Gratis Levering - Lijst van landen
Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst
...
Zoekopties




Afrikaanse tribale Kunstwerken :


De site Art Tribal biedt een ruime keuze aan tribale kunstwerken, maskers, beelden, bronzen en alledaagse voorwerpen. Al deze tribale werken zijn streng geselecteerd uit internationale privé-collecties.

Fang Byeri relikwie figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang standbeeld

Zeldzame Byeri-voorouderfiguur, een bijzonder naturalistisch werk van een vrouw met een gespierd en vlezig lichaam. De kuifhoofdtooi is onderstreept met metalen, lineaire scarificaties verdelen het gezicht verticaal.
Fluweelachtige patina, gebruikssporen en erosies van de basis. Uitdrogingsscheur.
De volkeren die bekend staan ​​als de Fang, of "Pahouins", kwalificeerden zich als overwinnende krijgers, vielen door opeenvolgende sprongen, van dorp tot dorp, het hele uitgestrekte gebied tussen de Sanaga in Kameroen en de Ogooué in Gabon, tussen de 18e en het begin van de 20ste eeuw. De dozen met de relikwieën van illustere voorouders werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". Bovenop een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" ...


Zie het blad

750,00

Songye Kruk met Janiform Poot
Tribale kunst > Krukken, palaverstoel, troon > Songye kruik

In het zuidwesten van Congo, en in Angola en Zambia, had elk opperhoofd een stoel waarvan de voet bestond uit een vrouwelijke kariatide, een beeld van vruchtbaarheid, vruchtbaarheid en afstamming. Het is echter een kifwebe-masker dat hier de kariatide vervangt. Dit type stoel zou ook kunnen dienen als voetstuk voor Songye mankishi (sing. nkishi) fetisjen. De zitting is hier hol. Deze stoelen waren soms belast met een bishimba ter hoogte van het hoofd, de navel of in de basis.
Goudbeige satijn patina. Scheuren en lichte verliezen.
De Songye kwam uit de Shaba-regio in de DRC en vestigde zich tussen de Lualaba-rivier en de Sankuru-rivier in het midden van savanne en bossen. Ze worden bestuurd door de yakitenge en door lokale leiders. Het geheime genootschap van Bwadi vormt ...


Zie het blad

450,00

Crucifix Kongo Nkangi kiditu
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Kongo Crucifix

Ex. Belgische Afrikaanse stammenkunst collectie.
Bij de stamhoofden aan het eind van de 19e en het begin van de 20e eeuw werd het kruisbeeld gebruikt als een symbool van macht en gezag onder de regalia van de stamhoofden. Een ceremonie bij de investituur van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, in een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit teken van macht, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden ingevoerd, kon ook een therapeutische functie hebben en werd, behalve voor diverse andere doeleinden, ook gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het voorwerp werd overgoten met olie of palmwijn.
Uitdrogingsscheurtjes, satijnachtig patina.


Zie het blad

Verkocht

Dan Gunyéya masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dan masker

Collectie Afrikaanse kunst uit België.
Afrikaans masker Dan uit Ivoorkust "met ronde uitgeholde ogen, bekend als een "gunyéya" of "gunye ge" gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. Van dit exemplaar wordt ook gezegd dat het een zapkei ge is, verantwoordelijk voor het voorkomen van brand door het bewaken van huisvuren, waarbij een klein fragment rood textiel erop wijst dat de ogen oorspronkelijk met textiel waren bespannen. Elegante metalen voet die een fijn gesneden antiek stuk opwaardeert.
Hoogte op voet: 35 cm. Het is naar aanleiding van dromen waarin de geesten zich manifesteerden dat de maskers volgens precieze aanwijzingen werden gebeeldhouwd om door hun verschijningen te worden geëerd. De Dan snijden ook miniatuurmaskers naar het model van ...


Zie het blad

Verkocht

Jukun Wurbo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Jukun standbeeld

Ruime uitgezette oren omlijsten het gezicht, bovendien onderstreept door een gekanteelde baard en bekroond met een hoge tiara, van deze gebeeldhouwde figuur. De assertieve houding brengt de bolle buik waarop de handen rusten naar voren. Plaatselijk afbladderend donker patina. Erosies, gaten en scheuren door uitdroging.

De Jukuns zijn een bevolking van West- en Centraal-Afrika die voornamelijk in Nigeria leeft in de bovenste Bénoué-vallei, ook in het noordwesten van Kameroen.
Dankzij de uitbreiding van het oude Jukun-rijk, de Jukun of Wurbo van Nigeria verdeeld in twee groepen: een ten zuiden van de rivier de Donga en de tweede ten noorden van de regio, in de buurt van de Mumuye en de Wurkum. De aanvallen van eerst de Chamba's, daarna van de Fulani, droegen bij aan ...


Zie het blad

1650,00

Pende Pumbu-masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Pendemasker

De spendents wonen aan de oevers van de Kwilu, terwijl de zich vestigden aan de oevers van de Kasai rivier stroomafwaarts van Tshikapa. De invloeden van de naburige etnische groepen, Mbla, Suku, Wongo, Leele, Kuba en Salempasu, werden bedrukt op hun grote tribale kunstsculptuur. Binnen deze diversiteit de maskers Mbuya, realistisch, geproduceerd om de tien jaar, hebben een feestelijke functie, en belichamen verschillende personages, waaronder de chef-kok, de waarzegger en zijn vrouw, de prostituee, de bezeten, enz. De maskers van inwijding en die van macht, minganji, vertegenwoordigen de voorvaderen en komen achtereenvolgens tijdens de zelfde ceremonies, landbouwfestivals, inwijdingsrituelen en besnijdenis mukanda, inductie van het leider voor. Het dragen van een losse hoed bestaande uit ...


Zie het blad

490,00

Songye Nkishi standbeeld
Verkocht artikel
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Songye standbeeld

Ruim hoofd met de kenmerken van het kifwebe masker voor dit werk gebeeldhouwd door de Songye, gewijd aan een traditioneel magisch gebruik. Deze grote fetisj werd door de nganga voor zijn cliënt geïndividualiseerd door middel van symbolische en rituele elementen in de vorm van metaal, een rok van dierenhuid, een gordel in de vorm van een gevlochten raffiaspoel, en tophoorn.
Ontbrekende, fluweelachtig matte patina, scheuren.
Deze beschermende fetisjen voor woningen komen in verschillende stijlen voor in de vele chiefdoms van Songye land. De Nkisi, Nkishi, speelt de rol van bemiddelaar tussen goden en mensen. De grote exemplaren zijn het collectief eigendom van een heel dorp, de kleinere figuren zijn van privé-gebruik.
In de 16e eeuw migreerden de Songyes uit de Shaba ...


Zie het blad

Verkocht

Fetish beeld Ada, Adja, Adan
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Beeld Ada

Een fetisjbeeld afhankelijk van de Vodou cultus, gedrapeerd in een rode textiel lendendoek, het heeft een navelstreng die de sluiter handvat dat de reliekhouder sluit in zijn buste. De bovenkant van het hoofd is ook uitgehold. De gedigitaliseerde benen en armen zijn verspreid, recht, en de vierhoekige schouders uitdrukken macht. De eivormige kop met een plat gezicht heeft gewoon gegraveerde ogen en een gapende mond. Mooie lichte patina ingelegd met witte pigmenten.
Andeblis in de buurt van de kust van West-Afrika, in de Couffo in Benin en in het Midden Mono in Togo rond de voormalige hoofdstad van het voormalige koninkrijk Tado, de kleine etnische groep Ada, Adan, of Adja, Aja, bestaat voornamelijk uit boeren. De Ooi en Fons, uit Tado, delen tradities die vergelijkbaar zijn met die ...


Zie het blad

980,00

Lwalwa-masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Lwalwa-masker

Italiaanse Afrikaanse tribale kunstcollectie.
Een hoekig voorhoofd accentueert het diamanten kapsel van dit Afrikaanse Lwalwa-masker. De blik is doorboord met rechthoeken in een subtiel hol gezicht en de mond steekt onder de krachtige neus uit. De maskers Mfondo en Nkaki, met hun nauwelijks verschillende neusprofiel, zijn moeilijk te onderscheiden, maar de Mfondo zou een neus hebben die doet denken aan de snavel van een neushoornvogel.
Roodbruin patina vaak van bessen (Bixa orellana). Oranje hoogtepunten. Inheemse restauratie aan de top. Uitdrogingsscheuren.
De Lwalwa wonen in de buurt van de Kasai-rivier, tussen Angola en Zaïre. De Lwalwa, die historisch gezien een matrilineaire samenleving hadden, namen, na te zijn beïnvloed door Luba en Songye, een patrilineair ...


Zie het blad

480,00

Figuur Ijo, Ijaw
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hoofd Ij

De Ijos in het midden produceren relatief schematische sculpturen geassocieerd met water genieën (owuamapu), zoals dit hoofd met een uitgerekt gezicht, waarop de functies uitsteken onder een buisvormig voorhoofd. Magische deugden werden toegeschreven aan dit soort beeldhouwkunst. Veel stammen zijn ervan overtuigd dat deze objecten hun krachten verwerven door de riten en consecraties waaraan ze worden onderworpen en waarin libations en dansen kunnen worden uitgevoerd. Interessante korrelige grijze patina, lokaal gekraakt. Hoogte op een basis: 52 cm.

De Ijaw is een groep West-Afrikaanse volkeren, voornamelijk aanwezig in het zuiden van Nigeria, in de Nigerdelta. Aan het begin van de 17e eeuw migreerden ze verder naar het westen van het continent om de Krou-volkeren van ...


Zie het blad

595,00

Kongo Nkandi Kiditu kruisbeeld in brons
Tribale kunst > Gebruikelijke voorwerpen, dozen, weefgetouw katrollen > Congo-kruisbeeld

Onder de hoofden van Kongo aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw werd het kruisbeeld gebruikt, onder de voornamelijk regalia, als een symbool van de macht van het gezag. Een ceremonie tijdens de inhuldiging van het opperhoofd vereiste dat de toekomstige heerser uit de handen van een hoogwaardigheidsbekleder, tijdens een gecodificeerd ritueel, een nkangi kiditu ontving. Dit machtskenmerk, geïnspireerd op oude christelijke kruisbeelden die in de 16e eeuw door de Portugezen werden geïmporteerd, zou ook een therapeutische functie kunnen hebben en, naast verschillende toepassingen, kunnen worden gebruikt tijdens begrafenisceremonies waarbij het object werd onderworpen aan plengoffers. of palmwijn.
Het ...

Tschokwe, Chokwe masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Tschokwe masker

Deze Afrikaanse maskers die een vrouwelijke voorouder belichamen, werden altijd gedragen door hooggeplaatste ingewijden en waren vaak versierd met knopen en accessoires van Europese oorsprong. Dit oude exemplaar heeft echter geen gevlochten hoofdtooi. Gebrek en schaafwonden.
Heterogene fluweelachtige patina, resten van kaolien en rode oker.
De Chokwé, die tot de 16e eeuw vreedzaam waren gevestigd in het oosten van Angola, werden vervolgens onderworpen aan het Lunda-rijk, van waaruit ze een nieuw hiërarchisch systeem en de heiligheid van macht erfden. Afrikaanse Chokwe pwo-maskers, onder de vele akishi (zingen: mukishi (zingen: mukishi , geeft kracht aan) maskers van Afrikaanse kunst Chokwe, belichamen een schoonheidsideaal, Mwana Pwo , of de Pwo ...


Zie het blad

390,00

Lega veelkoppig beeldje
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Lega standbeeld

De Afrikaanse kunst van de Lega , Balega , of zelfs Warega , onderscheidt zich door zijn inwijdingsbeeldjes, ook gemaakt in ivoor, waarvan een deel werd bewaard in een mand die bedoeld was voor de hoogste Bwami-officieren uit verschillende gemeenschappen. Dit type beeldje van stamkunst Iginga ( Maginga in het meervoud), was eigendom van de hoge officieren van de Bwami , een geheim genootschap dat mannen en hun vrouwen toelaat en het sociale leven bestuurt. Deze organisatie was onderverdeeld in initiatiefasen, waarvan de Kindi de hoogste was. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba-rivier in de DRC. Deze individuen, ook wel Warega genoemd, leven in autonome dorpen omringd door palissaden, meestal op de top van ...


Zie het blad

340,00

Vrouwelijke figuur Hemba Singiti
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hemba standbeeld

Sculptuur van een vrouwelijke voorouder wiens massieve hoofd een tiara met spijlen draagt. Aan de achterkant van het hoofd is het kapsel georganiseerd in een kruisvormig element. Het lichaam is evenredig verdicht, met de handen bij de buik. Deze rituele beelden, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in een grafkamer in het huis van het stamhoofd. Plaatselijk gematteerd patina. Uitdroging scheuren, gebreken.
De Hemba, gevestigd in het zuidoosten van Zaïre op de rechteroever van de Lualaba, waren lange tijd onderworpen aan het naburige Luba-rijk, dat een onmiskenbare invloed had op hun cultuur, godsdienst en kunst. De verering van voorouders, waarvan de beeltenissen reeds lang aan de Luba worden toegeschreven, staat centraal in de hemba ...


Zie het blad

580,00

Kumu, Komo masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Kumu masker

Afrikaans besnijdenis masker van Ituria Het specifieke van dit Afrikaanse Komo-masker ligt in zijn grote gapende ogen en zijn scherpe tanden. Het abrupte neusblok versterkt de agressiviteit van dit door diepe schuine littekens gekenmerkte gezicht. Afgeschuurde fluweelachtige patina.
De Kumu leven voornamelijk in het noordoosten en het centrum van de Democratische Republiek Congo. Hun Bantoetaal is Komo of Kikomo . Verschillende etnische groepen zijn nauw met elkaar verweven, met gelijksoortige associaties: de Mbole, de Yela, de Lengola en de Metoko. Hun artistieke productie vertoont ook grote gelijkenis met die van de Metoko en Lengola. Hun waarzeggersmaskers werden tentoongesteld bij de slotceremonies van de inwijding en de besnijdenis van de jeugd van de ...


Zie het blad

490,00

Lega Bwami masker
Verkocht artikel
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Lega masker

br>Binnen de Lega organiseerde de Bwami samenleving, open voor zowel mannen als vrouwen, het sociale en politieke leven. Er waren tot zeven niveaus van inwijding, elk verbonden met emblemen. Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigden de Lega zich op de westoever van de Lualaba-rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, leven zij in op zichzelf staande dorpen, omgeven door palissaden, meestal op heuveltoppen. De rol van opperhoofd, kindi, wordt vervuld door de oudste man van de clan, die de hoogste rang moet hebben. Net als bij andere woudstammen jagen de mannen en ontginnen het land, terwijl de vrouwen cassave verbouwen. Sociale erkenning en gezag moesten ook individueel verdiend worden: het opperhoofd dankte zijn uitverkiezing aan zijn hart (mutima), goed karakter, intelligentie ...


Zie het blad

Verkocht

Boraati" Ethiopië nek steun
Tribale kunst > Neksteun, hoofdsteun > Sidamo nek steun

Afrikaanse hoofdsteunen zijn er in een bijna oneindige variëteit: dit type Afrikaanse hoofdsteun, dat tevens een krukje is, heeft een donker glanzend patina. Dit massieve blok met een licht gebogen ovale top is waarschijnlijk gemaakt door het Sidama of Gurage volk van zuidelijk en zuidwest Ethiopië. De laatstgenoemden zijn een van de tachtig etnische groepen in Ethiopië die verschillende neksteunen voor individueel gebruik hebben vervaardigd, yagerteras, of "kussens van mijn land" of "Boraati" ("morgen jij") genoemd.
Lichte scheurtjes.
Mettertijd, naarmate de vervaardiging complexer werd en het echte kleine meesterwerken van beeldhouwkunst werden, werden ze ook individuele objecten van prestige en macht, geplaatst op familie- of collectieve altaren. Deze voorwerpen waren ...


Zie het blad

280,00

Fang Sickle Mes
Tribale kunst > Gebruikelijke voorwerpen, dozen, weefgetouw katrollen > Fang Sickle

Voormalig paradewapen, deze sikkel heeft een houten handvat met een glanzend patina. Het lemmet heeft een korrelig geoxideerd patina.
De etnische groep Fang, gevestigd in een regio die zich uitstrekt van Yaoundé in Kameroen tot Ogooué in Gabon, heeft nooit politieke eenheid gehad. Clancohesie werd in stand gehouden door religieuze en juridische verenigingen zoals so en ngil .


Zie het blad

380,00

Punu masker van de Okuyi dans
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Punu masker

Vlechten georganiseerd in schelpen bedekken het gezicht van dit punu-masker zonder de traditionele "mabinda"-scarificaties. Dit masker, gesneden in zacht hout, is representatief voor de Afrikaanse kunstproducties van de Punu. Uitdrogingsscheuren, erosies.
De witte maskers van Gabon, itengi , (pl. Bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend van verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het motief met saurische schubben). De punu gebruikte geen masker in de rituelen van Bwiti, in tegenstelling tot de Tsogo. Dit object, een evocatie van een overleden jonge vrouw, werd ...


Zie het blad

650,00

Gesneden tafel met Dogon ramkariatide
Verkocht artikel
Tribale kunst > Krukken, palaverstoel, troon > Dogon tafel

Traditioneel Afrikaans meubilair.
Een beeld van een ram ondersteunt het blad van deze gebeeldhouwde monoxyl tafel, gepolijst door gebruik, met een lichtbruin gouden patina.
Uitzonderlijk stuk, ter plaatse verworven.
Uitdrogingsscheuren.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun kosmogonie, hun esoterie, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in het zuidwesten van de Niger-lus in de Mopti-regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (ten noordwesten van Ouahigouya). De dorpen liggen vaak hoog op de puinhelling aan de kant van de heuvels, volgens een unieke architectuur. De geschiedenis van de migraties en nederzettingen van de Dogon (tien ...

Kota Mbulu-Ngulu relikwie figuur
Verkocht artikel
Tribale kunst > Relikwieën in hout, in koper > Kota relikwie

Deze beeltenis van een reliekschrijn, die de voorouders oproept, neemt het traditionele kapsel aan: een hoofddeksel met afgeronde platte schelpen die eindigen in twee korte hangers. Het convexe gezicht vertoont een afgerond voorhoofd, een hartvormige wenkbrauwboog, halfgesloten oogspleten. Het geheel is bekleed met een netwerk van slim gerangschikte koperstrips, die met een fijne spijker aan het houten frame worden bevestigd. . Zijn hoge gestalte impliceert verder dat het een grote rituele waarde had.
De Kota Ndasa van de Ogooué-vallei in Gabon en Congo produceerde dit type beeldhouwwerk dat de rol speelde van "medium" tussen levenden en doden en bleef waken over hun nakomelingen. Ze zijn soms tweezijdig, de < i> mbulu -viti , symboliseert tegelijkertijd het mannelijke en ...


Zie het blad

Verkocht





Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A, rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100