Zeldzame sculptuur-altaar, of clantotem, groot, met de haan, de geest van de struik en het offerdier dat ook strijdlust symboliseert. Het lichte hout is beschilderd met polychrome motieven. Mat patina, schaaf- en droogscheuren. De Afrikaanse maskers en sculpturen van de Bobo, Bwa, Kurumba en Mossi, die in Burkina Faso leven, nemen en combineren vaak gestileerde elementen ontleend aan mensen, dieren of zelfs insecten. Aangenomen wordt dat het de geesten van de natuur zijn die het welzijn en de welvaart van een individu bepalen, en tegenspoed zal worden gezien als het resultaat van het verwaarlozen van collectieve rituelen. Het is daarom tijdens verschillende vieringen dat het masker een natuurgeest of die van een voorouder verpersoonlijkt om het dagelijks leven van leden van de etnische ...
Zie het blad Bobo standbeeld
1950,00 €
Met een uitgemergeld dubbel gezicht dat een lange nek overwint, biedt dit beeld van een vrouwenbuste met gevouwen armen, rechtopstaand en omgeven door koorden, een dubbele borst die de basis vormt. Er zijn verschillende elementen toegevoegd: koorden van plantaardige vezels, gespen van glaskralen, ornamenten van zwart metaal. Verliezen, erosies en scheuren door gebruik. br>"Mani" is een verkleinwoord dat "kleine persoon" betekent en dat de Afrikaanse poppen met mensengezichten kwalificeert die door de Bambara en Markha worden gebruikt tijdens didactische shows. Deze traditie van poppentheater is gemeenschappelijk voor de multi-etnische volkeren die in de binnendelta van de Niger leven, inclusief de Bozo, in het bijzonder in de regio van Ségou, waar het "sogobo" wordt genoemd. De ...
Zie het blad Markha Standbeeld
490,00 €
Houten dierenvorm, bedekt met een dik, gebarsten, knapperig patina De Dogon-stambeelden, die grotendeels in opdracht van een familie zijn gemaakt, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiode. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdculten: de Lébé, met betrekking tot vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, cultus van de voorouders onder het gezag van de patriarch, de Binou die ...
Zie het blad Dogon Fetisj
780,00 €
Dit Afrikaanse hoofd singiti Hemba, die werd gesneden door de bwana mutombo, presenteert de traditionele criteria van Hemba-beeldhouwwerk. Een gebeiteld fries dat het gezicht benadrukt, duidt op een baard; het weelderige kapsel werd verder omlijnd door een tiara. Deze voorwerpen, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in grafkamers in het huis van de chef. Korrelig patina. Erosies en scheuren. Hoogte op voet: 35 cm. De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de ...
Zie het blad Hemba Singiti hoofd
Verkocht
Gebeeldhouwd onderwerp bevroren in een zeldzame kantelbeweging die de billen uitsteekt, het hoofd lichtjes georiënteerd naar de zijkant van de arm waarvan de hand de fallus grijpt. Het lichaam en het gezicht van de voorouder zijn ingesneden met scarificaties. Het droge, gegroefde oppervlak is bedrukt met verschillende sporen van plengoffers. Diepe erosies, scheuren. De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, ...
Zie het blad Dogon Standbeeld
790,00 €
De neus doorboord met een labret, het gezicht omlijst door de brede zijkanten van de hoofdtooi, deze vrouwenfiguur biedt een zuilvormige buste die wordt verlevendigd door gestrekte armen met vooruitstekende ellebogen. De zuilvormige buste waarop de borsten en de navel wijzen, loopt uit naar de blokken van de voetloze benen. Fluweelachtig genuanceerd bruin patina, droogscheurtjes. De beeldhouwwerken die afkomstig zijn uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-populaties, onderscheiden zich door een relatieve afwezigheid van versiering en een verfijnde stilering. De 100.000 Adamawa-taalsprekers vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee groepen: die van vuur (tjokwa) ...
