Dit beeldhouwwerk van Afrikaanse kunst Dogon, met een surrealistisch aspect, uit hout gesneden, bestaat uit een verzameling hoofden die in takken zijn verdeeld. Een van de elementen is een lange nek met daarop het gezicht van een voorouder. Goudbeige korrelige patina. Uitdroging scheuren. Deze beelden, soms de belichaming van de nyama van de overledene, worden op voorouderaltaren geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die tijdens zaai- en oogstperiodes. Naast de islam worden de religieuze riten van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, met betrekking tot vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou die de geestenwereld aanroept en geleid wordt door ...
Zie het blad Dogon altaar sculptuur
Verkocht
Ex-Franse Afrikaanse kunstcollectie. Binnen de grote diversiteit aan nkisi sculpturen waaraan meerdere deugden werden toegeschreven, biedt dit Afrikaanse moederschap in figuratieve stijl, beeld van de beschermende voorouder van de clan, een overvloed aan zeer fijn gebeitelde details. Dit type vrouwelijk beeld werd vergezeld door zijn mannelijke tegenhanger genaamd Mabyaala. Bordeauxbruine satijnen patina. Kleine erosies en verdrogingsscheuren. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembé, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik>. Met dezelfde overtuigingen en tradities produceerden ze beeldhouwwerken met gecodificeerde gebaren in relatie tot hun visie op de wereld. Ref. : "Afrika, de kunst van een continent" ...
Zie het blad Kongo Standbeeld
780,00 €
Het mbole-beeld, dat zelden in een dergelijke houding wordt gepresenteerd, toont een zittend onderwerp, de handen gevouwen in gebed. Geoliede zwarte patina, erosies en uitdrogende scheuren, restauraties (reptielenhuid). De provincie Lualaba had verschillende nauwe etnische groepen met soortgelijke associaties. De Mbole staan bekend om hun beelden die, volgens D. Biebuck, opgehangen mannen belichamen, genaamd ofika. De lilwa, een vereniging met dogmatische inwijdingsrituelen, had de gewoonte om degenen die schuldig waren aan overtredingen van de opgelegde regels te oordelen en tot ophanging te veroordelen. Deze misdrijven varieerden van moord tot overspel tot het verbreken van het geheim rond de lilwa. De lichamen van de veroordeelden werden onteerd en werden niet begraven in ...
Zie het blad Mbole Standbeeld
490,00 €
Afrikaans standbeeld altaar onderdeel van een cultus die verondersteld wordt de vruchtbaarheid te bevorderen en nakomelingen te beschermen, zeer wijdverspreid, niet alleen onder de animist Idoma, maar ook onder de Igala en de Yoruba van het Zuiden. Deze beelden die profiteerden van offers werden in heiligdommen bewaard. Matte korstige patina. Erosies. De Idoma leven aan de samenvloeiing van de Benué en de Niger. Het zijn 500.000 mensen en het zijn boeren en handelaars. Er zijn Igbo-, Cross River- en Igala-invloeden in hun kunst en gebruiken en het is vaak moeilijk om ze van hun buren te onderscheiden. Leden van de koninklijke afstamming van hun oglinye-vereniging, die moed verheerlijken, gebruiken maskers en wapenschilden tijdens begrafenissen en festiviteiten. Ze produceerden ...
Zie het blad Idoma Moederschap
Zeer expressieve sculptuur van een klein, gedrongen karakter, weergegeven met de handen verenigd onder de kin, met kenmerken die ook kwésé zijn, volgens de arcering van het gezicht. Aan weerszijden van het hoofd zijn openingen doorboord voor mogelijke ophanging, seks voor rituele doeleinden. Fluweelachtig korrelig patina, gedeeltelijk afgesleten, uitdrogingsscheurtjes. De Kwésé zijn gevestigd onder andere stammen zoals de Mbala en de Hungaan, langs de oevers van de rivier de Kwango in de Democratische Republiek Congo. Hun beeldhouwwerk is geïnspireerd op dat van hun buren en soms gemaakt door de Mbala's op verzoek van de Kwese. De hoofdtooi vertoont grote overeenkomsten met de mukote-hoofdtooi die, onder de westelijke Pende met wie de Mbala mukanda-besnijdenisrituelen ...
