de invloeden van naburige etnische groepen (Chokwe, Luba, Kuba, ...)
Het is in het zuiden van de Democratische Republiek Congo dat de Lulua, of Béna Lulua, zich vanuit West-Afrika ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba beeldje

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, dat volgens de Yoruba communicatie met het hiernamaals mogelijk maakte, toont als moederfiguur één van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Ze was bedoeld om op een altaar te worden getroond en werd aanbeden door leden van de machtige Ogboni, of Osugbo, een genootschap dat verantwoordelijk was voor de rechtspraak.
Satijn polychroom patina, schaafwonden.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met gecodeerde ...


Zie het blad

Verkocht

Senoufo moederschap beeldje
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Senoufo beeldje

Het gezicht van deze vrouwenfiguur, met haar buisvormige hals en ledematen, is doordrongen van plechtigheid, alsof ze bevroren is in een zittende houding, terwijl ze het kind dat zich op haar rug vastklampt met haar samengebonden handen ondersteunt. Dit stuk was waarschijnlijk gewijd aan een liturgisch gebruik in de familie, in verband met vruchtbaarheid. Dikke zwartachtige patina, residuele korstige afzettingen. Ontbreekt aan een voet. De Senoufo, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, bestaan hoofdzakelijk uit boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba moederfiguur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba moederfiguur

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse tribale kunst, bedoeld om de communicatie met het heilige te vergemakkelijken, herinnert de godheid aan zijn plichten jegens mannen. Het kenmerkt de keloïde tekens van Yoruba-edelen. Uitpuilende ogen, dikke lippen, zijn ook kenmerkende markeringen van Yoruba tribale beeldhouwwerken. Het hoofd van het kind is vervangen door een metalen element.
De beschildering van deze beelden werd vóór de riten vaak vernieuwd.
Lokaal afgebroken knapperig patina.

Uitdrogingsscheuren, erosies en verlies.

De belangrijkste Yoruba-culten zijn de Gélédé, Epa, Ogboni-culten en de Esu-cultus. Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà , is de Yoruba religie gebaseerd op artistieke sculpturen voorzien van gecodeerde ...


Zie het blad

950,00

Kraamafdeling Zigua Tanzania
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Fipa standbeeld

Afrikaans moederschap met een personage dat een kind draagt. De ogen zijn bezet met parels, terwijl grote oren een neutraal gezicht omlijsten. Ruwe patina, resterende okerafzettingen.
Dit stuk tribale kunst komt uit de noordoostelijke regio van Tanzania, grenzend aan Kenia, met uitzicht op de Indische Oceaan, waar de Paré-, Shamba-, Zigua- en Mbugu-stammen leven. Een relatieve homogeniteit kenmerkt de producties van deze groepen, die herinneren aan enkele van de Madagascans en Bataks met wie ooit via maritieme handel contact had kunnen worden gelegd. Dit beeld werd waarschijnlijk gebruikt voor didactische doeleinden tijdens mannelijke inwijdingen. Ze kan ook een voorouder of een geest belichamen. verlicht. : "Zwarte Afrikaanse tribale kunst" J.B. Bacquart.


Zie het blad

380,00

Luba zwangerschapsfiguur van Kasai
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Luba standbeeld

Zeldzaam Luba-beeld van imposante grootte, staand op gespreide, half gebogen poten. Zogenaamde "oorvormige" littekens, "tactiele geheugensteuntjes", bedekken de buste en versterken de rondingen. Dit type figuur werd ook gebruikt in het kader van vruchtbaarheidsrituelen: jonge vrouwen zonder moedermelk kwamen de borst van het beeld aanraken in de hoop overvloediger borstvoeding te geven. Deze moeders spraken vervolgens hoorbaar tot de voorouder om aan te geven dat hun kleinkinderen geen melk hadden. Donker satijn patina.
De Luba (Baluba in Chiluba) zijn een volk van Centraal-Afrika. Hun bakermat is Katanga, meer bepaald het gebied van de rivier de Lubu, vandaar de naam (Baluba, wat "de Lubas" betekent). De chiefdoms bestrijken een klein gebied zonder echte grens dat ten hoogste drie ...


Zie het blad

650,00

Igbo moederfiguur
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Igbo standbeeld

Het Igbo-volk in het zuidoosten van Nigeria aanbidt een aanzienlijk aantal goden die bekend staan ​​als alusi, of agbara, die worden beschouwd als de afstammelingen van Chuku of Chukwu, en vormen als zodanig tussenpersonen om aan wie offers zoals kolanoten, zilver, kaolien worden verleend om van hun gunsten te genieten.
Deze Nigeriaanse sculpturen die in verschillende regio's zijn geproduceerd, variëren van ongeveer veertig centimeter tot menselijke hoogte, en zijn versierd met min of meer uitgebreide aristocratische attributen.
Dit beeldhouwwerk, rijk aan details, toont figuren met slanke morfologieën. De kinderen gedragen door de moeder zittend op haar kruk met drie antropomorfe benen zijn verbonden door niet-geïdentificeerde elementen. De gezwellen van het kapsel ...


