Afrikaanse sculptuur uitgerust met een glazen bak voor ingrediënten voor therapeutische of profylactische doeleinden. Een tas, op de rug, is om de buste gebonden, evenals twee kleine bundels langs de armen. De blik verwijst naar mediamieke capaciteiten. Figuur die soms een spreekwoord illustreert, het personage wordt hier weergegeven op een zoömorfische figuur die symbool staat voor specifieke clans, in dit geval een schildpad. Erosies, gebreken en uitdrogingsscheuren. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een beeldhouwwerk voorzien van een gecodificeerd gebaar in relatie tot hun visie op de wereld. De nganga tovenaars, beide genezers, hadden de leiding over religieuze activiteiten en bemiddeling naar de God genaamd Nzambi door middel van toegewijde figuren. Agressieve kindoki tovenarij is het absolute kwaad dat moet worden bestreden. Hiertoe worden nkisi beschermende figuren gemaakt en door de nganga geladen met alle ingrediënten die nodig zijn om dit doel te bereiken. Bron: "Het Kôngo-gebaar" Ed. Dapper Museum; "Dier" uitg. Dapper Museum; "Kunst en Kongo's" M.L. Felix.
Verkocht Stukje met echtheidscertificaat
Misschien bent u ook geïnteresseerd in deze items
Als uw aanbod wordt geaccepteerd, wordt het artikel automatisch op bestelling geplaatst. Door een aanbod te doen, erkent u dat u de verkoopsvoorwaarden hebt gelezen en aanvaard.
U moet ingelogd zijn op uw account om een bod te kunnen doen. Verbind me door