Zie het blad Hungaan / Kwese Fetish
Ex-collectie Franse Afrikaanse tribale kunst. Dit Afrikaanse beeldhouwwerk genaamd "ugonachonma" toont een jonge huwbare vrouw. Het omvatte het optreden op dorpspleinen tijdens entertainmentceremonies in het droge seizoen. Deze cijfers zijn specifiek voor dorpsleeftijdsgroepen in de noord-centrale regio Igbo, rond Onitsha en Awka. Vrouwen hebben specifieke criteria voor Igbo-schoonheid, waaronder uli-tatoeages. Geërodeerde matte patina, discrete polychrome accenten, opdrogende scheuren en gaten. br>De Igbo aanbidden een aanzienlijk aantal goden die bekend staan als alusi, of agbara, beschouwd als de afstammelingen van Chuku, of Chukwu, en vormen als zodanig tussenpersonen aan wie offers worden gebracht zoals kolanoten, geld en porseleinaarde worden toegekend om van hun ...
Zie het blad Igbo Standbeeld
Slank gezicht geflankeerd door enorme rechthoekige oorbellen, die de blik uitnodigen naar de schouders die de zuilvormige buste als een sjaal draperen. De asymmetrie van lang gebogen armen geeft de illusie van dynamiek. De omzoomde heupen hangen over de evenwijdige vlakken van ingekeepte benen. Erosies en scheuren. Glanzend zwarte patina. De beeldhouwwerken die afkomstig zijn uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-populaties, onderscheiden zich door een relatieve afwezigheid van versiering en een verfijnde stilering. De 100.000 Adamawa-taalsprekers vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee groepen: die van vuur (tjokwa) met betrekking tot bloed en de kleur rood, ...
Zie het blad Mumuye Standbeeld
De Fang van de regio die zich uitstrekt van Yaoundé in Kameroen tot Ogooué in Gabon heeft een sterke invloed gehad op de Mabea in het zuiden van Kameroen. Deze laatsten hebben een groot deel van hun riten overgenomen, zoals de so en de ngil. De reliekschrijnbeelden, gebeeldhouwd door de Mabea, zijn echter over het algemeen groter dan die van de Fang en versierd met verschillende opsmuk. Het kapsel is ook heel apart, verdeeld in twee schelpen, in tegenstelling tot het Fang-wapen. Deze figuur van een vrouwelijke voorouder wordt behandeld volgens de geldende conventies, waarbij de handen op de dijen rusten. De sieraden vertegenwoordigen de koperen koppels en armbanden die door hoogwaardigheidsbekleders worden gedragen. Kleine scheurtjes. Heterogene, licht korrelige patina. Onder ...
Zie het blad Fang Standbeeld
Afrikaanse figuur die oprijst in een smalle kolom onderbroken door vlakken in ronde bakken. De proefpersoon met een gezicht dat een laag reliëf biedt, zit, een object op zijn knieën. Licht droog patina, donkere resten van rituele praktijken, erosies. De Dogon-beelden, die grotendeels in opdracht van een familie zijn gemaakt, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, voorouderverering onder het gezag van de patriarch, de Binou die de geestenwereld aanroept ...
Zie het blad Dogon Beeldje
Gekampeerd in een houding van uitdaging, heeft dit onderwerp van de Afrikaanse kunst een buikbelasting (bilongo) voor therapeutische doeleinden. De Vili produceerden een verscheidenheid aan nkisi-beelden voor individueel gebruik, waaraan meerdere deugden werden toegeschreven. De glazige ogen symboliseren helderziendheid in een gezicht met naturalistische kenmerken. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo groep, geleid door koning ntotela < /ik> . Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. De Vili, aanwezig langs de Gabonese kust, maakten zich in de 16e eeuw los van het Kongo-koninkrijk en het Loango-koninkrijk werd een machtige staat. Nu ze grotendeels ...
Zie het blad Vili Fetisj
Voorouderfiguur waarvan het afneembare hoofd een ondiepe container onthult. Het driezijdige hoofd symboliseert de gave van alomtegenwoordigheid. De scarificaties doen denken aan de schubben van de mythische slang Djo, die naar verluidt de wereld heeft geschapen en de vader is van Ebongo, de oorspronkelijke hybride voorouder van de mens. Fluweelachtige polychrome patina, schilfers en scheuren door het drogen. Twee totemclans vormden ooit de etnische groep Kuyu, die langs de gelijknamige rivier leefden, in het noordwesten van de Volksrepubliek Congo: in het westen die van de panter en in het oosten die van de slang. Een geheime mannenvereniging, Ottoté, speelde een belangrijke politieke rol bij de benoeming van hoofden. De inwijding van de jongeren eindigde met de openbaring van ...
Zie het blad Kuyu Doos
Verzameling van Afrikaanse tribale kunst Claude Auge Dogon-beeldje verankerd in een rond blok. De armen ontbreken, isolerende smalle schouders. Een hand blijft op de dunne buste met onregelmatige reliëfs. Een kam onderstreept het hoofd met uitgewiste gelaatstrekken, een labret die discreet naar de kin wijst. Een inkeping tekent een vrouwelijk geslacht. In de Afrikaanse kunst sierde dit type sculptuur, geassocieerd met een individuele cultus, het Dogon-familiealtaar. Korrelig zwart patina. Schaafwonden. De Dogon-beelden, die grotendeels in opdracht van een familie zijn gemaakt, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier ...
1880,00 €
Ex-collectie Franse Afrikaanse kunst. Afrikaanse beelden van afstammings- of clanleiders in de stamkunst van de Mbede, Mbete of Ambete. Deze versie van het reliekschrijn wordt geïllustreerd door de opstelling en het ritme van de gekleurde vlakken en door de sobere geometrie van de gelaatstrekken. De cultus van onkani voorouders, onder de Mbete, wordt omringd door Afrikaanse figuren zoals dit beeldhouwwerk waarvan de rugholte het babyvogeldons en fragmenten van veren verbergt. Matte patina, verdrogingsscheuren, erosies. De Mbete vormen een volk uit Gabon, op de grens van Midden-Congo, grenzend aan de Obamba en de Pounou, waarvan de geschiedenis wordt gekenmerkt door een langdurig conflict tegen de Teke. Ze hebben geen gecentraliseerde politieke organisatie en beoefenen ...
Zie het blad Ambete Standbeeld
750,00 €
De magische songye-beelden zijn bedoeld om verschillende problemen tegen te gaan en hebben holtes waarin componenten die bishimba worden genoemd, worden geïntroduceerd. Dit exemplaar, ontheiligd, is er zichtbaar verstoken van. Een koperen strook, bij elkaar gehouden met lange nietjes, loopt van de schedel naar het puntje van de neus. De kaurischelpen vertegenwoordigen treffend oogleden omzoomd met wimpers, terwijl de mond zich ontvouwt in een getande grijns. De morfologie is krachtig gesneden en wordt gearticuleerd in krachtige en uitbundige projecties rond ruime gedigitaliseerde voeten en handen. Glanzende donkere patina en vervolgens oranje vanaf de buste. Uitdrogingsscheuren. De Songye fetisj, magische sculptuur Nkisi, nkishi (mv. mankishi), speelt de rol van bemiddelaar tussen ...
Zie het blad Songye Fetisj
Dit beeld toont een holle gezicht, bedekt met grote uitgebreide zijpanelen van twee pendeloques. Het is verguld met koper en messing bladeren die een discrete spijkeren maakt hechten aan de houten ziel. De set is geanimeerd door geometrische patronen. De ogen omgeven door een harsachtig amalgaam bestaan uit bot- of hoornringen. De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid, naast houtsnijwerk, maakte gereedschappen voor landbouwwerk en rituele wapens. De beelden, die de rol van "medium" tussen de levenden en de doden spelen, die over de nakomelingen waakten, werden geassocieerd met de riten van bwete , vergelijkbaar met die van Fang . Het zijn soms tweegezichten, mbulu-viti, die zowel de mannelijke als vrouwelijke ...
Zie het blad Figuur van Kota reliekschrijn
Afrikaans beeldje met afbeelding van een onderwerp met opvallende kenmerken, waaronder bolvormige ogen en een sagittale vlecht die een lus vormt. De proefpersoon neemt een ongewoon gebogen houding aan, met de duimen naar voren gestrekt. Het lichaam is bezaaid met littekens. Afgebroken bruine patina. De Vere, Verre , Were, Duru-Verre of zelfs Dii wonen in het noordoosten van Nigeria, in de staat Adamawa (voormalig Gongola), en in het noorden van Kameroen. Deze zeer kleine bevolking leeft in ronde hutten, gegroepeerd in versterkte dorpen. De Vere-beeldjes, waarvan de functie onbekend blijft, zijn zeldzaam en vertonen overeenkomsten met de werken geproduceerd door de Mumuye, hun naaste buren tussen Nigeria en Kameroen.
Zie het blad Vere Beeldje
290,00 €
Deze gebeeldhouwde figuur Nkisi, nkishi (pl. mankishi)is versierd met veren op de plaats waar vroeger de tophoorn stond. Haar hoekige gezicht is krachtig expressief. De magische lading bishimba werd geïntroduceerd in de schedelholte als de buik niet had. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van accessoires, in dit geval metalen ringen. Licht hout gecoat met een plaatselijk afgesleten zwarte patina. Deze beschermingsfetisjen voor huisvesting behoren tot de meest populaire in Afrika. De Nkisi speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote figuren zijn het collectieve eigendom van een heel dorp, terwijl de kleinere figuren tot een individu of een familie behoren. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich ...
Zie het blad Songye Nkisi fetisj beeldje
In het noorden van Benoué worden dit soort antropomorfe sculpturen gebruikt tijdens begrafenissen, landbouwfestivals of bij gevaar. Hun rol is die van bemiddelaar tussen het hiernamaals en de priester. Gedeeltelijk glanzende donkere patina, korrelig residu met een matte uitstraling. Erosies en uitdrogingsscheuren. De Jukuns zijn een bevolkingsgroep in West- en Centraal-Afrika die voornamelijk in Nigeria leeft in de bovenste Benue-vallei, ook in het noordwesten van Kameroen.De zuidelijke Jukun hebben een traditie van maskers, inclusief de mannelijke akuma masker gekoppeld aan de gelijknamige cultus en waarvan A.Rubin vier typen vermeldde. Ze hebben vaak hoorns die doen denken aan de ram of de antilope, in relatie tot de Akuma-cultus. De beelden zijn zeldzaam en hebben ...
Zie het blad Jukun Standbeeld
Verzameling Franse Afrikaanse kunst. Schematisch Afrikaanse pop amulet. Mooie bruine patina, gebruiksafwijkingen. Wanneer de menstruatie optreedt, wordt het jonge meisje in Afrika beschouwd als een potentiële moeder, daarbij geholpen door rituele sculpturen. Tijdens de inwijdingsperiode van afzondering wordt de pop, die zorg nodig heeft, de enige metgezel van het jonge meisje. Vervolgens wordt het op de rug gedragen of om de nek gebonden. Houten poppen (biiga), in hun vrije tijd uitgehouwen door smeden in Burkina Faso, worden door hun ouders aan meisjes en jongens gegeven. De rijkere Mossi kopen plastic poppen. In het geval dat het meisje niet bevalt, wordt een grotere pop gebeeldhouwd om haar als een echte pasgeborene te behandelen. De pop wordt na de geboorte van het ...
Zie het blad Mossi pop
Baoule mannelijk beeld dat een "Blolo bian" oproept, gebeeldhouwd om de echtgenoot van het "buiten" te belichamen, volgens de instructies van de waarzeggers. Nette beeld, met veel details gebeeldhouwd, voorzien van een zwarte patina. Ongeveer zestig etnische groepen bevolken Ivoorkust, waaronder de Baoulé, in het centrum, Akans uit Ghana, mensen van de savanne, die jacht en landbouw beoefenen, net als de Gouro van wie ze hun rituele culten en maskers leenden. Er worden twee soorten beelden geproduceerd door de Baoulé, Baulé, in de rituele context: De Waka-Sona beelden, "van hout zijn" in baoulé, roep een assié oussou op, wezen van de aarde. Ze maken deel uit van een soort standbeeld dat bedoeld is om als medium te worden gebruikt door de waarzeggers van komien, waarbij ...
Zie het blad Baoule Standbeeld
Kleine mannelijke figuur geassocieerd met de cultus van de voorouders, gesneden in dicht hout en vervolgens zorgvuldig gefineerd met fijne nietjes, met koperen metalen platen met kaki reflecties. Gevat in een dikke nek, biedt het hoofd een plat gezicht waarvan de beknopte kenmerken worden onderscheiden door hun exorbitante pupillen. De buste van het onderwerp, waarop de gevouwen armen zijn geconcentreerd, wordt ondersteund door gebogen benen waarvan de ronding kracht uitdrukt. De houding zou een van die begeleidende ceremoniële dansen zijn. Het metaal is gegraveerd met patronen die doen denken aan tribale lichaamsmarkeringen en vlechten die de kuifhoofdtooi benadrukken. De Mbete, Ambete, vormen een stam van Gabon, op de grens van Midden-Congo, dicht bij de Obamba en de Pounou, ...
Zie het blad Mbete Beeldje