Zie het blad Mumuye Standbeeld
750,00 €
Zittend presenteert het naakte onderwerp ingesneden lichaamsmotieven, een kapsel dat bestaat uit vlechten die in schelpen zijn samengevoegd. Hij brengt zijn hand naar de borst, in een gebaar dat verband houdt met vruchtbaarheid, de tweede raakt zijn dij aan. Zwart vettig patina, korstresten van kaolien, mist. Geschenken van vrouwen, eten, feestelijke ceremonies en een eervolle status werden ooit beloond met dan-beeldhouwers die dit talent tijdens een droom kregen. Dit laatste was het communicatiemiddel van Du, onzichtbare spirituele kracht, met mensen. Beeldhouwwerk, zeldzaam, had een prestigieuze rol bij de eigenaar. Dit zijn voornamelijk beeltenissen van echtgenotes, lü mä, houten menselijke wezens. Dit zijn geen incarnaties van geesten of beeltenissen van voorouders, maar ...
Zie het blad Dan Standbeeld
390,00 €
Spectaculaire morfologie voor deze Afrikaanse "kleine favoriete" figuur, Nyeleni in Bambara, wiens voeten verdwijnen in een cirkelvormige basis. Een hoekig, luchtig ritme geeft leven aan dit beeld. Bruin genuanceerd en geschuurd patina, uitdrogingsscheurtjes. De Bambara van Midden- en Zuid-Mali behoren tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Ze geloven in het bestaan van een scheppende god die in het algemeen Ngala wordt genoemd en die de orde in het universum handhaaft. Zijn bestaan bestaat naast een andere androgyne god genaamd Faro, die alle kwaliteiten aan de mens gaf en die de vruchten van de aarde laat groeien. Grote gemaskerde partijen sluiten de inwijdingsrituelen van de dyo-vereniging en het gwan-ritueel van de Bambara in het zuiden van het ...
Zie het blad Standbeeld Bamana
Deze Afrikaanse sculptuur is bijzonder gedetailleerd en neemt een morfologie aan die kenmerkend is voor het centrale deel van de Bandiagara-klif, bombou-toro. Smal gezicht bekroond met gevlochten kammen, slanke ledematen, zuilvormige buste waar de borst uitsteekt. Het rechtlijnige onderwerp zit op een kruk gebeeldhouwd met mythische figuren. Fluweelachtig mat patina. Chips en scheuren. De Dogon-beelden zijn voor het grootste deel gebeeldhouwd in opdracht van een familie en kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend.
Afrikaanse kunst Dogon.Vrouwenfiguur met rechtopstaande gestrekte armen, Tellem-stijl. Fluweelachtig droog oppervlak, gespikkeld patina. Verdrogingsscheurtjes. De Afrikaanse stambeelden van de Dogon kunnen ook door de hele gemeenschap worden aanbeden als ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiode. De figuren met opgeheven armen symboliseerden een gebed tot Amma voor de broodnodige regen, maar het kon ook een gebaar van berouw zijn na het overtreden van een wet die een droogte veroorzaakte. Het zuiden van het plateau met uitzicht op de Bandiagara-klif is sinds de 10e eeuw bezet door ...
Dit rituele beeld, volgens de Kota-traditie met koper-messing platen belegd, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, tevens een wapen voor de clan. De structuur is afkomstig van de werken van de Shamaye van het Ivindo-bekken. De uitgroei toont de oude gevlochten ibenda van de hoogwaardigheidsbekleders. De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte naast houtsnijwerk ook gereedschappen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens. De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die over de nakomelingen waakten, werden geassocieerd met de rituelen bij de bwete, vergelijkbaar met die van de Fang . Dit type kamer, ngulu genaamd, fungeerde als "bewaker" van de relikwieën ...
Zie het blad Shamaye Reliekschrijn
Sculptuur van grote soberheid en toch van grote expressieve kracht, het beeldt een mannelijk wezen uit wiens smalle buste geleidelijk breder wordt naar gebogen benen. Dikke onderarmen omringen de navel. De schetsmatige kop is eenvoudig ingekerfd. Dit type beeld werd gebruikt tijdens begrafenis- en inwijdingsrituelen. Genuanceerde rituele patina, erosies. De etnische groep Kaka, of Keaka, zo genoemd door de Duitse kolonisten, bevindt zich in een grensgebied tussen Nigeria en Kameroen. Hun beeldhouwwerk vertoont een zekere invloed van andere etnische groepen zoals de Mumuye, wiens beelden ook korte, gebogen benen hebben met daarboven een slank lichaam. Hun zeer dikke en knapperige patina, hun brede voeten en de wijd open mond zijn echter typische kenmerken waardoor ze ...
