Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Afrikaanse tribale Kunstwerken :


De site Art Tribal biedt een ruime keuze aan tribale kunstwerken, maskers, beelden, bronzen en alledaagse voorwerpen. Al deze tribale werken zijn streng geselecteerd uit internationale privé-collecties.

Metoko masker met handvat
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Metoko masker

Afrikaans masker van de Metoko , Mituku , gewoonlijk getoond bij begrafenissen. Het netwerk van parallelle lijnen, in samenhang met de traditionele scarificatie, onthullen de status van het belichaamde personage, een waardige oude man die het slachtoffer was van hekserij, kakungu, wiens pupillen exorbitant vergroot zijn.
Tweekleurig patina.
De etnische groepen Mbole, Yela, Lengola en Metoko, waarvan de iniatische samenlevingen overeenkomsten vertonen, leven op de linkeroever van de Zaïre-rivier, de Lualaba-regio in het vroegere Katanga. Ook de plastische werken van deze groepen vertonen gelijkenissen.
Hun vereniging, de Butoka , die zowel mannen als vrouwen herbergt, is het equivalent van de Bwami vereniging van de Lega. De sculpturen, vaak geometrisch en ...


Zie het blad

480,00

Crucifix Kongo Nkangi kiditu
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Kongo Crucifix

Ex. Belgische Afrikaanse stammenkunst collectie.
Bij de stamhoofden aan het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw werd het kruisbeeld gebruikt als een symbool van macht en gezag onder de regalia van de stamhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit teken van macht, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, kon ook een therapeutische functie hebben en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn.
Uitdrogingsscheurtjes, satijnachtig patina.


Zie het blad

490,00

Ngombe Ngulu executie mes
Verkocht artikel
Tribale kunst > Gebruikelijke voorwerpen, dozen, weefgetouw katrollen > Ngombe mes

"Executie"-messen zijn ook paradewapens, zoals deze ngulu met een houten heft omwikkeld met een koperen strip. Elke kant heeft fijne decoratieve arceringen. In het noordwesten van Zaïre, ten zuiden van de Ubangi, leven de 6000 Moswea-Ngombe Bantoe sprekende mensen. Hun buren zijn de Ngbandi en de Ngbaka en verschillende banda groepen. Zij kenden geen god, maar verwachtten gunsten van hun voorouders, waaronder gezondheid en voorspoed. Hun werpmessen, gebruikt voor de jacht, werden gebruikt als betaalmiddel.
Zie deze site: Voor info


Zie het blad

Verkocht

Ashanti Akua ba pop
Tribale kunst > Tribal poppen > Ashanti pop

Ex Franse Afrikaanse kunstcollectie.
Gebruikt bij de Ashanti en Fantis van Ghana, de Akuaba (meervoud Akua'mma)-poppen-statuettes zijn amuletten die door Ashanti-vrouwen worden gebruikt om de vruchtbaarheid te bevorderen. Zij zijn gemakkelijk herkenbaar aan hun gestileerde uiterlijk. Hun platte, ronde hoofd heeft een hoog voorhoofd dat het bovenste deel in beslag neemt, de gelaatstrekken zijn over het algemeen getekend in het onderste derde deel van het hoofd. Deze pop is van een ongewoon type, haar uitgerekte vorm draagt een kleine kubusvormige buste met borsten die er bovenuit steken. Zwart glanzend patina. Deze beelden, die op de rug van vrouwen worden gedragen, gaan ook gepaard met verschillende riten, zoals het innemen van een toverdrank of het plaatsen van het voorwerp ...


Zie het blad

350,00

Bena Lulua prestigieuze zetel
Verkocht artikel
Tribale kunst > Krukken, palaverstoel, troon > Luluwa stoel

De rugleuning en de poten van de stoel van deze hoogwaardigheidsbekleder nemen de tekens op die verband houden met de lichaamsbeschadigingen van de etnische groep. Ook het gezicht van de figuur met de geribbelde hals bovenop de zitting heeft opvallende motieven. Volgens Rik Ceyssens in "Congo Maskers" (p.156 . ed. M.L.Félix) en zoals blijkt uit de schetsen van H.M. Lemme die Frobenius vergezelde op zijn reizen naar Congo, was dit model van scarificaties in de vorm van lussen in 1905 wijdverbreid in verschillende Luluwa-subgroepen. De Bakwa had ook dit soort tribale littekens. Comfortabele zitplaatsen. Glanzend patina, bruin gearceerd met oranje accenten. Erosies, lichte oppervlakkige scheuren. De verschillende soorten Luluwa, Lulua, of Bena Lulua beelden, met meerdere ...


Zie het blad

Verkocht

Toma masker en kostuum
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Toma masker

Oud Afrikaans masker bakrogui, Simogui, of Angbaï, van de Toma van Guinee, dat betrekking heeft op de voorouders. Dit masker, bedoeld om indruk te maken, is voorzien van een muts van dikke huid, bekleed met verschillende elementen, spiegels, kauri. Hij wordt verlengd met een zware cape van geborduurde textielpanelen en fluweel met gekleurde motieven, afgebiesd met rode stof. Metalen belletjes versieren de contouren van het masker. Alleen leden van de Poro mochten naar het bakrogui masker kijken.
De Toma van Guinee, in Liberia Loma genoemd, leven in het woud, op grote hoogte. Zij zijn beroemd om hun landai plankmaskers, bedoeld om de inwijdingsrituelen van de poro vereniging die hun samenleving structureert, te verlevendigen, en die de geesten van de bush voorstellen. Zodra ...


Zie het blad

2900,00

Gelede Yoruba masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Gelede masker

De Gelede in de Afrikaanse kunst.
In Nigeria, ook in Benin, wordt dit Afrikaanse masker in de vorm van een janiforme helm vergezeld van een kostuum van katoenen stof en gekleurd fluweel. Het wordt gebruikt voor de feestelijke dansen van het Gelede genootschap, en voor de begrafenissen van zijn volgelingen. Deze maskers komen in paren voor, elk met een specifieke naam.
Korrelig polychroom patina. Schaafwonden. Het land Gelede in Nigeria brengt hulde aan de moeders door middel van een vruchtbaarheidscultus, vooral aan de oudere moeders, wier krachten vergelijkbaar zouden zijn met die van de Yoruba-goden, of orisa , en voorouders, osi , en die kunnen worden gebruikt ten bate maar ook ten nadele van de samenleving. In het laatste geval worden deze vrouwen aje genoemd. ...


Zie het blad

Verkocht

Mukisi a kukaya zoomorphic Luba masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Luba masker

br>
Dit grote Afrikaanse masker heeft een bolvormige schedel omlijst door hoorns die naar voren krullen. Kleine dierenoren wijzen naar weerszijden van grote oogkassen en een menselijke neus. Een volumineuze mond ontwikkelt zich op het onderste deel van het lichaam. Glad, glanzend patina, schaafwonden en barsten. Deze maskers werden opgevoerd in verschillende tradities: investituren, begrafenissen, en riten tegen hekserij in verschillende inwijdingsgenootschappen. In het oostelijk deel van het Luba-gebied worden belangrijke ceremonies gehouden ter ere van de voorouders van de clan, overleden stamhoofden, en de nieuwe maan. Er worden dan offers gebracht aan de geesten van de natuur, bemiddelaars tussen de groep en de voorouders.

Songye Janiform Fetish
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Songye standbeeld

Verzameling van Frans Afrikaanse kunst. Intrigerende fetisjen die Songye-beelden zijn... de enige accessoires waarmee dit rituele beeld is uitgerust, bestaan uit een dunne das die de heupen omgordt en een huidspoel rond de geringde hals. Het kifwebe masker van het Bwadi ka bifwebe genootschap verschijnt hier in een janiforme verschijning.
Satijn patina, plaatselijk glanzend, scheurtjes.
De fetisj Songye , magisch beeld Nkisi , nkishi (pl. mankishi ) , speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. Terwijl de grootschalige voorbeelden het collectieve eigendom zijn van een heel dorp, behoren de meer bescheiden figuren toe aan een individu of een familie. In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba regio om zich in Kasai, Katanga en Zuid Kivu te ...


Zie het blad

980,00

Koninklijk Hemba zwaard en schede
Tribale kunst > Gebruikelijke voorwerpen, dozen, weefgetouw katrollen > Hemba zwaard

Op het gegraveerde handvat van het zwaard staat een voorvader singiti afgebeeld, wiens gelaatstrekken zeer fijn gegraveerd zijn. De gezichten worden omzoomd door een frontale diadeem en een ijle baardkraag in licht reliëf. De singiti verwijzen naar plaatselijke stamhoofden, stichters van koninklijke geslachten, of krijgsheren. Het zwaard is gegraveerd met onopvallende decoratieve motieven. Het zwaard is gegraveerd met onopvallende decoratieve motieven. Het is een zeer mooi voorwerp met een glanzende zwart-bruine patina en kaolienresten. Base op aanvraag in aanvulling. De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre, op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare invloed had op hun cultuur, godsdienst en kunst. ...


Zie het blad

450,00

Songye Kalebwe Nkishi fetisj standbeeld
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Songye standbeeld

Franse coll.traditionele Afrikaanse kunst. Deze gebeeldhouwde figuur Nkisi, nkishi (pl. mankishi ) is uitgerust met magische ladingen bishimba die in de schedelholte werden ingebracht als de buik deze niet bezat. De kracht van de fetisj zou nog worden versterkt door de aanwezigheid van verschillende accessoires, metaal, quolifichets, enz... Mooie oranje-bruine patina. Lichte ongelukjes en scheurtjes van uitdroging.


Zie het blad

Doe een bod.

3500,00

Grote Dogon deur
Tribale kunst > Deuren, ladders, luiken > Dogon deur

Coll.art africain française.
De sluitsystemen van de Soedanese regio's in de Afrikaanse kunst.
De deur is gemaakt van twee planken verbonden door nietjes. Antropomorfe figuren, geschematiseerd, evenals de symbolische decoratieve motieven, appelleren aan de rijke Dogon kosmogonie. De figuren kunnen symbool staan voor vorige generaties, mythische voorouders, en ook de eigenaars van de graanschuur komen vaak voor.
Mooie afwisseling van geometrische volumes voor deze oude Dogon deur van ongewone afmetingen. Dik zwart patina, plaatselijk afgebrokkeld. Volgens de Dogon mythologie stichtten de Nommo de acht Dogon stammen en leerden hun menselijke nakomelingen weven, de kunst van het smeden, en landbouw. De motieven op de deuren in Mali zijn, afgezien van hun ...


Zie het blad

Doe een bod.

3500,00

Chokwe masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Tschokwe masker

Ex-verzameling Afrikaanse kunst uit België.
De Tschokwe, in de Afrikaanse stammenkunst , hebben een mannelijke vereniging, de mukanda, die gebruik maakt van een dertigtal Afrikaanse maskers , gemaakt van hout, verbonden met voorouders, voor verschillende sociale doeleinden: het cikugu masker, het cihongo, het pwo masker, kalelwa, cikunza. Gekleurde katoenen doeken en vaak verschillende kleine voorwerpen werden er ook aan vastgemaakt. De overvloedige gevlochten hoofdtooi is een specifiek kenmerk van de Chokwe-maskers. Dit exemplaar heeft echter niet de gebruikelijke motieven die verband houden met de littekens van de groep; alleen de schuine lijnen, die tranen symboliseren, zijn op de wangen waarneembaar. Hoogte op voet: 48 cm
. Fluweelachtige zwarte patina, ...


Zie het blad

490,00

Okuyi Punu masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Punu masker



Een serene zachtheid onderscheidt de maskers van de Punu. De laatste, bekroond met vlechten verzameld in een schelp en omgeven door een kap, biedt subtiel getekende wenkbrauwen met de nadruk op bolle, halfgesloten oogleden en prominente lippen opgetrokken met rode oker. Fluweelachtige matte patina, schaafwonden.br>


Zie het blad

390,00

Hoofdsteun Tumbwe
Tribale kunst > Neksteun, hoofdsteun > Hoofdsteun Tumbwe

Ex Belgische Afrikaanse kunst collectie. Rechthoekige, dichte en massieve halssteun met cefalomorfe handvaten. Patina van gebruik, geaderd hout, glanzend.
De Tabwa ("littekens maken" en "schrijven") vormen een etnische groep die aanwezig is in het zuidoosten van de DRC, rond het Tanganyika-meer. De stammen in deze regio, zoals de Tumbwe , vereren de mipasi voorouders door middel van beelden die in handen zijn van stamhoofden of tovenaars. Eenvoudige landbouwers zonder gecentraliseerde macht, verenigden de Tabwa zich rond stamhoofden nadat zij onder de invloed van de Luba waren gekomen. Het was vooral in deze periode dat hun artistieke stroming zich vooral uitte in beelden maar ook in maskers. De Tabwa beoefenden voorouderverering en wijdden hieraan enkele van hun ...


Zie het blad

350,00

Dogon stadbleed
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Dogon stadbleed

Afgeplat in buisvormige volumes, stelt dit Dogon beeldhouwwerk een mythisch wezen voor, of een voorouder zonder gelaatstrekken. Het hoofd roept, voor de Dogon, het ei van de wereld op, geschapen door het woord van de god Amma. Een schijf vormt de schouders, verlengd door fijne armen, waarvan er een naar de hemel wijst. De decoratieve motieven van de Dogon, in gebroken lijnen en ringen, verbonden met de traditionele scarificaties, zijn in het geheel gegraveerd. Ze verwijzen naar de Dogon kosmogonie. Medium bruin patina.

Dogon beelden worden meestal op bestelling van een familie gemaakt, maar kunnen ook het voorwerp zijn van verering door de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de Islam zijn de religieuze riten van de Dogon ...


Zie het blad

Verkocht

Songola Bwami beeldje
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Songola standbeeld

Zeldzaam Songola beeldje, met resten van lichte pigmenten op een deel van het gezicht en kleine sporen van rode oker op het andere. Deze beeldjes stellen een overleden voorouder voor van de Nsubi gemeenschap. Sommige van de beelden waren gereserveerd voor de Songola hoge ambtenaren van de Bwami. Mooi glanzend patina, slijtplekken door gebruik.
Door huwelijk vermengd met de Lega, Ngengele en Zimba, worden de Songola geregeerd door de oudsten van de geslachten. Zij leenden van de Luba en Songye de Luhuna instelling bestaande uit hoogwaardigheidsbekleders en die van de Bwami door hun Lega vrouwen. De Songola leven van de jacht en de visvangst, en zij houden zich bezig met beeldhouwkunst, hoewel de voorwerpen die in verband worden gebracht met de Bwami-cultus afkomstig ...


Zie het blad

350,00

Nsindi Songola Masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Songola Masker

Ex-Amerikaanse Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Dit platte masker, dat een beroemd schilderij van Munch heet, heeft een bloedeloos gezicht, met kleine ronde ogen onder in het hart gekerfde wenkbrauwbogen, en is voorzien van een gapende mond die inderdaad een schreeuw lijkt uit te stralen. Heterogene bruine patina, korrelige resten, uitdrogingsscheuren. Hoogte op sokkel: 51 cm.
Gemengd door alliantie met de Lega, Ngengele en Zimba, worden de Songola of Babili of Goa bestuurd door de oudsten van de stamboom. Ze leenden van de Luba en Songye het Luhuna instituut dat bestaat uit hoogwaardigheidsbekleders en dat van de Bwami door hun lega-vrouwen. De Songola Songola leven van de jacht en de visvangst, ze wijden zich aan de beeldhouwkunst, hoewel de voorwerpen die geassocieerd ...


Zie het blad

450,00

Groot Biombo/Luba masker uit Kasai
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Biombo masker


De Biombo, een subgroep van de Kuba, leven op het kruispunt van de rivieren Lulua en Kasai in D.R. Tijdens hun initiatie- en begrafenisceremonies maken zij gebruik van een specifiek Afrikaans masker, cimwana genaamd, dat bepaalde steeds terugkerende esthetische kenmerken vertoont bij de Kuba-stam, zoals het gebruik van motieven bestaande uit driehoekige damborden met contrasterende kleuren. Luba uit Kasai, gevestigd onder de Biombo, hebben wellicht ook de stijl van dit ongewone grote masker beïnvloed. Mat patina met gebruikssporen, witte kaolienpigmenten en rood tukulapoeder, dat, vermengd met palmolie, een kleurpasta oplevert.


Zie het blad

650,00

Nyao, Nyau, Chewa masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Chewa masker

Dit masker komt van de Chewa van Malawi. Het wordt gebruikt tijdens de ceremonies van het initiatiegenootschap Nyaun of Nyao , een genootschap dat voorkomt in de regio's rond het meer van Malawi: oostelijk Zambia, westelijk Mozambique, Malawi en Zimbabwe bij immigranten uit Malawi.
Deze maskers met ronde gezichten zijn beschilderd in felle kleuren, zoals dit Chewa-gezichtsmasker, waarvan de enigszins asymmetrische gelaatstrekken, omlijst door oren met ontwikkelde oorschelpen, voorzien zijn van beschilderde ogen, prominente jukbeenderen, een korte, licht naar voren gebogen neus, en een gapende mond met vlezige lippen. Het voorhoofd is bedekt met een bonnet en fragmenten van verschillende textielsoorten omringen het. Afgeschuurde matte polychrome patina. Hoogte op voet: 49 cm. ...


Zie het blad

750,00

Yaka antilopenmasker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Yaka Masker

Dit Afrikaanse Yaka masker, gesneden uit zacht hout, toont een mythische antilope uit lokale verhalen, beschermheer van jonge ingewijden. De raffia kraag is altijd aanwezig. Patina van abrased gebruik. Restekaolin en rode okertoppen.
Aerarchic en autoritair, samengesteld uit angstaanjagende krijgers, de Yaka samenleving, nu gevestigd aan de oevers van de Waamba rivier in het zuidwesten van de R.D.C. (Western Kasai), werd geregeerd door afstamming leiders met het recht op leven en dood op hun onderwerpen. Jacht en het resulterende prestige zijn een kans voor de Yaka vandaag om voorouders aan te roepen en hun toevlucht te nemen tot rituelen met behulp van charmes met betrekking tot de instelling "khosi". De inwijdingsceremonie voor jongeren heet n-khanda , die te vinden is onder de ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2021 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100