Zie het blad

790,00

Yoruba moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Yoruba Kraamkliniek

Dit naturalistische altaarbeeldhouwwerk, dat communicatie met het hiernamaals mogelijk maakt, heeft als moederfiguur een van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en die verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Het was bedoeld om op een altaar te worden geplaatst en werd aanbeden door leden van het machtige Ogboni- of Osugbo-genootschap, dat verantwoordelijk was voor de rechtspraak.
Matte korstige patina, zeer lichte roze okerkleuren. Vermist.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba Moederschap Sculptuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba standbeeld

Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse stammenkunst was bestemd om op een altaar te worden geplaatst. Het vergemakkelijkt de communicatie met het heilige en herinnert de godheid aan zijn plichten jegens de mensen. Ze draagt een hoge kuif en heeft de keloïden van de Yoruba edelen. De uitpuilende ogen en de vlezige lippen zijn ook kenmerkende tekens van de Yoruba-stambeelden. De verf op deze beelden werd vaak vernieuwd voor de riten. Schurftig patina, plaatselijk schilferig. Uitdroging scheuren en zware schaafwonden. De Yoruba bedreven slavenhandel met de Europeanen en in het bijzonder met de Portugezen voordat zij, na een lange periode van onenigheid tussen de verschillende koningen of oba's die aan de macht waren, volledig werden onderworpen aan de Britten. De belangrijkste ...


Zie het blad

490,00

Senoufo van Poro Tugubele moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Senoufo standbeeld

Bovenop een halfronde pot met een deksel waarop een diermotief is gebeeldhouwd, is deze Senufo kraamvrouw, zittend voorgesteld, een kind zogend, gemaakt van monoxylhout. Een zachte welwillendheid, opmerkelijk weergegeven, doordringt haar gezicht. Deze figuur zou de belichaming zijn van de "Oude Moeder" die de Poro-initiaten voedt. Bruin geglazuurd oppervlak, gouden reflecties. Schaafwonden, microscheurtjes. De Senoufos, de naam die de Franse kolonisten aan hen gaven, zijn voornamelijk boeren die verspreid zijn over Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De Senufo-dorpen worden bestuurd door raden van ouderen, onder leiding van een gekozen opperhoofd. Ze worden geregeerd door matrilineaire tradities en bestaan uit clusters van woningen die katiolo worden genoemd. Elk van hen heeft zijn ...

Lobi zwangerschapsfiguur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Lobi zwangerschapsfiguur

Gesneden moederschap dat een thil belichaamt, genaamd thilbou khè bambi , verondersteld om moeder en kind te beschermen.

Glanzend bruin-zwart patina.
De bevolkingsgroepen van dezelfde culturele regio, gegroepeerd onder de naam "lobi", vormen een vijfde van de inwoners van Burkina Faso. Zij zijn niet erg talrijk in Ghana en hebben zich ook gevestigd in het noorden van Ivoorkust. Aan het eind van de 18e eeuw vestigden de Lobi, afkomstig uit Noord-Ghana, zich tussen de inheemse Thuna en Puguli, de Dagara, Dian, Gan en Birifor. De Lobi geloven in een scheppergod, Thangba Thu genaamd, tot wie zij zich wenden door middel van de verering van talrijke tussengeesten, de Thil, die hen met behulp van de wichelroedeloper zouden moeten beschermen tegen een groot aantal plagen. ...


Zie het blad

370,00

Urhobo moederschap figuur
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Beeld Urhobo

Ex-verzameling van Belgische Afrikaanse tribale kunst.

Het thema van de vrouw die haar kind borstvoeding geeft vormt een frequent onderwerp in de beeldhouwwerk urohobo, idoma, afo en igbo. Het beeld zou een edjo belichamen. Het onderscheidt zich van de igbo sculptuur dankzij de diepe verticale gezichtsliterificaties. Gele oker knapperige patina, lokaal afgebladderd. Beschadigde basis, erosie en desication scheuren.
Urhobos, wonend in de buurt van het noordwesten van de Niger Delta rivier, zijn de belangrijkste etnische groep in de Delta staat onder de 36 staten van de Bondsrepubliek Nigeria. Ze spreken Urhobo, een taal van de Niger-Congo groep. Samen met de Isoko, waarvan de kunst dichtbij is, staan ze gezamenlijk bekend als Sobo. Hun grote sculpturen beeltenis van de geesten ...


Zie het blad

Doe een bod.

2850,00

Moederschap Idoma Anjenu
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Beeld Idoma

Een altaar figuur genaamd anjenu, dit moederschap sculptuur is versterkt met een patina afwisselend gele oker, kaolien, en een mat zwart. Het gebleekte gezicht doet denken aan igbo / idoma maskers waarvan de mond onthult gesneden tanden. Deze beelden worden vaak geplaatst in de buurt van het lichaam van de overledene tijdens rouwceremonies. Ze worden geassocieerd met een sekte, wijdverbreid onder animistische Idoma evenals het Igala en Yoruba van het Zuiden, die wordt verondersteld om de vruchtbaarheid van vrouwen te bevorderen en hun nakomelingen te beschermen. Deze beelden, die van offers profiteerden, werden gehouden in heiligdommen.
De Idoma leven bij de samenvloeiing van Bené en Niger. Er zijn 500.000 boeren en handelaren. Hun kunst en gewoonten hebben invloeden van Igbo, de ...