Zie het blad Kaka, Keaka standbeeld
650,00 €
De mythische aap nzighu, nziku, wiens morfologie hier wordt samengevat in een afgeknotte buste ondersteund door halfgebogen ledematen, weerspiegelt de impact van naburige culturen en voornamelijk beeldhouwkunst kongo nkisi.< br /> De gebruikte kleuren bestaan uit een witte coating (kaolien), kleur van de vrede, verwijzend naar het genie Bunzi wiens broer de chimpansee zou zijn (Luc De Heusch); rood komt van tukula-schors, geassocieerd met elementen zoals vuur, bloed en vlees. De blauwe pigmenten symboliseren ondertussen water en het koninkrijk van geesten en genieën. Afbladderend fluweelachtig patina. Erosies, uitdrogingsscheuren. Van Bantu-oorsprong, de Lumbu, Loumbu, Balumbu, van de Eshira-groep, vestigden zich in het kustgedeelte van Gabon, en in de Republiek ...
Zie het blad Lumbu Standbeeld
Afrikaanse dierfiguur Nkisi (mv. mankishi) van het type "koso", waarin een magische bishimba-lading is geplaatst achter een glazen holte in het midden van het beeld. De kracht van de fetisj werd volgens lokale overtuigingen verder geaccentueerd door de aanwezigheid van verschillende accessoires, zoals spijkers, koorden, metaal. Bij de Kongo had de hond, bekend om zijn kennis van de bovennatuurlijke wereld, zijn flair en zijn visie, de rol van bemiddelaar tussen de levenden en de doden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep, onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze een ...
Zie het blad Kongo hond
Sculptuur voorstellende een vrouw op wiens rug een kind vastgeklemd zit. De vrouw draagt een offerbeker. De doordringende, diepe blik en sterke neus kenmerken de fysionomie. De dichte, olieachtige patina, okerbruin van kleur, heeft korrelige gebieden. Kleine scheuren en schaafwonden. De Bambara van centraal en zuidelijk Mali behoren tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Grote gemaskerde partijen sluiten de initiatieriten van de dyo vereniging en het gwan ritueel van de Bambara in het zuiden van het Bambara land af. Verspreid over een periode van zeven jaar voor mannen, zijn ze minder veeleisend voor vrouwen. De nieuwe ingewijden vieren vervolgens in groepjes, van dorp tot dorp, hun symbolische wedergeboorte. Het zijn de zonen van de smeden die rond ...
Zie het blad Bambara Moederschap
580,00 €
Vrouwelijke sculptuur in een klassieke houding, waaierpalmen rond de buik, de benen verdwijnen in een basis die een stamper vormt die "sedine" of "dol" wordt genoemd, afhankelijk van het dialect. De esthetische proporties, de taps toelopende lijnen, eren echter de maker die anoniem bleef. Zacht mat patina. Verdrogingsscheuren, schilfers op de kam. Deze Debele, Deblé figuratieve stambeelden, soms aangeduid als "kind van de Poro" of "bosgeest ", kwamen in paren tussenbeide tijdens begrafenisstoeten of tijdens ceremonies die het einde van initiatieriten markeerden. De ingewijden van de Poro-vereniging, die jongens trainde vanaf 7 jaar, droegen ze en beukten ritmisch op de grond op het geluid van trommels, waarmee ze de mars opende en sloten. De centrale Senufo daarentegen plaatst ze ...
