Elke versies van deze Afrikaanse maskers in de regio van de oevers van de Benoué bestaan. De groepen die er wonen, waarschijnlijk met als gemeenschappelijke voorouders de Akopo, toevlucht tot frequente uitwisselingen en leningen. Deze kopie van de Afrikaanse kunst is vergelijkbaar met de modellen die worden gebruikt in de grote koninklijke maskerades igala. Gevestigd dichtbij het Estuarium van Niger, sprekend een taal kwa, vormden de Igala een krachtig koninkrijk tot kolonisatie die zijn daling door het verbod op de feestdagen en de zelfmoord van de koning of ata markeerde. Menselijke offers ooit vergezeld van deze rituele feesten, waardoor dit volk een reputatie als headhunters. De Igala's hebben grote helmmaskers genaamd tijdens ceremonies ter ere van hun koning. Andere soorten ...
Zie het blad Masque heaume Igala Agba
Verkocht
Coll. Belgische Afrikaanse kunst. Visage in het hart, bolvormige oogbollen gehuisvest in holle bogen, horizontaal ingesneden leerlingen, dit Afrikaanse masker neemt de meest voorkomende esthetische criteria in de Lega. Resterend, knapperig, witte klei inleg. Dit Afrikaanse Lega-masker gaf het stadium aan dat de houder had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de echtgenotes van wie de echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu . Satijn patien, lokaal geschuurd. Bij de Lea, de samenleving van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van initiatie, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw ...
Zie het blad Lega Idumu Masker
390,00 €
Dit Afrikaanse zoömorfe masker met echte hoorns komt uit de Bissago s Archipel , gelegen in de Bissagos Archipel van ongeveer 30 eilanden voor de kust van Guinee-Bissau. Op dit massieve stuk dat een runderkop vertegenwoordigt gaat een nylon koord dat aan de uitgeholde neusgaten wordt vastgestreken rond het hoofd. Een dubbele koord ook cent de geringde massieve nek, waarvan de koorden elkaar ontmoeten onder het masker. De ogen met glazen pupillen en de hoorns worden gemarkeerd met dierenbont. Het masker is helder rood geschilderd, de functies gemarkeerd in het wit. Dit masker nam deel aan traditionele ceremonies, gebruikelijke schaafwonden, scheuren. Het masker wordt gedragen voor of aan het einde van de inwijdingsceremonies, door een jonge ingewijde " cabaro ", die zal buigen en ...
Zie het blad Masque Bidjogo Dung'be
Dit Songye, kikashi, Afrikaans masker belichaamt een positieve kracht. De palpebral, half gesloten spleten zijn uitgerekt naar de tempels, neus en mond in rechthoekige uitstekende. De verminderde naso-frontale kam geeft aan dat het een vrouwelijk masker. Parallelle lijnen worden gegraven op het gepigmenteerde oppervlak van wit. Schaafwonden en scheuren zijn vermeldenswaard. Drie varianten van dit masker Kifwebe (pl. Bifwebe) of "chasser mort" (Roberts), van het bedrijf met dezelfde naam, opvallen: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kuif, de vrouwelijke (kikashi) met een zeer lage kam of afwezig, en ten slotte de grootste belichamende macht (kia ndoshi). Dit type masker, dat vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt, lijkt afkomstig te zijn uit het grensgebied tussen de ...
Zie het blad Kifwebe masker van Songye
De Yaouré zijn een subgroep van de Akan-mensen die aanwezig zijn in Ivoorkust en Ghana. Geografisch dicht bij de Baoulé en Gouros, Yaouré kunst is onderworpen aan de invloed van deze etnische groepen, die verschijnt door aandacht voor detail en esthetiek. De Afrikaanse kunstmaskers Yaouré, of Yauré , waarvan Baoulé vergelijkbare modellen hebben, zijn verdeeld in twee groepen die moeilijk te onderscheiden zijn, de I , soms met de toevoeging van gekleurde pigmenten, en de lo , meestal met donkere patina, die ingrijpen tijdens begrafenisceremonies of andere rite om de gunsten van de geesten "Yu" te verzoenen. De gemaskerde dansers Yoouré, Yahouré, waren niet te zien door vrouwen, het was ook verboden om ze te fotograferen. Mr Guy Mercier, adviseur voor de Solvay Group, begon aan het ...
Zie het blad Yohouré Masker, Yaure
Dit Afrikaanse Fang masker illustreert een van de vele stilistische variaties van de Fang van de Ngil's Fang justitie maskers, van een uitgerekt volume waarin assertieve kenmerken verlenen een sobere uitstraling. Het uiterlijk van deze maskers, meestal bekleed met kaolien (de witte kleur roept de kracht van voorouders), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de mannelijke samenleving ngil die niet meer bestaat vandaag. Dit geheime genootschap was verantwoordelijk voor initiaties en vocht tegen hekserij. De ngil was een zuiverende vuurrite gesymboliseerd door de gorilla. De dragers van deze maskers, altijd in grote aantallen, verschenen 's nachts, aangestoken door fakkels. Hun interventie werd ook gekoppeld aan de gerechtelijke functie ...
Zie het blad Ngil's Fang Masker
Dit Yoruba Gelede zoommasker combineert zoömorfe en menselijke figuren in een atypische fase, ondersteund door het cilindrische lichaam van een slang, waar het centrale karakter een gevaarlijke positie inneemt, vertrouwend op de personages die eromheen. Geschuurde veelkleurige polychrome skate. De cultus Gelede auqel dit masker is geassocieerd is uitgegroeid tot een hedendaags erfgoed, gebaseerd op voorouderlijke tradities: de 'href'"https://ich.unesco.org/en/RL/the-heritage-oral-gelede-00002"-Unesco ingeschreven in de PCI (Immaterial Cultural Heritage of Humanity) in 2008 . Met betrekking tot de ceremonies van de 'U's 'a'0022nofollowU'0022 href-"https://ich.unesco.org/en/RL/the-heritage-oral-gelede-00002"- Gelede , voornamelijk beoefend in de westerse Yoruba ...
Zie het blad Gelede Yoruba zoommasker
Dit realistische Afrikaanse masker, gemaakt van licht licht hout, was het domein van nganga, priester-waarzegger die probeerde om zijn psychische capaciteiten te bevorderen door het nemen van hallucinogene stoffen. Het gestippelde oppervlak verwijst naar rituele schilderijen. Dit soort maskers werden ngobudi genoemd in verwijzing naar iets verschrikkelijks, angstaanjagends. De hoofdtooi kan de chef-kok badge van de mpu cap in geweven ananas vezels. restal satinpatine. Scherf op de achterste omtrek. Deze maskers, ook aanwezig in initiatieprocessen, werden gebruikt door fetisjisten tijdens genezingsrituelen. Tegelijkertijd werden ze ook gebruikt om individuen te identificeren die door hun daden de harmonie van de gemeenschap konden verstoren. In de 13e eeuw vestigden het ...
Zie het blad Kongo Yombe Masker
Een hoofdtooi-vrije versie van de Afrikaanse Igbo Agbogo Mmwo masker lenen traditionele conventies verheerlijken jeugd en schoonheid, dit masker is voorzien van lange horizontale incisies met ogen, een smal gezicht en een imposante gezoemde neus. Polychrome scarifications en geruite tatoeages contrasteren met de knapperige kaolien patina. De witte kleur van het masker verwijst naar voorouderlijke geesten, deze maskers vaak begeleiden de overledene tijdens begrafenis riten. Inderdaad, mmwo betekent "prit des morts". De Igbo wonen in het bos in het zuidoosten van Nigeria. Ze slaagden erin om een diep gevoel van individualiteit te associëren met een even sterk gevoel van verbondenheid met de groep. Hun politieke systeem is complex en weinig bekend. Het dorp is de belangrijkste ...
Zie het blad Masque gezichtsIgbo
Ex-collectie Franse tribale kunst. Afrikaanse kunst van smidambachtslieden "numu". Dit beeld met rechte lijnen, schoon, heeft gaten aan de onderkant van de nek, waardoor het bevestigd kon worden door middel van raffiabanden op de mandhoed op het hoofd. Mate geolied patina. Het zou een dier-genie genaamd Ciwara die zou hebben geleerd de Bambara om het land te cultiveren. Ze herinneren zich de mythe door de gestileerde weergave van een hippotrague antilope, waarvan de naam ci wara betekent "fauve van de aarde".Carried op de top van de schedel en op zijn plaats gehouden door een soort kleine mand, deze cimiers vergezeld de dansers tijdens de rituelen van de tun , vereniging gewijd aan landbouwwerk. De maskers zwierven over het veld, springen weg van de nyama, kwade geuren, en het ...
Zie het blad Cephalomorphic Crest Ci Wara kun Bamana
Drie soorten Afrikaanse kunst masker "Kifwebe" (of Songye masker) worden vermeld: de mannelijke (kilume) meestal met een hoge kam, de vrouwelijke (kikashi) zou hebben een meer bescheiden of afwezig Crest, en ten slotte de grootste belichasterde (Kia ndoshi). de Songye beeldhouwer had een hoge status binnen de Society bwadi en produceerde ook verschillende voorwerpen van Pageantry, maar ook van dagelijks gebruik, bezuinigingen, mortels, stokken, enz. Ook beoefend door de Luba, de cultus bwadi bwa kifwebe ("masque" in Songye) gehandeld als een geheime politie in het voordeel van de macht, om individuen te beheersen door middel van magie. Gedragen met een lang pak en een lange baard gemaakt van natuurlijke vezels, Kifwebe maskers verscheen ook tijdens cruciale stadia van initiatie ...
Zie het blad Songye Kifwebe masker
Masker genaamd Nsembu , die uitgevoerd in man-vrouw paren, het werd gebruikt door de tovenaar de samenleving Nkunda bij de clans wonen in het noorden van de regio Uituri. Het is verfraaid met polychrome gestippeld, een toezining op de dierenwereld, en de kleur pigmenten die de lichamen sieren tijdens de initiatie riten. Patine maat. Hoogte op geschikte basis: 41 cm. De Kumu, Bakumu en Komo, wonen voornamelijk in het noordoosten en midden van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoe taal is komo of kikomo. Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met soortgelijke verenigingen: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Hun artistieke productie heeft ook grote gelijkenissen met die van de Metoko en Lengola. Hun waarzeggerij maskers werden weergegeven tijdens ...
Zie het blad Masque Kumu, Komo, Nsembu
Platte structuur voor dit Lega masker doorboord met buisogen. Steevast overzichtelijk, deze traditionele Lega maskers aangegeven het stadium bereikt door de houder binnen de Bwami, een lerende samenleving samengesteld uit verschillende rangen, en vergezeld door de vrouwen waarvan de echtgenoot had bereikt het derde niveau, dat van de ngandu . Resterende sporen van kaolien op donkere patien. Hoogte op een basis: 45 cm. Belle heldere patina, reststoffen inleg met mica deeltjes. In de Lea, de Bwami samenleving open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook ...
Zie het blad Groot Lega Masker
Dit Afrikaanse masker is een van de stilistische varianten van Gabon ' s witte maskers, itengi , (pl. bitengi) met verrassend realistische functies. In de vroege kunst, deze Tribal masker uit Gabon werd geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, met inbegrip van de Bwiti , Bwete , en de Mwiri ("le"), de laatste zich te verspreiden in verschillende niveaus van inleiding, waartoe alle Punu mannen behoorde, en wiens embleem was de kaaiman. De punu heeft geen maskers in de rituelen van de Bwiti betrokken, in tegenstelling tot het Tsogo. Deze machtige geheime genootschappen, die ook een gerechtelijke functie hadden, omvatte verschillende dansen, waaronder de Luipaard dans, de Esomba , de Mukuyi en de dans van de Okuyi , op palen, die het meest wijdverbreid ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Ongebruikelijke structuur voor dit Afrikaanse legamasker waarvan het onderste deel vlak uitbreidt. Een exorbirity look, een uitstekende neus en mond, decoratieve luiken, en een oppervlak klassiek bedekt met kaolien. Een lange raffia baard maakt het hele ding compleet. Dit Afrikaanse Lega-masker gaf het stadium aan dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en die werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu . Masker met baard: 41 cmBij legaat, de samenleving van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de ...
Zie het blad Masque League Idumu
Cirkelvormig, bolmasker, het oppervlak is versierd met grote gekleurde groeven rood bordeaux en zwart. Deze grote banden konden aan de rituele schilderijen van de groep beantwoorden. De discrete figuratie, dankzij inkepingen, neus en mond blijft ongebruikelijk. Korrelige matte patina. De groepen Tetela en Yela zijn van oorsprong uit Mongo en zijn buren. De sculptuur van de Tetela neemt verschillende vormen aan, ontleend aan de clans waarmee ze schouders wrijven, waaronder inspiraties worden weerspiegeld met polychrome werken. Verschillende etnische groepen verdeeld in afstammingen wonen nauw verweven in het centrum van Zaïre: de Mbole, Jeela, Lengola en Metoko, en hebben soortgelijke verenigingen. Deze nabijheid heeft geleid tot een aantal stilistische leningen. Hun artistieke ...
Zie het blad Masque gezicht Tetela / Yela
Een plat masker waarop het voorhoofd en de neusrand een uitgesproken reliëf vormen, gaf het aan in het stadium dat de houder ervan had bereikt binnen de Bwami, een lerende samenleving die uit verschillende rangen bestaat, en dat werd vergezeld door de vrouwen wier echtgenoot het derde niveau had bereikt, dat van de ngandu. De gestippelde op het oppervlak is ingelegd met kaolienresidu. Hightop: 56 cm. In de Lea, de Bwami samenleving open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociaal en politiek leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, deze individuen leven in zelfstandige dorpen omringd door ...
Dit platte, cirkelvormige masker werd bewaard in een mand van het geheime genootschap ekanga . Zijn kleurrijke gravures weerspiegelen de rituele lichaamsschilderijen of traditionele littekens. Zeer mooie glanzende gouden patina, resterende kaolieninleg. Hoogte op een basis: 50 cm. De provincie Lualaba had verscheidene dichte etnische groepen met gelijkaardige verenigingen. De Mbole en Yela staan bekend om hun beelden, volgens D. Biebuck, van de opgehangen, genaamd ofika . De lilwa , een associatie met dogmatische initiatie riten, had de gewoonte van het beoordelen en veroordelen van degenen die zich schuldig maken aan schendingen van de opgelegde regels op te hangen. Deze inbreuken varieerden van moord tot overspel tot het doorbreken van de geheimhouding rond de lilwa . Schande, de ...
Zie het blad Masque Yela
Witte klei vormt filmresten op dit tribale Lega-masker met perforaties op het voorhoofd. Dit masker moest de rang aangeven waartoe de houder van de houder toegang had gehad in de Bwami, een lerende samenleving die bestaat uit verschillende rangen. Echtgenotes van wie de echtgenoten het derde niveau hadden bereikt, dat van de ngandu, mochten vervolgens deelnemen aan de verschillende initiatiestadia van de samenleving. Satijngrijsbruin patina, helder kaolienresidu. Hoog op een basis: 43 cm. In de Lea, de Bwami samenleving open voor mannen en vrouwen, georganiseerd sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de ...
Zie het blad Masque League
Onder een dwarsgestreepte Brow, High eye sockets bevatten twee incisies voor de ogen. De rib van het voorhoofd strekt zich uit over de rechte nasale rug. De mond is gemarkeerd met luiken die de tanden aangeven. De Raffia baard is nog steeds aanwezig. Onregelmatig oppervlak, peeling knapperig patina. Dit Afrikaanse Lega masker gaf het podium aan dat de houder binnen het Bwami had bereikt, een leer maatschappij bestaande uit verschillende rangen, en die werden samengevoegd door echtgenotes wier spousehet derde niveau bereikte, dat van de ngandu . Masker met baard: 41 Cmbinnen de Lega, de vereniging van de Bwami open voor mannen en vrouwen, georganiseerde sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inleiding, elk geassocieerd met emblemen. Na hun exodus uit Oeganda in de ...
Een van de meest emblematische maskers van Afrikaanse kunst, dit beeldhouwwerk viel uit tussen de elf soorten dan maskers (Fisher en Himmelheber) dankzij de ogen uitgehold op een circulaire manier om een beter zicht te geven. Deze maskers, genaamd gunye ge "masques de course", ovaal-geconfronteerd, iets concave centrum, werden geproduceerd in de noordelijke dan en bedoeld om te concurreren in de race-evenementen. De zapkei interveneert om de verspreiding van binnenlandse branden te voorkomen tijdens droge seizoenen. Gewapend met een toverstaf bedreigen ze achteloze vrouwen en confisqueren ze een object als een boete. Sommige van deze maskers, de goge , met een bijzonder verfijnde gevlochten hoofdtooi, werden slechts uitzonderlijk gebruikt. Basis masker: 43 cmzwarte patina met satijn ...
Zie het blad Masker dan Zapkei of Gunye ge