Zie het blad

Doe een bod.

1650,00

Moederschapsfiguur Lobi Bateba
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Lobi Moederschap

Zittend op een smalle ontlasting, benen parallel, een baby figuur gesneden in bas-reliëf op de buik, deze vertegenwoordiging van vrouw tot kind heeft een holle hoofd waarop brede ogen onder kenmerken die het kapsel. Deze houten sculptuur, de Bateba, werd op het altaar geplaatst na een ritueel om de recipiënt van een geest van de struik, de Thil, te worden en zo een actief, intermediair wezen te worden dat vecht tegen tovenaars en alle andere schadelijke krachten. Het lichte hout is getinst met een mooie semi-knapperige, lokaal geschuurde donkere patina. Lange snakt naar de mislukking die van het hoofd naar de buste loopt.
Wanneer zij geëerd worden, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regenval, goede gezondheid, vele geboorten; Genegeerd, verwijderen ze ...


Zie het blad

Verkocht

Lulua Moederschap Figuur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Beeld Lualua

De verschillende soorten beelden Luluwa, Lulua, of Bena Lulua, met meerdere littekens, verheerlijken lokale leiders, moederschap, vruchtbaarheid en de vrouwelijke figuur. De navelstreng is bijzonder prominent, het centrum van het lichaam en " object van alle solicitudes" ( De kracht van de heilige , M. Faïk-Nzuji ) Diamanten, erogene en symbolische uitstekende littekens, geruite cirkels en rechthoeken verfraaien strategische delen van de anatomie en het gezicht van perosnnage.
is donker satijnpijn.
De Lulua, of Béna Lulua uit West-Afrika, vestigde zich in het zuiden van de Democratische Republiek Congo. Hun kaste-gebaseerde sociale structuur is vergelijkbaar met die van de Luba. Ze produceerden weinig maskers, maar vooral beelden van voorouders die de ideale krijger ...


Zie het blad

Verkocht

Moederschapsfiguur Senoufo Tugubele
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Tugubele Moederschap

Deze vrouwelijke figuur afgebeeld zittend op een kruk, borstvoeding haar kind, draagt vlechten verzameld in schelpen vormen een gestileerde motief gekoppeld aan de vogel van waarzeggerij, de calao. Mooie zwartachtige patina, glanzend, gespikkeld met mahoniebruin, resterende kaolien in de holtes. Erosies op de achterkant van de hoofdtooi. Oud stuk uit de Belgische Mercier collectie, geduldig verzameld over drie generaties.
De Senoufos, de naam die hen door de Franse kolonisten wordt gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. De raden van oudsten, onder leiding van een gekozen chef, beheren de senoufo dorpen. Geregeerd door matrilineal tradities, zijn ze samengesteld uit clusters van woningen genaamd katiolo . Elk van ...

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Groot Lobi moederschap
Verkocht artikel
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Lobi moederschap

Ex privé Franse verzameling Afrikaanse kunst. Een knielende vrouw, haar handen op haar dijen, kijkt naar de horizon. Zijn functies zijn zowel eenvoudig als realistisch, typerend voor de lobi-beelden. Het patina is ruw en laat de veelvoudige ringen van het hout zichtbaar die nog steeds getuigen van de uitdroging waaraan het was onderworpen. Vruchtbaarheid, een van de centrale thema's van Afrikaanse culturen, wordt in dit stuk besproken, zoals blijkt uit het volume van de buik en borst van deze zwangere vrouw. Lobi-gemeenschappen zijn georganiseerd rond natuurgeesten. Wanneer ze worden geëerd, tonen deze geesten hun welwillendheid in de vorm van overvloedige regens, een goede gezondheid, talrijke geboorten. Genegeerd, ze verwijderen het en veroorzaken verwoestende epidemieën, droogte en ...


Zie het blad

Verkocht

Tikar moederschap
Tribale kunst > Kraamafdeling van hout, bronzen beeld > Tikar moederschap

Ex collectie Franse Afrikaanse tribale kunst.
Typische voorstelling van een moederschap volgens de canons van de Tikar kunst.
Zittend op een koninklijk krukje, houdt ze twee kinderen op haar schoot.
Van hoge afkomst, is zij rijkelijk versierd met juwelen, halskettingen en armbanden om haar hals en polsen.
De hoofdtooi is zeer uitgebreid en vele rituele littekens bedekken haar buik.
De zitting van de kruk is sterk bewerkt en rust op een kariatidenvoet met vijf letters.
De stammen die in de Graslanden in het noordwesten van Kameroen leven, maken deel uit van de Tikar-volken, die in het Bafut-koninkrijk in verschillende onafhankelijke koninkrijken zijn verdeeld. De structuur van het koninkrijk bestaat uit een groot stamhoofdschap onderverdeeld ...


Zie het blad

1950,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal