Element van een bambara- of bozo-pop, een los kostuum in gekleurd textiel dat de drager verbergt tijdens didactische shows. Deze traditie van poppentheater is gemeenschappelijk voor de multi-etnische volkeren die in de binnendelta van de Niger leven, inclusief de Bozo, in het bijzonder in de regio van Ségou, waar het "sogobo" wordt genoemd. De Bamana en de Malinké zetten ook de traditie van het "koteba" acteurstheater voort dankzij maskers en poppen, en frequente voorstellingen van "konoba" of "kotekono" vogels, "boodschappers van buitenaf". Hoogte op voet: 60 cm. Polychroom patina, schaafwonden, kleine ongelukjes. In Mali wordt de uitvinding van de pop toegeschreven aan de genieën van de bush die Toboji Centa, een Bozo-visser, hebben ontvoerd. Tijdens zijn verblijf bij de ...
Zie het blad Bozo Masker
Verkocht
Variaties van de maskers van " jonge girl", deze maskers zijn bedekt met miniatuur beeltenissen van beelden alusi , verondersteld om de wereld van de overledene belichamen, maar ook de schoonheid van de jeugd. Deze cijfers zijn voorzien van littekens van U-002ichi" gereserveerd voor hoogwaardigheidsbekleders en lichaamsmotieven genaamd " uli ". Deze beschermende goden, intermediair tussen mensen en de god genaamd Chukwu werden geplaatst in de obu (Sing.: obi), huizen van de mannen van de Cross River. De witte kleur van het masker agbo-gho-mmwo of ikorodo verwijst naar voorouderlijke geesten, deze maskers vaak begeleiden van de overledene tijdens begrafenis riten. Inderdaad, mmwo betekent "prit van de doden, vooral jonge meisjes, hoewel het wordt gedragen door jonge mannen van de ...
Zie het blad Paar meisje igbo cimiers maskers
Dit Afrikaanse Bambara-masker met daarboven een smalle bladachtige uitgroei heeft fijne diagonale insnijdingen, arceringen en sterrenpatronen. De lipjes die de oren voorstellen, omlijsten een langwerpig gezicht dat wordt gekenmerkt door een uitgeholde blik in rechthoeken, een spitse neus die de kam weerkaatst en een zeer realistische mond met strakke lippen. Onregelmatige gebruikspatina, breuken aan de randen. Hoogte op voet: 54 cm. De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn moslim stadsbewoners van Soninke afkomst, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghanese rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die ...
Zie het blad Warka Masker
Voormalig Baoulé figuratief masker genaamd portretmasker of Ndoma, met een atypisch karakter, en waarvan de unieke littekens "kattenbakkebaarden" vormen op de hoeken van de lippen. Mooie satijnen gebruikspatina. Kleine ongelukjes. Deze Afrikaanse maskers portretten van de Baoulé, ndoma , die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vaak een geïdealiseerd karakter vertegenwoordigen, hebben de bijzonderheid zich te manifesteren in de einde van de amusementsdansceremonies, die, afhankelijk van de regio, de namen bedwo , ngblo , mblo , adjussu < / i >, enz.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door de kapsels, de locatie en de keuze van scarificaties. Ze treden op tijdens dansevenementen begeleid door muziek en liederen, ...
Zie het blad Portretmasker Ndoma Baule
Dit Afrikaans masker met een heldere gouden patina bestaat uit een gereduceerd en verfijnd exemplaar van Pwevo, de vrouwelijke voorouder. De scarificatie op het voorhoofd, die de poot van een kip symboliseert, is typerend voor de Ovimbundu van Angola. Na hun migratie naar Zambia, in contact met de Lovale-groepen, integreren ze de mukanda-initiaties. De Lovale en de Mbunda leenden deze motieven ook van hun buren. Net als de Chokwe doet ook het kapsel denken aan dat van de vrouwen van de clan, bedekt met palmolie en rode okerklei. Van Lunda-oorsprong emigreerde de Lwena (of nog steeds Lovale, of Luvale) in de 19e eeuw van Angola naar Zaïre, afgestoten door de Chokwe. Sommigen werden slavenhandelaren, anderen, de Lovale, vonden onderdak in Zambia en bij de Zambezi in Angola. Hun ...
Zie het blad Pwevo Ovimbundu / Luvale masker
Dit masker, dat dezelfde kenmerken vertoont als de Okua-maskers van de Idomas, heeft een rond gezicht van het naturalistische type en is voorzien van littekens in reliëf die typerend zijn voor de groepen van de Cross River, waaronder de Keakas. De implantatie van het haar vormt een punt in het midden van het voorhoofd. De wangen zijn gemarkeerd met parallelle strepen, de open mond is bekleed met metalen tanden. Donkere patina, verspreide korstafzettingen. Uitdrogingsscheuren en schaafwonden. De Boki, Bokyi, leven in de Cross River-regio langs de grens van Nigeria, ten noordwesten van Mamfe in Kameroen. Ze spreken een gelijknamige taal en maken deel uit van de Benoué. De meeste zijn gekerstend. De Boki beoefenden de cultus van de Geest van de Luipaard, wiens agressieve ...
Zie het blad Boki, Idoma, Okua masker
Dit masker met daarboven een hoog plat en gebogen blad is een van de vele stilistische variaties van Dogon-maskers. Okergele patina, gekleurde highlights. Verdrogingsringen en scheuren. Onder de Dogon worden meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers vermeld, waarvan de Kanaga, Sirigé, Satimbé, Walu de bekendste zijn. De meeste van hen worden gebruikt door besneden ingewijden van de Awa samenleving, tijdens begrafenisceremonies. De Awa duidt de maskers, hun kostuums en alle Dogons in dienst van de maskers aan. Sommige roepen dieren op, verwijzend naar de rijke kosmogonie en mythologie van de Afrikaanse Dogon-kunst. De "nyama", de vitale kracht van het masker, wordt geactiveerd door verschillende rituelen om het volledige magische potentieel van het object te ontwikkelen.
Zie het blad Dogon Masker
De Eket kerven ronde maskers voor landbouwfeesten en begrafenisceremonies van de Ekpo samenleving. Uit dit zware ronde masker komt het gezicht van de "Grootmoeder", de creatieve geest die verbonden is met de volle maan, in hoog reliëf naar voren. De driehoekige decoratieve motieven verwijzen naar de halskettingen van dierentanden die door leden van de Idiong-vereniging van waarzeggers worden gedragen tijdens bepaalde ceremonies, en voor sommigen naar de stralen van de volle maan. Een kraag omhulde het masker, bevestigd aan de perforaties van de contouren. Dikke krokante patina, plaatselijk afgebroken. Okerresten, minimale chips en barsten. Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die zich ten westen van de Cross River hebben gevestigd. Zonder een centrale ...
Zie het blad Eket/ Ibibio masker
Zoomofisch masker met een lange kaak met hoektanden en naar voren uitstekende oren. De schuine spleetogen roepen op realistische wijze de wreedheid van de kat op. Gespikkelde matte patina. Hoogte op voet: 58 cm. Het is via verschillende geheime genootschappen dat de Bambara-ingewijden hun kennis zullen verwerven, waaronder die van Koré, gericht op de ouderen en waarbij dit masker tussenbeide komt. De Kore samenleving is verdeeld in acht klassen van ingewijden, waarvan de zesde die van de hyena's is, of surukuw. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, met de Soninke en de Malinke. De Bambara nyamakala ambachtelijke groepen, meer specifiek de ...
Zie het blad Hyène Masker
Afrikaans masker van bescheiden formaat, bedoeld voor amusementsceremonies. Het kon dus, volgens de Baule traditie, gezien worden door vrouwen. De patina is fluweelachtig, korrelig, gedeeltelijk afgeschilferd. De hoge, mijtervormige hoofdtooi bestaat uit vlechten die tot een schelp zijn samengevoegd. Het gezicht draagt de traditionele littekenvorming genaamd "ngole". Hoogte op voet: 35 cm. Deze portretmaskers van de Baule, ndoma, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van de Baule en vaak een geïdealiseerd personage voorstellen, hebben de bijzonderheid dat zij verschijnen aan het einde van ceremonies van amusementsdansen. Deze heten, afhankelijk van de regio, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, etc.... Elk van deze maskers onderscheidt zich door ...
Zie het blad Baule Kpwan masker
Afrikaans masker met perforaties beperkt tot de delen van de neus en het voorhoofd, geassocieerd met bepaalde littekens van de groep. Het bolvormige voorhoofd is omlijst met ongebruikelijke diagonale gezwellen. Tussen de rechthoekige ogen loopt de bijzonder korte neus uit in een punt. De mond was oorspronkelijk bekleed met tanden. Mat patina bedekt met resterende kaolien. Hoogte op voet: 41 cm. De Tetela- en Yela-groepen zijn van Mongo-oorsprong en zijn buren. Het beeldhouwwerk van de Tetela neemt verschillende vormen aan, ontleend aan de clans waarmee ze samenwerken, waaronder Songye-inspiraties met polychrome werken. Verschillende etnische groepen, verdeeld in geslachten, leven nauw met elkaar verweven in het centrum van Zaïre: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko, ...
Zie het blad Tetela inwijdingsmasker
Grootschalig voor dit songye masker met grote driekleurige strepen getint met natuurlijke pigmenten. De nok van de neus strekt zich uit naar het hoofd van een majestueuze sagittale top. De mond wijst parallel. Geërodeerde contouren, scheuren, korrelige matte patina. Hoog op een sokkel: 85 cm. Deze soorten Afrikaanse kunstmasker Kifwebe worden vermeld: het mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, het vrouwelijke (kikashi) zou een bescheidener kuif of afwezig presenteren, en ten slotte de grotere belichamende kracht (kia ndoshi). In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba-regio om zich op de linkeroever van de Lualaba te vestigen. Hun samenleving is patriarchaal georganiseerd. Hun geschiedenis is onlosmakelijk verbonden met die van de Luba met wie ze verwant zijn ...
Zie het blad Songye KIfwebe Masker
Het Afrikaanse masker genaamd "racing", Gunye ge, acteur van sociale orde onder de Dan, heeft grote oogkassen en een rode textielwolf. Het is ook verfraaid met een baard van raffia. Hoogte op voet: 39 cm. Zwartbruin glanzend patina. Lichte scheur in de omtrek. De maskers die zijn uitgerust met ronde banen (gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set noordelijke Dan-maskers en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia wonen, zou de "dü"-kracht die de wereld zou bezielen zich manifesteren in de gebeeldhouwde maskers. ...
Zie het blad Dan Masker
Bambara-stamkunst heeft een diversiteit aan Afrikaanse maskers voortgebracht.Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, de Bambara,Bamana' of 'ongelovigen ", zoals de moslims ze hebben genoemd, behoren tot de grote Mande groep. De samenleving van Kore is verdeeld in acht klassen van ingewijden, waarvan de zesde die van de hyena's is, of surukuw.Net, geometrisch en hoekig volumes onderscheiden dit soort dierenmaskers waarbij de lange neus wordt geassocieerd met zintuiglijke en spirituele waarneming. Fijne kriskras insnijdingen vallen op op het donkere satijnen oppervlak. Erosies en scheuren. Hoogte op voet: 55 cm. Bron: "Black African Animal Masks", G.Massa en C.Dewé. red. Sepia.
Zie het blad Bamana Masker
750,00 €
Masker bestaande uit twee evenwijdige planken, waarvan het bovenste deel is uitgesneden met een krokodilfiguur. Dit masker, dat horizontaal werd gedragen, werd verzameld bij de Dogon, hoewel de Bobo's van Mali een soortgelijk model hebben. Het dier, de watergeest, wordt beschouwd als de dienaar van het mythische oerwezen Nommo. Patina van gebruik, halo's, schaafwonden en lichte gebreken. Hoogte op voet: 110 cm. Onder de Dogon worden meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers vermeld, waarvan de Kanaga, Sirigé, Satimbé, Walu de bekendste zijn. De meeste worden gebruikt door besneden ingewijden van de Awa-gemeenschap tijdens begrafenisceremonies. De Awa duidt de maskers, hun kostuums en alle Dogons in dienst van de maskers aan. Sommige roepen dieren op, verwijzend naar ...
Franse tribale kunstcollectie. het Baga Nimba masker, wordt gekenmerkt door een gonzed neus die de snavel van een vogel oproept, een ingesneden haar gedeeld door een kam. Dit nationale symbool kan oplopen tot 50 kg in de grootste versies. Echte naam Demba / D'mba (of Nimba in Baga-taal), het vertegenwoordigt de verzorgende vrouw, maar het roept ook de vogel op, vooral de vruchtbaarheid van de CALAO dankzij de snavelvormige neus. Verondersteld om oogsten te verhogen, wekken zwangerschappen, het wordt tentoongesteld op verschillende ceremonies, vieringen en begrafenissen, en het gebruik ervan blijft op dit moment tijdens belangrijke festiviteiten. De drager van het masker is verpakt in Raffia en voert een dans geklokt op het ritme van de drums. Deze miniatuur kopie van het ...
Zie het blad Baga Nimba kleine masker
Afrikaans Ci Wara kammasker van de Bambara, Bamana, gebeiteld met motieven die de vacht van een mannelijke antilope voorstellen, "ci wara" of "wild dier van de aarde". Middelbruin, fluweelachtig patina. Harsresten. Verdrogingsscheurtjes. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Gebeeldhouwd door de smid numu, die ook de rol van waarzegger en genezer speelt, belichaamt dit wapen het dierengenie Ciwara van wie wordt gezegd dat hij de Bambara heeft geleerd het land te cultiveren . Deze toppen, gedragen op de schedel en op hun plaats gehouden door een mandenhoed, vergezelden de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een vereniging die zich ...
Zie het blad Ci wara Masker
Collectie Afrikaanse Belgische kunst. Dit Afrikaanse masker werd gebruikt tijdens het tribale ritueel van de Elanda mannelijke samenleving. Masker dat de god Alunga belichaamt, deze paneelstructuur heeft dubbele banen en een ruitvormige mond. Evocatie van een geest van het bos, dit masker werd bewaard in de heilige grotten. Ze verschenen in verschillende gedaanten tijdens de Bwami besnijdenis- en inwijdingsceremonies. Mat patina, okerbeige kaolienresten, blauwachtige highlights. Verdrogingsscheuren, native restauratie. De etnische groep Bembe is een Luba-tak die in de 18e eeuw Congo verliet. Hun samenleving en artistieke tendens worden gekenmerkt door de invloed van hun buren in de regio van het Tanganyikameer, de Lega, de Buyu, enz. Inderdaad, net als de Lega, ...
Zie het blad Bembe Masker
790,00 €
Twee smalle gezichten doorkruist door een lange rechthoekige neus zijn bovenaan verbonden door een kam. De kenmerken, onderstreept door ingelegde messing bladen, vormen de specificiteit van de marka sculpturen. Gebruikssporen, oude matte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies. De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etnische groep en ...
Zie het blad N'tomo Markha janiform masker
Een uitgemergeld gezicht, met gebogen, bolvormige oogleden en een mond die de tanden onthult, onderscheidt dit punu-masker dat een bejaarde afbeeldt. Een verrassende hoofdtooi, stralend rond het voorhoofd, ontwikkelt zich tot kwartjes. De traditionele scarificaties zijn uitgesneden in sterke projectie. (ontbreekt aan een uiteinde van een van de schelpen) Fluweelachtige matte patina. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het saurische schaalmotief). Deze machtige geheime genootschappen, die ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst en de spectaculaire kammaskers van de Igbo-etnische groep. Afrikaans masker Igbo Agbogo Mmwo, een masker voor een jong meisje genoemd, volgens lokale criteria die jeugd en schoonheid verheerlijken, scheve ogen, uitgemergeld gezicht bedekt met wit, scarificaties en tatoeages in geblokt of in sierkorrels. De hoofdtooi vertegenwoordigt gevlochten haar vermengd met accessoires. De witte kleur van het masker verwijst naar voorouderlijke geesten, deze maskers vergezellen de overledene vaak tijdens begrafenisrituelen. Inderdaad, mmwo betekent "geest van de doden". Polychroom patina. De Igbo leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. De religie van de Igbo omvat aan de ene kant de god Chuku, opperste schepper, beschouwd als almachtig, alwetend en ...
Zie het blad Igbo Masker