Gratis Levering - Lijst van landen
Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Tribale kunst - Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten:

In de traditie maakt het standbeeld het mogelijk te verbeelden wat onzichtbaar is. In brons in het koninkrijk Benin, armen naar de hemel geheven door de Dogon om regen aan te roepen, fetisjen in de Kongo, beelden zijn de kunst van de Afrikaanse smeden. Soms bewerkt op kneedbaar hout, stellen de beeldjes poppen, tweelingen of zelfs voorouders voor, met soms harde, langgerekte gelaatstrekken en met een wrange omtrek. De figuren zijn opgeheven, zittend, met hun armen dicht tegen hun lichaam of naar de hemel gericht.


Fang Byeri relikwie figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang standbeeld

Zeldzame Byeri-voorouderfiguur, een bijzonder naturalistisch werk van een vrouw met een gespierd en vlezig lichaam. De kuifhoofdtooi is onderstreept met metalen, lineaire scarificaties verdelen het gezicht verticaal.
Fluweelachtige patina, gebruikssporen en erosies van de basis. Uitdrogingsscheur.
De volkeren die bekend staan ​​als de Fang, of "Pahouins", kwalificeerden zich als overwinnende krijgers, vielen door opeenvolgende sprongen, van dorp tot dorp, het hele uitgestrekte gebied tussen de Sanaga in Kameroen en de Ogooué in Gabon, tussen de 18e en het begin van de 20ste eeuw. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" ...


Zie het blad

750,00

Crucifix Kongo Nkangi kiditu
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Kongo Crucifix

Ex. Belgische Afrikaanse stammenkunst collectie.
Bij de stamhoofden aan het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw werd het kruisbeeld gebruikt als een symbool van macht en gezag onder de regalia van de stamhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit teken van macht, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, kon ook een therapeutische functie hebben en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn.
Uitdrogingsscheurtjes, satijnachtig patina.


Zie het blad

Verkocht

Jukun Wurbo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Jukun standbeeld

Ruime uitgezette oren omlijsten het gezicht, bovendien onderstreept door een gekanteelde baard en bekroond met een hoge tiara, van deze gebeeldhouwde figuur. De assertieve houding brengt de bolle buik waarop de handen rusten naar voren. Plaatselijk afbladderend donker patina. Erosies, gaten en scheuren door uitdroging.

De Jukuns zijn een bevolking van West- en Centraal-Afrika die voornamelijk in Nigeria leeft in de bovenste Bénoué-vallei, ook in het noordwesten van Kameroen.
Dankzij de uitbreiding van het oude Jukun-rijk, de Jukun of Wurbo van Nigeria verdeeld in twee groepen: een ten zuiden van de rivier de Donga en de tweede ten noorden van de regio, in de buurt van de Mumuye en de Wurkum. De aanvallen van eerst de Chamba's, daarna van de Fulani, droegen bij aan ...


Zie het blad

1650,00

Songye Nkishi standbeeld
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Songye standbeeld

Ruim hoofd met de kenmerken van het kifwebe masker voor dit werk gebeeldhouwd door de Songye, gewijd aan een traditioneel magisch gebruik. Deze grote fetisj werd door de nganga voor zijn cliënt geïndividualiseerd door middel van symbolische en rituele elementen in de vorm van metaal, een rok van dierenhuid, een gordel in de vorm van een gevlochten raffiaspoel, en tophoorn.
Ontbrekende, fluweelachtig matte patina, scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor woningen komen in verschillende stijlen voor in de vele chiefdoms van Songye land. De Nkisi, Nkishi, speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectief eigendom van een heel dorp, de kleinere figuren zijn van privé-gebruik.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba ...


Zie het blad

Verkocht

Fetish beeld Ada, Adja, Adan
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Beeld Ada

Een fetisjbeeld afhankelijk van de Vodou cultus, gedrapeerd in een rode textiel lendendoek, het heeft een navelstreng die de sluiter handvat dat de reliekhouder sluit in zijn buste. De bovenkant van het hoofd is ook uitgehold. De gedigitaliseerde benen en armen zijn verspreid, recht, en de vierhoekige schouders uitdrukken macht. De eivormige kop met een plat gezicht heeft gewoon gegraveerde ogen en een gapende mond. Mooie lichte patina ingelegd met witte pigmenten.
Andeblis in de buurt van de kust van West-Afrika, in de Couffo in Benin en in het Midden Mono in Togo rond de voormalige hoofdstad van het voormalige koninkrijk Tado, de kleine etnische groep Ada, Adan, of Adja, Aja, bestaat voornamelijk uit boeren. De Ooi en Fons, uit Tado, delen tradities die vergelijkbaar zijn met die ...


