Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Tribale kunst - Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten:

In de traditie maakt het standbeeld het mogelijk te verbeelden wat onzichtbaar is. In brons in het koninkrijk Benin, armen naar de hemel geheven door de Dogon om regen aan te roepen, fetisjen in de Kongo, beelden zijn de kunst van de Afrikaanse smeden. Soms bewerkt op kneedbaar hout, stellen de beeldjes poppen, tweelingen of zelfs voorouders voor, met soms harde, langgerekte gelaatstrekken en met een wrange omtrek. De figuren zijn opgeheven, zittend, met hun armen dicht tegen hun lichaam of naar de hemel gericht.


Hungaan / Kwese Fetish
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Hungaan Fetish

Zeer expressieve sculptuur van een klein, gedrongen karakter, weergegeven met de handen verenigd onder de kin, met kenmerken die ook kwésé zijn, volgens de arcering van het gezicht. Aan weerszijden van het hoofd zijn openingen doorboord voor mogelijke ophanging, seks voor rituele doeleinden. Fluweelachtig korrelig patina, gedeeltelijk afgesleten, uitdrogingsscheurtjes.
De Kwésé zijn gevestigd onder andere stammen zoals de Mbala en de Hungaan, langs de oevers van de rivier de Kwango in de Democratische Republiek Congo. Hun beeldhouwwerk is geïnspireerd op dat van hun buren en soms gemaakt door de Mbala's op verzoek van de Kwese.
De hoofdtooi vertoont grote overeenkomsten met de mukote-hoofdtooi die, onder de westelijke Pende met wie de Mbala mukanda-besnijdenisrituelen ...


Zie het blad

480,00

Ibibio marionet
Tribale kunst > Theatrale poppen, poppen > Ibibio marionet

Standbeeld van het type "colon", waarvan de gehurkte anatomie is verfraaid met lange beweegbare armen. De ronde kop draagt ​​een hoofdtooi die in twee lobben is verdeeld, de zijkanten van het gezicht zijn ingekerfd met op regelmatige afstanden aangebrachte openingen. Mat gebruikspatina, bijzonder fluweelachtig. Uitdrogingsscheuren, erosies.
De Ibibios, mensen van West-Afrika die voornamelijk aanwezig zijn in het zuidoosten van Nigeria (staat Akwa Ibom), zijn ook aanwezig in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die zich ten westen van de Cross River hebben gevestigd. Zonder centrale overheid is hun maatschappelijke organisatie vergelijkbaar met die van het naburige Igbo. Voorouderverering staat onder het gezag van de hoogste ...


Zie het blad

490,00

Igbo Alusi koppel figuren
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Igbo standbeeld

br>Bedoeld om te worden geplaatst in de obu (Sing.:obi), huizen van de mannen van de Cross River, deze standbeelden in een klassieke houding vormden de toppen van pijlers. De lichamen dragen lichaamspatronen genaamd "uli". Regionale lichaamsmarkeringen, tatoeages en scarificaties gaven de bereikte rang in het initiatiegenootschap aan. De dikke kaolien patina is gedeeltelijk afgesleten. De Igbo-cultuur vindt zijn oorsprong in de mythologie van het Nri Koninkrijk Nigeria, volgens welke de goden de gelovigen palmolie, cassave en medicijnen van yams meebrachten.
De Igbo's leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin een diep gevoel van individualiteit te combineren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep. Hun politieke systeem is complex en weinig ...


Zie het blad

Verkocht

Chamba standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Chamba standbeeld

Het chamba-beeldhouwwerk vertoont een bepaalde geometrie die doet denken aan het ontwerp van de werken van de Mumuye, inclusief een zeer bijzondere morfologie. Hier een zuilvormige buste waarrond het reliëf van onevenredige armen is uitgesneden in een ruitvorm naar gedrongen, gekanteelde ledematen. Het met parallelle scarificaties gemarkeerde hoofd, waarop een hoed in evenwicht lijkt te rusten, zakt in de schouders. De buiknis verbergt afdrukken van zaden van abrus en overblijfselen van veren.
Felvet rode oker patina. Uitdroging barst, verliezen.
Geïnstalleerd sinds de 17e eeuw op de zuidelijke oever van de Benue in Nigeria, hebben de Chamba weerstand geboden aan de veroveringspogingen van de Fulani, nomaden die zich in groten getale in het noorden van Nigeria hebben ...


Zie het blad

950,00

Fetisj Boli Bambara
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Boli Fetish

Ex-collectie Belgische tribale kunst.
Genoemd boli (pl. boliw), buffle, in Afrikaanse kunst, speelt deze fetisj van verschillende grootte een centrale rol in het rituele leven van de regio Mandingo. Er zijn pocket "Boliw", en anderen die behoren tot chiefdoms, initiatie samenlevingen zoals de mannelijke initiatie verenigingen Kono en Komo waarvan de leden vooruitgang door middel van een proces dat meerdere decennia, en zelfs om Etats.La belangrijkste functie van een boli is het accumuleren en de controle van de natuurlijke levenskracht genaamd nyama ten behoeve van het geestelijke voordeel van de gemeenschap. Gebruikt als altaren of uitgevoerd tijdens dansvoorstellingen, zijn ze creaties ontworpen uit openbaringen op miraculeuze wijze afgestemd op de genieën van de bush en ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba moederfiguur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba beeldje

Dit Afrikaanse beeldhouwwerk, dat volgens de Yoruba communicatie met het hiernamaals mogelijk maakte, toont als moederfiguur één van de vele vrouwelijke godinnen, de aardgodin Onilé ("eigenaar van het huis"), die garant staat voor een lang leven, vrede en hulpbronnen, en verbonden is met de machtige Ogboni-gemeenschap onder de Yoruba Egba en Ijebu. Het zou ook symbool kunnen staan voor Orunmila , godin van de waarzeggerij.
Ze was bedoeld om op een altaar te worden getroond en werd aanbeden door leden van de machtige Ogboni, of Osugbo, een genootschap dat verantwoordelijk was voor de rechtspraak.
Satijn polychroom patina, schaafwonden.
De Yoruba-religie, waarin de verering van haar goden, orisà, centraal staat, steunt op artistieke sculpturen met gecodeerde ...


Zie het blad

Verkocht

Yoruba beker-dragende altaar figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba standbeeld

Sculptuur met een afbeelding van een priesteres of een volgeling met een gezicht gemarkeerd met "kpélé" verticale scarificaties.
Afgebroken oranje patina. Scheur, schaafwonden.
Yoruba samenleving heeft verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Terwijl de mannelijke egbe-samenleving de sociale normen versterkt, verenigt de aro de boeren. De gelede heeft meer esoterische en religieuze doelen. Notabelen komen samen in een samenleving genaamd esusu. Het aanbieden van bekers, waarvan sommige werden gebruikt om kolanoten of andere geschenken voor bezoekers op te slaan, werden ooit geplaatst in koninklijke paleizen in de Ekiti en Igbomina regio's van Yoruba land. De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé-beschaving en vormen nog steeds ...


Zie het blad

680,00

Byeri Reliquary Fang voorouder figuur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang standbeeld

Dit antropomorfe beeldhouwwerk dat een rijkelijk versierde jonge vrouw voorstelt, onderscheidt zich door de kwaliteit van de modellering, door het patina dat doet denken aan een donkere huid waarop de koperen ornamenten een schitterend contrast vormen. Een van de kenmerken van de Ntumu-stijl uit de streken tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea is het pruilen van de prognathische kaak. De buste is doorboord met een holte om magische elementen of relikwieën van de overledene in te brengen. Helder patina, schaafwonden. Plaatselijke restauratie met koperen nietjes. Uitdroging scheuren. Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de ...

Calao Senufo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Calao Senufo

Een rijke artistieke traditie heeft zich onder de Senoufo gemanifesteerd door middel van verschillende Afrikaanse maskers, antropomorfe sculpturen, alledaagse voorwerpen en beeldjes die geesten van de natuur of waarzeggerij belichamen. De laatste profiteerde van offerplengoffers op basis van palmolie. Tijdens de riten van de Poro-samenleving gebruikten de leiders van de ingewijden ook vogelbeelden, waarvan sommige groot. Sober exemplaar van een vogel met een gewelfde morfologie, wiens lange snavel op een gebogen achterlijf rust. Mooie goudbeige patina. Uitstekende staat.
De Senoufo, de naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Raden van oudsten, onder leiding van een gekozen ...


Zie het blad

750,00

Mahongwe relikwie figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Mahongwe relikwie

Deze houten sculptuur van de Mahongwe, uit het uiterste noordoosten van Gabon, aan de grens met Congo, belichaamt een stamvader en is bekleed met metalen draden. Het concave, spitse gezicht met daarboven een uitstulping zou voor sommigen de slang naja symboliseren. Het patroon op de achterkant herinnert aan het kapsel van bepaalde hoogwaardigheidsbekleders.
De manden met de relikwieën van illustere voorouders, meestal bekroond door twee reliekhouders, werden bewaard in de tempels van het dorp. Een van hen belichaamde de grondlegger van het geslacht, en de tweede zijn nakomelingen. De verering van voorouders, de bwete (Noord-Kota) stond centraal in het sociale en religieuze leven van de Kota en vertoont veel analogieën met die van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ...


Zie het blad

1450,00

Namji Dowayo vruchtbaarheidspop
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Namchi pop

De poppen van de Namji of Dowayo , een volk van animistische hooglanders dat in het noorden van Kameroen leeft, stellen het menselijk lichaam voor in gestileerde elementaire vormen.
Rechtlijnige houding voor deze figuur gevestigd op brede voeten die tegen elkaar geschoord zijn. Kettingen van parels vormen mobiele filiforme armen. Een cowrie schelp in het midden van een cirkelvorm omlijnd met rood textiel geeft de navel aan. Het vlakke gezicht, naar de hemel gericht, staat boven een gestrekte nek. Langs de buste lopen gestippelde littekens.
Deze Afrikaanse tribale poppen worden door de smid uit hout gesneden, aanvankelijk voor kleine meisjes om mee te spelen. Maar deze poppen worden voornamelijk gebruikt door steriele vrouwen in complexe vruchtbaarheidsrituelen, ...


Zie het blad

Verkocht

Olumèye Yoruba Snijdrager
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba Beker

Gericht op de verering van haar goden, of orisà, de Yoruba religie is gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde berichten ( aroko). Deze geesten worden verondersteld om te bemiddelen met de opperste god Olodumare. Deze vrouwelijke figuur, knielend, haar borsten uitgerekt over een vogel-patroon aanbieden cup, presenteert een bolvormige recipiënt in het beeld van de aarde. Het is bedoeld voor votieve aanbiedingen, geschenken voor bezoekers, of waarzeggerij. Sculpturen van dit type versierden de paleizen van het land Yoruba. Lineaire littekens markeren het gezicht van het personage om niet alleen hun fysieke schoonheid te vergroten, maar ook om de rang of oorsprong van de drager te identificeren. Lichaamssporen kunnen permanent of tijdelijk zijn, zoals tatoeages gemaakt van insecten- ...


Zie het blad

Verkocht

Mbede, Ambete Relikwie standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Mbede standbeeld

Verzameling Afrikaanse kunst P. Malisse.
Voorouderverering in de Afrikaanse kunst van de Mbede, Mbete of Ambete

De cultus van de voorouders, onder de Mbete, gaat gepaard met deze gebeeldhouwde figuren waarvan de rugholte vaak de rol van een reliekschrijn speelt. Dit opmerkelijke vrouwenbeeld, gebeeldhouwd in hout en vervolgens bekleed met metalen platen, heeft een plat gezicht dat is uitgehouwen in een bolvormig hoofd zonder hoofdtooi. De morfologie drukt kracht en stabiliteit uit. Bevestigd aan de gezwollen buste, zijn de armen in een rechte hoek gebogen. Het buigen van de dikke en gespierde benen kondigt een rituele dans aan. Gesleten zwarte patina. Geërodeerde voeten.
De Mbete vormen een stam van Gabon, aan de grens van Midden-Congo, grenzend aan de Obamba, ...


Zie het blad

1450,00

Epa Yoruba Masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Epa masker

De Ekiti van het noordoostelijke deel van de Yoruba regio gebruiken polychrome heaume maskers van een grote verscheidenheid aan types die geassocieerd worden met de Epa ( of Elefon) cultus. Ze verschijnen bij begrafenissen of overgangsrituelen. De vrijlating van deze maskers, die door hun eigenaars zijn beschilderd, vindt om de twee jaar plaats. Deze ceremonies worden ook verondersteld de vruchtbaarheid te verhogen. Dit is een heiligdom masker dat plengoffers kreeg. Korstige patina. De Yoruba, meer dan 20 miljoen, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio van Benin onder de naam Nago. Ze zijn patrilineair, besnijden vrouwen en snijden hen. De koninkrijken Oyo en Ijebu ontstonden na de ondergang van de beschaving Ife en vormen nog steeds de basis ...


Zie het blad

Verkocht

Kouyou voorouderpaar
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Kouyou-beelden

Kouyou-figuren frontaal weergegeven, de handen bij de oksels geplaatst, onder prestigieuze halskettingen. Hun scarificaties zouden verwijzen naar de schubben van de mythische slang Djo, die de wereld en de vader van Ebongo, de oorspronkelijke hybride voorouder van de mens, zou hebben geschapen. Polychroom mat patina, schaafwonden en scheuren.
Twee totemclans vormden ooit de etnische groep Kuyu, die langs de rivier met dezelfde naam leefde, in het noordwesten van de Volksrepubliek Congo: in het westen die van de panter en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van chefs. De inwijding van jonge mensen eindigde met de openbaring van de slangengod Ebongo weergegeven in de vorm van een hoofd. De ...


