Franse tribale kunstcollectie. het Baga Nimba masker, wordt gekenmerkt door een gonzed neus die de snavel van een vogel oproept, een ingesneden haar gedeeld door een kam. Dit nationale symbool kan oplopen tot 50 kg in de grootste versies. Echte naam Demba / D'mba (of Nimba in Baga-taal), het vertegenwoordigt de verzorgende vrouw, maar het roept ook de vogel op, vooral de vruchtbaarheid van de CALAO dankzij de snavelvormige neus. Verondersteld om oogsten te verhogen, wekken zwangerschappen, het wordt tentoongesteld op verschillende ceremonies, vieringen en begrafenissen, en het gebruik ervan blijft op dit moment tijdens belangrijke festiviteiten. De drager van het masker is verpakt in Raffia en voert een dans geklokt op het ritme van de drums. Deze miniatuur kopie van het ...
Zie het blad Baga Nimba kleine masker
Verkocht
Afrikaans Ci Wara kammasker van de Bambara, Bamana, gebeiteld met motieven die de vacht van een mannelijke antilope voorstellen, "ci wara" of "wild dier van de aarde". Middelbruin, fluweelachtig patina. Harsresten. Verdrogingsscheurtjes. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Gebeeldhouwd door de smid numu, die ook de rol van waarzegger en genezer speelt, belichaamt dit wapen het dierengenie Ciwara van wie wordt gezegd dat hij de Bambara heeft geleerd het land te cultiveren . Deze toppen, gedragen op de schedel en op hun plaats gehouden door een mandenhoed, vergezelden de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een vereniging die zich ...
Zie het blad Ci wara Masker
680,00 €
Dit masker met daarboven een hoog plat en gebogen blad is een van de vele stilistische variaties van Dogon-maskers. Okergele patina, gekleurde highlights. Verdrogingsringen en scheuren. Onder de Dogon worden meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers vermeld, waarvan de Kanaga, Sirigé, Satimbé, Walu de bekendste zijn. De meeste van hen worden gebruikt door besneden ingewijden van de Awa samenleving, tijdens begrafenisceremonies. De Awa duidt de maskers, hun kostuums en alle Dogons in dienst van de maskers aan. Sommige roepen dieren op, verwijzend naar de rijke kosmogonie en mythologie van de Afrikaanse Dogon-kunst. De "nyama", de vitale kracht van het masker, wordt geactiveerd door verschillende rituelen om het volledige magische potentieel van het object te ontwikkelen.
Zie het blad Dogon Masker
850,00 €
Collectie Afrikaanse Belgische kunst. Dit Afrikaanse masker werd gebruikt tijdens het tribale ritueel van de Elanda mannelijke samenleving. Masker dat de god Alunga belichaamt, deze paneelstructuur heeft dubbele banen en een ruitvormige mond. Evocatie van een geest van het bos, dit masker werd bewaard in de heilige grotten. Ze verschenen in verschillende gedaanten tijdens de Bwami besnijdenis- en inwijdingsceremonies. Mat patina, okerbeige kaolienresten, blauwachtige highlights. Verdrogingsscheuren, native restauratie. De etnische groep Bembe is een Luba-tak die in de 18e eeuw Congo verliet. Hun samenleving en artistieke tendens worden gekenmerkt door de invloed van hun buren in de regio van het Tanganyikameer, de Lega, de Buyu, enz. Inderdaad, net als de Lega, ...
Zie het blad Bembe Masker
790,00 €
Twee smalle gezichten doorkruist door een lange rechthoekige neus zijn bovenaan verbonden door een kam. De kenmerken, onderstreept door ingelegde messing bladen, vormen de specificiteit van de marka sculpturen. Gebruikssporen, oude matte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies. De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etnische groep en ...
Zie het blad N'tomo Markha janiform masker
Een uitgemergeld gezicht, met gebogen, bolvormige oogleden en een mond die de tanden onthult, onderscheidt dit punu-masker dat een bejaarde afbeeldt. Een verrassende hoofdtooi, stralend rond het voorhoofd, ontwikkelt zich tot kwartjes. De traditionele scarificaties zijn uitgesneden in sterke projectie. (ontbreekt aan een uiteinde van een van de schelpen) Fluweelachtige matte patina. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het saurische schaalmotief). Deze machtige geheime genootschappen, die ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst en de spectaculaire kammaskers van de Igbo-etnische groep. Afrikaans masker Igbo Agbogo Mmwo, een masker voor een jong meisje genoemd, volgens lokale criteria die jeugd en schoonheid verheerlijken, scheve ogen, uitgemergeld gezicht bedekt met wit, scarificaties en tatoeages in geblokt of in sierkorrels. De hoofdtooi vertegenwoordigt gevlochten haar vermengd met accessoires. De witte kleur van het masker verwijst naar voorouderlijke geesten, deze maskers vergezellen de overledene vaak tijdens begrafenisrituelen. Inderdaad, mmwo betekent "geest van de doden". Polychroom patina. De Igbo leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. De religie van de Igbo omvat aan de ene kant de god Chuku, opperste schepper, beschouwd als almachtig, alwetend en ...
Zie het blad Igbo Masker
Afrikaans masker antropozoomorf, met een krachtige fysionomie. De mond zou 'de aanzuiging' van kennis oproepen. Het gebruikspatina, olieachtig, filmachtig, is bedrukt met korrelige gebieden. Barsten, lichte chipping op een hoorn. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", samen met de Soninke en de Malinke tot de grote Mande-groep. Groepen Bambara ambachtslieden nyamakala en smeden genaamd numu zijn verantwoordelijk voor het snijden van rituele voorwerpen, begiftigd met de nyama. Zes mannenverenigingen, de Dyow, die Bambara-maskers gebruiken, structureren de Bambara-gemeenschap: jongeren komen eerst in de besnijdenisgemeenschap n'tomo, daarna komt die van de komo , de nama, de kono, de koré en tot slot de ...
Zie het blad Bambara Masker
1250,00 €
Werk van grote zuiverheid van lijnen, voorzien van een brede gapende kaak met daarboven twee puntige oren. De eenvoudig doorboorde, gespleten blik draagt bij aan de expressieve kracht van het masker. Hoogte op voet: 47 cm. Glad en satijnachtig genuanceerd bruin patina. Het is via verschillende geheime genootschappen dat de Bambara-ingewijden hun kennis zullen verwerven, waaronder die van Koré, gericht op de ouderen en waarbij dit masker tussenbeide komt. De Kore samenleving is verdeeld in acht klassen van ingewijden, waarvan de zesde die van de hyena's is, of surukuw. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, met de Soninke en de ...
Het Afrikaanse masker genaamd "racing", Gunye ge, acteur van sociale orde onder de Dan, heeft grote oogkassen en een rode textielwolf. Het is ook verfraaid met een baard van raffia. Hoogte op voet: 39 cm. Zwartbruin glanzend patina. Lichte scheur in de omtrek. De maskers die zijn uitgerust met ronde banen (gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set noordelijke Dan-maskers en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia wonen, zou de "dü"-kracht die de wereld zou bezielen zich manifesteren in de gebeeldhouwde maskers. ...
Zie het blad Dan Masker
De Afrikaanse Sénufo-maskers worden gedragen door leden van de Poro-gemeenschap, een instelling die het politieke en economische leven beheerst. Hun functie is om de oudsten te eren of zelfs op begrafenissen te verschijnen. De maskers zouden in de eerste plaats de geest van de overledene uit zijn woonplaats verdrijven. Het stammasker Senoufo Kpelié betekent "springmasker". Zeldzame Kpélié-variant met een mooie balans, bedekt met een poederachtige okergele patina. In het midden van de tophoorns rijst een hoofd op dat is gebeeldhouwd met de kenmerken van het masker. De zijvinnen krijgen hier een geometrische vorm. Hoogte op voet: 65 cm.
Zie het blad Senoufo Masker
Zeldzaam en oud masker van het hoektandtype, waarvan het midden is bedekt met een roze okerkleurige tint. Bedoeld om tovenaars te ontmaskeren, werd dit type Afrikaans masker uitgehouwen aan de vooravond van ceremonies. De sobere fysionomie was bedoeld om occulte krachten tegen te gaan. Begeleid door woorden, gebaren, dansen en offers, kwam het ook tussenbeide tijdens inwijdingen buiten het zicht van de niet-ingewijden. Mat korrelig patina. Schaafwonden, barsten. Onder de Fang, gevestigd in een regio die zich uitstrekt van Yaoundé in Kameroen tot Ogooué in Gabon, is het uiterlijk van deze maskers over het algemeen bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de ngil ...
Zie het blad Fang Masker
Een subtiele uitdrukking van afstandelijkheid drukt de harmonieuze kenmerken van dit smalle masker af. De pukkelscarificaties vormen hier een opvallend reliëf, dat doet denken aan de drievoudige schelpenhoofdtooi. Lokaal gechipt fluweelachtig patina. De witte Afrikaanse maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("to lood"), de laatste is verspreid over verschillende inwijdingsniveaus, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het patroon met saurische schubben). Het masker, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd tentoongesteld tijdens de dans genaamd Okuyi. De machtige geheime genootschappen, die ook een ...
Zie het blad Punu Masker
Ongewone versie van de "Kpélié" of "springmasker", gedragen tijdens inwijdingen die symbolisch een dood markeren gevolgd door een wedergeboorte. De zijgezwellen en hoorns zijn aanwezig, maar het is een verwijzing naar de neushoornvogel die bovenaan verschijnt. De puntige onderlip suggereert de aanwezigheid van een labret. Plaatselijk korrelig mat patina, beigebruin, barstjes. Hoogte op voet: 73 cm. De Afrikaanse Sénufo-maskers worden gedragen door mannelijke leden van de Poro-gemeenschap, een instelling die het politieke en economische leven beheerst. Ze worden bewaard in de heilige omheining genaamd sezang om ze te verbergen voor de blik van niet-ingewijden. Hun functie is om de ouderen te eren of zelfs op begrafenissen te verschijnen. Antropomorfe maskers zouden in de eerste ...
Zie het blad Senufo Masker
780,00 €
De Binji zijn een klein volk uit de Bushoong-tak, gevestigd in het oosten van het voormalige Kuba-koninkrijk. Een regionale versie van het Bwoom-masker, de gezwollen wangen geven aan dat het een extravert of gewelddadig karakter belichaamt, voornamelijk tijdens inwijdingsceremonies en begrafenissen. Knapperige donkerbruine patina, plaatselijk schilferend, droogscheurtjes. Bij de Kuba worden meer dan twintig soorten maskers gebruikt, met betekenissen en functies die van groep tot groep verschillen. Drie soorten maskers zijn in verband gebracht met dansen die plaatsvinden in de koninklijke omheining: de eerste, genaamd Moshambwooy, vertegenwoordigt Woot, de grondlegger van de Bushoong, de cultuurheld. De tweede, bekend als Nady Amwaash (Ngaady Un Mwash), speelt de vrouw / zus van ...
Zie het blad Binji Masker
490,00 €
De traditie van het poppentheater is gemeenschappelijk voor de multi-etnische volkeren die in de binnendelta van de Niger leven, inclusief de Bozo, in het bijzonder in de regio van Ségou, waar het "sogobo" wordt genoemd. Dit element van een poppenmasker vertegenwoordigt een antilope dankzij vlakken en geometrische patronen. Schuring door gebruik, erosies. Hoogte op voet: 64 cm. In Mali wordt de uitvinding van de pop toegeschreven aan de genieën van de bush die Toboji Centa, een Bozo-visser, hebben ontvoerd. Tijdens zijn verblijf bij de genieën raakt de man vertrouwd met deze onbekende kunst. Bij zijn terugkeer ging hij naar de beeldhouwers van de smid en leerde hen twee soorten poppen te maken: geminiaturiseerde of uitvergrote dieren en mensen. De Markha hebben een ...
Zie het blad Bozo Masker
Dit Afrikaanse Mossi-masker is bedekt met een dik kleiachtig materiaal dat kauri's en abruszaden gevangen houdt tussen twee gebogen hoorns. Het heeft nog steeds zijn dikke versiering van plantaardige vezels. De drager van het masker en zijn familie aanbaden het object door middel van offers zoals gierstbier, terwijl ze een beroep deden op de bescherming ervan. De Mossi-maskers, persoonlijk of afstamming, vormen een incarnatie van beschermgeesten die hun steun bieden. Ze treden op bij begrafenissen, begrafenissen van clanhoofden, beschermen gewassen. Hun optreden is nu frequent tijdens entertainmentshows. Opper-Volta, Burkina Faso sinds de onafhankelijkheid, bestaat uit de afstammelingen van de Nakomse indringers, ruiters uit Ghana, en de Tengabibisi, afstammelingen van de ...
Zie het blad Mossi Helm
Dit Afrikaans masker werd tentoongesteld tijdens de Okuyi. Met haar volumineuze dubbele cups, haar vertekende, geruite patronen op het voorhoofd, mabinda, benadrukken ook haar brede gezicht met hoge jukbeenderen. Deze keloïde tekens worden volgens sommige auteurs geassocieerd met de negen clans die het Kongo-koninkrijk hebben gesticht. Afgeschuurde matte tweekleurige patina, uitdrogingsscheurtjes. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri< /i> i> ("leiden"), waarbij de laatste over verschillende inwijdingsniveaus is verdeeld en waartoe alle Punu-mannen behoorden. Het embleem was de kaaiman. Deze machtige geheime genootschappen, die ...
Thema van de vogel in Afrikaanse kunst Een neushoornvogelsnavel vormt de mond van dit zeldzame Afrikaanse Dan Maou hybride type masker. De ogen zijn bedekt met kaolien zoals het "gunye gei" racemasker. Het bovenste deel van het voorhoofd, afgerond, is omhuld met leer en wordt begrensd door een reeks abrus-bessen. Interessant korrelig geolied patina. Erosies, gaten. Hoogte op voet: 38 cm. De Dan-populaties van het noorden bekend als Yacouba van Ivoorkust en de Maou van Touba (Maouka), na te hebben geleend van de Mensen > herstelden dicht bij dit soort antropo-zoömorfische maskers, ze worden gebruikt bij geheime mannelijke ceremonies, waaronder de Koma van de Maou en de Poro samenleving van de Dan. Voor de Dan van Ivoorkust, een Malinké-volk dat ook Yacouba ...
Zie het blad Dan masker
Dit masker biedt elementen die doen denken aan de traditionele sculptuur van de naaste buren van de Lula: Nkanu, Holo, Zombo en Yaka. Net als deze groepen maken ze gebruik van kleurpigmenten. Het in reliëf gebeeldhouwde gezicht is omgeven door een vlak deel dat het geheel de indruk geeft van een schild, waaruit twee vormen opvallen: het bovenste deel van het gezicht met sterke kaken en een mond als die van een skelet. Krokante matte patina. Slijtage. Deze etnische groep dicht bij de Yaka is gevestigd langs de Nséki-rivier in het zuidwesten van de Democratische Republiek Congo. De Lula leven in kleine autonome dorpjes, jagen en vissen. We zien op hun sculpturen scarificaties die dicht bij die van de Téké liggen, terwijl de hoofdtooien en de ...
Zie het blad Lula initiatie masker
380,00 €
Ex-collectie Frans-Afrikaanse tribale kunst Dit helmmasker, bedoeld om tovenaars te ontmaskeren, van het type Fang Ngil, gebleekt met kaolien, dat werd gebeeldhouwd aan de vooravond van ceremonies, weerspiegelt de wens om de mysteries van de nacht te vangen en tegenkrachten te intimideren. Vergezeld van woorden, gebaren, dansen en offers, kwam dit type Afrikaans masker ook tussenbeide tijdens inwijdingen buiten het zicht van de profaan. Matte patina, erosies en verliezen. Dit type masker werd gebruikt door de ngil-mannelijke samenleving die vandaag niet meer bestaat. Dit geheime genootschap had de leiding over de inwijdingen en vocht tegen hekserij. De ngil, die garant staat voor vrede, bepaalde ook de seizoenen, de plaats waar de dorpen zouden worden gevestigd en de ...
Zie het blad Fang van Ngil helm