Zie het blad

980,00

Figuur Ijo, Ijaw
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hoofd Ij

De Ijos in het midden produceren relatief schematische sculpturen geassocieerd met water genieën (owuamapu), zoals dit hoofd met een uitgerekt gezicht, waarop de functies uitsteken onder een buisvormig voorhoofd. Magische deugden werden toegeschreven aan dit soort beeldhouwkunst. Veel stammen zijn ervan overtuigd dat deze objecten hun krachten verwerven door de riten en consecraties waaraan ze worden onderworpen en waarin libations en dansen kunnen worden uitgevoerd. Interessante korrelige grijze patina, lokaal gekraakt. Hoogte op een basis: 52 cm.

De Ijaw is een groep West-Afrikaanse volkeren, voornamelijk aanwezig in het zuiden van Nigeria, in de Nigerdelta. Aan het begin van de 17e eeuw migreerden ze verder naar het westen van het continent om de Krou-volkeren van ...


Zie het blad

595,00

Lega veelkoppig beeldje
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Lega standbeeld

De Afrikaanse kunst van de Lega , Balega , of zelfs Warega , onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt in ivoor, waarvan een deel werd bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste Bwami-officieren uit verschillende gemeenschappen. Dit type beeldje van stamkunst Iginga ( Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toelaat en het sociale leven bestuurt. Deze organisatie was onderverdeeld in initiatiefasen, waarvan de Kindi de hoogste was. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in autonome dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van ...


Zie het blad

340,00

Vrouwelijke figuur Hemba Singiti
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hemba standbeeld

Sculptuur van een vrouwelijke voorouder wiens massieve hoofd een tiara met spijlen draagt. Aan de achterkant van het hoofd is het kapsel georganiseerd in een kruisvormig element. Het lichaam is evenredig verdicht, met de handen bij de buik. Deze rituele beelden, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in een grafkamer in het huis van het stamhoofd. Plaatselijk gematteerd patina. Uitdroging scheuren, gebreken.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare invloed had op hun cultuur, godsdienst en kunst. De verering van voorouders, waarvan de beeltenissen reeds lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de hemba ...


Zie het blad

580,00

Boli Bambara fetisj
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Boli fetisj

In de Afrikaanse kunst boli ( pl. boliw ), buffalo genoemd, speelt deze fetisj van verschillende grootte een centrale rol in het rituele leven van de Mandingo streek. Er zijn zak-"Boliw", en anderen die behoren tot stamhoofden, inwijdingsgenootschappen zoals de Kono en Komo mannelijke inwijdingsgenootschappen waarvan de leden een proces doorlopen dat zich uitstrekt over verschillende decennia, en zelfs tot staten.
De belangrijkste functie van een boli is het accumuleren en controleren van de natuurlijke levenskracht, nyama genaamd, ten behoeve van het spirituele welzijn van de gemeenschap. Ze worden gebruikt als altaar of worden opgevoerd tijdens dansvoorstellingen. Het zijn creaties die het resultaat zijn van openbaringen die op wonderbaarlijke wijze aan de bosgeesten zijn ...


Zie het blad

750,00

Standbeeld stamper Debele Senoufo
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Standbeeld Senoufo

De Ivoorkust in Afrikaanse tribale kunst
Slanke morfologie en geaccentueerde boog voor deze mannelijke figuur met een langwerpig gezicht. Zijn slanke poten zakken in een basis die een trommelstok vormt die "sedine" of "dol" wordt genoemd, afhankelijk van het dialect. De ketting-talisman wordt "korte" genoemd. Satijnachtig patina, schaafplekken en uitdrogingsscheurtjes.

Figuratief beeld Debele Senoufo, soms "Kind van de Poro" of "Geest van de struik" genoemd, het kwam in paren tussen tijdens begrafenisstoeten of tijdens ceremonies die het einde van inwijdingsrituelen markeerden. De ingewijden van het Poro-genootschap, dat jongens vanaf 7 jaar opleidde, droegen ze en stampten ritmisch op de grond op het geluid van trommels, waarmee de mars werd geopend en afgesloten. ...

Songye Nkisi fetisj standbeeld
Verkocht artikel
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Songye fetisj

Fascinerend antropomorf Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) beeldje met een doordringende, met koeienvraat bedekte blik. De kegelvormige mond versterkt de expressiviteit van het gezicht. Een hoorn ontspringt aan het brede hoofd dat wordt verlengd door een baard. De navel en de baard worden onderstreept door nagels. Donker satijn patina. Uitdroging scheuren en ontbrekende onderdelen.

Deze beschermende fetisjen voor huizen behoren tot de meest gewaardeerde in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren toebehoren aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving ...


Zie het blad

Verkocht

Dogon stadbleed
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Dogon stadbleed

Afgeplat in buisvormige volumes, stelt dit Dogon beeldhouwwerk een mythisch wezen voor, of een voorouder zonder gelaatstrekken. Het hoofd roept, voor de Dogon, het ei van de wereld op, geschapen door het woord van de god Amma. Een schijf vormt de schouders, verlengd door fijne armen, waarvan er een naar de hemel wijst. De decoratieve motieven van de Dogon, in gebroken lijnen en ringen, verbonden met de traditionele scarificaties, zijn in het geheel gegraveerd. Ze verwijzen naar de Dogon kosmogonie. Medium bruin patina.

Dogon beelden worden meestal op bestelling van een familie gemaakt, maar kunnen ook het voorwerp zijn van verering door de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon ...


Zie het blad

Verkocht

Beschermend figuur Rungu Kakudji
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Rungu beeldje

Het gezicht van dit menselijke beeldje is gestreept met verticale strepen en heeft halfgesloten ogen die naar de slapen zijn uitgestrekt, zoals sommige van de traditionele maskers van de groep. De houding is rechtlijnig, maar de romp is nauwelijks naar voren gekanteld, en de toppen van de vingers rusten op het bekken. Een gat aan de bovenkant van het hoofd is opgevuld, wat suggereert dat er een hoorn in moest. Glanzend patina, goudbruin. De Rungu, een stam van de Tabwa-groep, zijn gevestigd in een gebied tussen de D.R.C. (Democratische Republiek Congo) en de Congo. (Democratische Republiek Congo), Zambia en Tanzania. Onder invloed van de naburige Lubas en Bemba vervaardigden de Rungu prestigieuze voorwerpen voor hoogwaardigheidsbekleders, krukjes, kammen, lepels en scepters, vaak ...


Zie het blad

290,00

Dogon Tellem altaar beeldje
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Dogon beeldje

De tribale Afrikaanse standbeelden van de Dogon kunnen het voorwerp van aanbidding zijn namens de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op voorouderaltaren geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de perioden van zaden en oogsten. Dit is een beeldje van persoonlijke aanbidding, met een dichte, olieachtige en licht geschaafde patina, waaronder een licht hout verschijnt.
De figuren met opgeheven armen symboliseren een gebed tot Amma om de regen te schenken die nodig is voor al het leven. Volgens de bronnen zou het ook een gebaar van berouw zijn na de overtreding van een wet die tot droogte leidde. Opofferende patina. Het zuiden van het ...


Zie het blad

390,00

Kasongo Nkisi fetisj beeldje
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Kasongo fetisj

De therapeutische figuren van de Kasongos, gebruikt door genezers, waren geïnspireerd op Songye fetisjen. De magische lading, samengesteld uit ingrediënten van verschillende oorsprong, werd in de holte van het hoofd gebracht. Het zeer dichte hout is ingelegd met metaal zoals de Songye fetisjen. Het hoofd van dit gedrongen personage, dat in een quasi-gehurkte houding is neergezet, is een Kasongo-specifieke eigenschap. Matte patina. Schaafwonden, erosies en scheuren. De Kusu die zich op de linkeroever van de Lualaba hebben gevestigd, hebben de artistieke tradities van de Luba en de Hemba geleend en bezitten een kaste-systeem dat vergelijkbaar is met dat van de Luba . De Kasongos vormen een Kusu-subgroep, die nu verspreid is onder de Luba, Songye en Hemba. De singiti beelden ...


Zie het blad

380,00

Igala Shrine Figuur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Beeld Igala

Ex-collectie Belgische tribale kunst.
Drie menselijke figuren komen voort uit een zoömorfe uitziende basis, een vreemd mythisch, bolvormig dier, op alle vieren, met verticale oren en een gapende, getande mond. De centrale figuur heeft een offermamde en een zwaard of scepter. Deze gebeeldhouwde, erecompositie, genaamd okega , symboliseert de status van de clan waartoe het behoort. Knapperig grijs patina.
Andeblis in de buurt van de Niger estuarium, spreken van een kwa taal, de Igala vormde een krachtig koninkrijk tot de kolonisatie die haar daling gekenmerkt door het verbod op de feestdagen en de zelfmoord van de koning of ata . Menselijke offers ooit vergezeld van deze rituele feesten, waardoor dit volk een reputatie als headhunters. De Igala's hebben grote helmmaskers genaamd ...


Zie het blad

Verkocht

Baule Blolo bia beeldje
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Baoule beeldje

Voor de Baule vormt dit beeldje, meestal "colon" genoemd, een geïdealiseerd, individueel beeld van de hemelse echtgenote. De kenmerken ervan werden gebeeldhouwd op aanwijzingen van de wichelroedeloper voor zijn cliënt in een poging verschillende problemen te verhelpen.

Polychroom, mat en geschuurd patina.
Twee soorten beelden worden door de Baule in de rituele context geproduceerd: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baule, roepen een assié oussou op, een wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om openbaringen uit het hiernamaals door te geven. Het tweede type beelden, gemaakt volgens de aanwijzingen van de ...


Zie het blad

Verkocht

Baoule Blolo bia beeldje
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Kolon Baule

Dit Afrikaanse beeldje, Blolo bia, neemt bepaalde canons over van de Baule beeldjes, waaronder gespierde benen met vooruitstekende kuiten en een frontale houding. Mooi polychroom patina. br> Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baule, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jagen en landbouw bedrijven net als de Gouro van wie zij rituele cultussen en gebeeldhouwde maskers hebben geleend. Twee soorten beelden worden door de Baoulé, Baulé, geproduceerd in het rituele kader: De Waka-Sona beelden, "wezen van hout" in Baoulé, roepen een assié oussou op, wezen van de aarde. Zij maken deel uit van een soort beelden die door de komien wichelroedelopers als medium worden gebruikt; deze laatsten worden door de asye usu geesten uitgekozen om ...


Zie het blad

Verkocht

Wilt u de verkochte artikelen verbergen? Zo ja, Klik HIER
Fang Byeri relikwie beeldje
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang beeldje

Coll. Franse tribale kunst.
De Afrikaanse kunst van de Byeri-cultus wordt geïllustreerd door verschillende antropomorfe sculpturen die als "beschermers" optreden en de voorouder belichamen.
Atypisch door zijn kleine afmetingen en smalle morfologie, vertoont dit beeldje een opeenvolging van spieren als strengen knikkers. Het bekken geeft de illusie van een comfortabele ronde zithouding, in contrast met de kleine gegraven voeten en handen. De horizontale trekken van het gestrekte gezicht zijn geconcentreerd in de onderste helft, met als accent een groot voorhoofd waarop een litteken is getekend. Het silhouet wordt in evenwicht gebracht door een groot kapsel dat over de nek wordt gespreid. Mooi donkerbruin, zijdeachtig patina. Certificaat van de heer Pierre Vérité, ...


Zie het blad

Verkocht

Byeri Reliquary Fang voorouder figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang standbeeld

Dit antropomorfe beeldhouwwerk dat een rijkelijk versierde jonge vrouw voorstelt, onderscheidt zich door de kwaliteit van de modellering, door het patina dat doet denken aan een donkere huid waarop de koperen ornamenten een schitterend contrast vormen. Een van de kenmerken van de Ntumu-stijl uit de streken tussen Gabon, Kameroen en Equatoriaal-Guinea is het pruilen van de prognathische kaak. De buste is doorboord met een holte om magische elementen of relikwieën van de overledene in te brengen. Helder patina, schaafwonden. Plaatselijke restauratie met koperen nietjes. Uitdroging scheuren. Bij de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekdoos, waarin de beenderen van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de ...

Ashanti vrouwenfiguur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Ashanti standbeeld

Dit Afrikaanse beeldje, gezeten op een krukje, heeft een geringde hals, een hoofdtooi met parallelle schelpen, en een rechte rug, met de handen op de knieën. Het is waarschijnlijk een koningin of een voorouderfiguur.
Tweekleurig glanzend patina. Scheuren en schaafwonden. De Ashanti zijn een van de etnische groepen die behoren tot de Akan-groep, gevestigd aan de voormalige Goudkust in Ghana sinds 1957. De Akan vervaardigen herdenkingsterracotta voor begrafenisrituelen en beheersen ook de kunst van het metaalsmelten. Dit volk beschouwt de vrouw als de uiteindelijke scheidsrechter van alle beslissingen. Vruchtbaarheid en kinderen zijn dan ook de meest voorkomende thema's in de Ashanti houten beelden. Moederschapsfiguren, esi mansa genaamd, sieren koninklijke of ...


Zie het blad

200,00





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100