Zie het blad Deblé Standbeeld
Afrikaans beeld geassocieerd met voorouderverering. Ze is gebeeldhouwd in afgeronde volumes en heeft een gedrongen lichaam waarvan de verminderde armen de bol van de buik markeren. Het hoofd, waarvan de kin naar voren steekt, biedt exorbitante pupillen in verband met de inname van hallucinogene planten. De houding zou een van de begeleidende ceremoniële dansen zijn. Het beeld is doorboord met bevestigingsgaten die bedoeld zijn voor fragmenten van relikwieën (kleine botten, enz...). Versleten, afgesleten kaolienpatina, rode pigmenten blijven achter. De Mbete, Ambete of zelfs Mbédé vormen een stam van Gabon, op de grens van Midden-Congo, dicht bij de Obamba en de Pounou, wiens geschiedenis wordt gekenmerkt door een langdurig conflict met de Teke. Ze hebben geen gecentraliseerde ...
Zie het blad Mbete Standbeeld
480,00 €
African statue carved of the Mangbetu type depicting a woman in an infrequent posture, naked, tattooed and with her hair done according to traditional usage. This headdress enhanced the elongation of the skull, typical of the group, which a compression of the head from an early age gradually deformed. Shiny orange-brown patina, matte residual deposits. Desication crack.br> The ancients call beli the anthropomorphic figures embodying ancestors, stored out of sight, and comparable to those belonging to their secret society nebeli. The Mangebetu kingdom in northern Congo produced architectural works that impressed European visitors in the 19th century. Their furniture, weapons, ornaments and statuary were imbued with a rare aesthetic quality. The ethnologist G.A. Schweinfurth in ...
Zie het blad Mangbetu Standbeeld
Met een asseksueel wezen, dit beeld presenteert een staande figuur, met een rechte rug, handen rusten op een volumineuze buik. De bolvormige kop wordt gemarkeerd door dunne asymmetrische oren, terwijl de bogen recht worden gesneden, waarin leerlingen worden opgenomen waarin de kralen afwezig zijn. De smalle kin vormt een klein uitsteeksel dat een vlezige hals domineert. Het ongepolijste oppervlak toont de herminetteslagen van de beeldhouwer. Geoliede donkere patina. Dit beeld komt uit de noordoostelijke regio van Tanzania, grenzend aan Kenia, tegenover de Indische Oceaan, waar de Paré, Shamba, Zigua, en Mbugu stammen wonen. Een relatieve homogeniteit kenmerkt de productie van deze groepen, herinnerend aan een aantal van de Malagassische en Bataks met wie, door middel van maritieme ...
Zie het blad Beeld Paré / Zigua van Tanzania
Afrikaans nkishi (mv. mankishi) beeld van de Songye uitgerust met de magische bishimba-lading op de buste. De uitstekende, metalen ogen onderscheiden dit unieke stuk. Lichtbruin patina. De Nkisi, een beschermende fetisj, speelt de rol van bemiddelaar tussen god en mensen, verantwoordelijk voor de bescherming tegen verschillende soorten kwaad. De grote exemplaren zijn het collectieve bezit van een heel dorp, de kleinere figuren behoren tot een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes vanuit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba, met wie ze verwant zijn via gemeenschappelijke voorouders. Waarzeggerij, zeer aanwezig in hun ...
Zie het blad Songye Tetela Nkishi fetisj standbeeld
Trommels worden in Afrika niet alleen gebruikt om boodschappen over te brengen, maar ook door de toverdokter tijdens rituele ceremonies. Dit type spleettrommel is versierd met een gebeeldhouwde kop en heeft twee stokken in de klankkast. Glanzend donkerbruin patina, lichte slijtage. De Punu zijn een Bantu-volk uit Centraal-Afrika, voornamelijk gevestigd in het zuiden van Gabon, ook in de Republiek Congo in de Niari-regio. Ze leven in onafhankelijke dorpen verdeeld in clans en families. Sociale cohesie wordt verzekerd door de Moukouji-samenleving, wiens essentiële rol het is om de boze geesten van het bos te onderwerpen. Binnen dezelfde groep genaamd Shira, de Lumbu, Loumbu, Balumbu, gevestigd in het kustgedeelte van Gabon, en in de Republiek Congo, bewaren de botten van hun ...
Zie het blad Punu Trommel