Zie het blad

Verkocht

Chamba standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Chamba standbeeld

De chamba-beeldhouwkunst heeft bepaalde punten gemeen met die van de Mumuye. Dit exemplaar neemt een ontwerp aan dat de bijzonderheid biedt van een gebogen buste, in de hoogte omlijst door korte gevouwen armen. De buste wordt breder, de heupen strekken zich uit in cilindrisch reliëf. De benen zijn klassiek gesneden, gedrongen en half gebogen. De kop met eenvoudige kenmerken onderscheidt zich door een hoge kuif en enorme ronde oren.
Iets satijnachtig roodbruin patina.
Geïnstalleerd sinds de 17e eeuw op de zuidelijke oever van de Benue in Nigeria, hebben de Chamba weerstand geboden aan de veroveringspogingen van de Fulani, nomaden die zich in groten getale in het noorden van Nigeria hebben gevestigd. Ze staan ​​bekend om hun beroemde buffelmasker met zijn twee platte kaken die het ...


Zie het blad

450,00

Bewaker beeltenisTabwa
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Tabwa standbeeld

Ex-collectie Franse tribale kunst.
Standbeelden Tabwa, prestigieuze traditionele beeldhouwwerken in de Afrikaanse kunst.
De Luba overheersten de Tabwa in de streek langs het Tanganyika-meer, tussen Zaïre en Zambia. "Tabwa" of "vastgebonden zijn" verwijst waarschijnlijk naar het slavernijsysteem dat ooit door islamitische handelaren werd toegepast.b> De Tabwa herwonnen vervolgens hun onafhankelijkheid door de rijkdom die de ivoorhandel opleverde. Net zoals de invloed van de Luba duidelijk is in de samenlevingen en rituelen van de Tabwa, zo hebben ook de Tanzaniaanse stammen de beeldhouwkunst van de Tabwa beïnvloed wat betreft geometrische decoratieve motieven.

Lineaire schuine strepen lopen over het gezicht en de buste van deze leider die, volgens François Neyt, het ...


Zie het blad

350,00

Hemba Singiti hoofd
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hemba hoofd

Dit Afrikaanse hoofd singiti Hemba, die werd gesneden door de bwana mutombo, presenteert de traditionele criteria van Hemba-beeldhouwwerk. Een gebeiteld fries dat het gezicht benadrukt, duidt op een baard; het weelderige kapsel werd verder omlijnd door een tiara. Deze voorwerpen, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in grafkamers in het huis van de chef.
Korrelig patina. Erosies en scheuren.
Hoogte op voet: 35 cm.
De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de ...


Zie het blad

490,00

Jukun Wurbo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Jukun standbeeld

Ruime uitgezette oren omlijsten het gezicht, bovendien onderstreept door een gekanteelde baard en bekroond met een hoge tiara, van deze gebeeldhouwde figuur. De assertieve houding brengt de bolle buik waarop de handen rusten naar voren. Plaatselijk afbladderend donker patina. Erosies, gaten en scheuren door uitdroging.

De Jukuns zijn een bevolking van West- en Centraal-Afrika die voornamelijk in Nigeria leeft in de bovenste Bénoué-vallei, ook in het noordwesten van Kameroen.
Dankzij de uitbreiding van het oude Jukun-rijk, de Jukun of Wurbo van Nigeria verdeeld in twee groepen: een ten zuiden van de rivier de Donga en de tweede ten noorden van de regio, in de buurt van de Mumuye en de Wurkum. De aanvallen van eerst de Chamba's, daarna van de Fulani, droegen bij aan ...


Zie het blad

Doe een bod.

950,00

Dogon vrouwelijk standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Dogon standbeeld

Figuur van een voorouder vertegenwoordigd naakt, geknield op een cirkelvormig plat oppervlak. Het hoofd heeft een gebeitelde kuif, het gezicht heeft schuine ogen die de pijlvorm van de neus accentueren. Samengeknepen lippen geven een vastberaden en geconcentreerde fysionomie. Lange, slanke ledematen zijn versierd met armbanden, het lichaam is gemarkeerd met fijne littekens, de billen rusten op zeer lange voeten.
Interessante gespikkelde rode oker, zwartachtige patina en lichte pigmenten.
Uitdroging scheuren.
De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. ...


Zie het blad

480,00

Paar Beninse luipaarden in brons
Tribale kunst > Brons, cavalier, luipaard, guerrier, pirogues > Benin brons

De tribale vorstelijke kunst van Benin.
Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden hoofdmannen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijen geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. Het doden van de koning van de dieren in verband met legendes, de luipaard, was het voorrecht van het opperhoofd, de Oba. De kat zou dan kunnen dienen als een offer voor de cultus van het hoofd van het opperhoofd. Soms getemd door verschillende koninklijke gilden, vergezelde ...


Zie het blad

7950,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal