Franse tribale kunstcollectie. het Baga Nimba masker, wordt gekenmerkt door een gonzed neus die de snavel van een vogel oproept, een ingesneden haar gedeeld door een kam. Dit nationale symbool kan oplopen tot 50 kg in de grootste versies. Echte naam Demba / D'mba (of Nimba in Baga-taal), het vertegenwoordigt de verzorgende vrouw, maar het roept ook de vogel op, vooral de vruchtbaarheid van de CALAO dankzij de snavelvormige neus. Verondersteld om oogsten te verhogen, wekken zwangerschappen, het wordt tentoongesteld op verschillende ceremonies, vieringen en begrafenissen, en het gebruik ervan blijft op dit moment tijdens belangrijke festiviteiten. De drager van het masker is verpakt in Raffia en voert een dans geklokt op het ritme van de drums. Deze miniatuur kopie van het ...
Zie het blad Baga Nimba kleine masker
Verkocht
Afrikaans Ci Wara kammasker van de Bambara, Bamana, gebeiteld met motieven die de vacht van een mannelijke antilope voorstellen, "ci wara" of "wild dier van de aarde". Middelbruin, fluweelachtig patina. Harsresten. Verdrogingsscheurtjes. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, net als de Soninke en de Malinke. Gebeeldhouwd door de smid numu, die ook de rol van waarzegger en genezer speelt, belichaamt dit wapen het dierengenie Ciwara van wie wordt gezegd dat hij de Bambara heeft geleerd het land te cultiveren . Deze toppen, gedragen op de schedel en op hun plaats gehouden door een mandenhoed, vergezelden de dansers tijdens de rituelen van de tòn, een vereniging die zich ...
Zie het blad Ci wara Masker
680,00 €
Zeldzame sculptuur-altaar, of clantotem, groot, met de haan, de geest van de struik en het offerdier dat ook strijdlust symboliseert. Het lichte hout is beschilderd met polychrome motieven. Mat patina, schaaf- en droogscheuren. De Afrikaanse maskers en sculpturen van de Bobo, Bwa, Kurumba en Mossi, die in Burkina Faso leven, nemen en combineren vaak gestileerde elementen ontleend aan mensen, dieren of zelfs insecten. Aangenomen wordt dat het de geesten van de natuur zijn die het welzijn en de welvaart van een individu bepalen, en tegenspoed zal worden gezien als het resultaat van het verwaarlozen van collectieve rituelen. Het is daarom tijdens verschillende vieringen dat het masker een natuurgeest of die van een voorouder verpersoonlijkt om het dagelijks leven van leden van de etnische ...
Zie het blad Bobo standbeeld
1950,00 €
Onder de Afrikaanse regalia roept dit prestigieuze object de bescherming van de geesten van de voorouders op dankzij de figuren die in hoog reliëf zijn gesneden. Ondersteund door een krokodil, wordt een diep dekselvat bekroond door figuren die rug aan rug zitten. Bruin patina ingewreven met kaolien. Lichte uitdrogingsscheurtjes. erosies. De Tschokwe, van de Bantu-cultuur, hadden zich gevestigd in het oosten van Angola, maar ook in Congo en Zambia. Na verschillende allianties vermengden ze zich met de Lunda die hen leerde jagen. Hun sociale organisatie straalde ook af op de Tschokwe-samenleving. De Tschokwe domineerden uiteindelijk de Lunda, waarvan het koninkrijk aan het einde van de 19e eeuw werd ontmanteld. Olifanten in de regio werden gejaagd voor vlees, maar ook voor ivoor ...
Zie het blad Tschokwe Kan
Met een uitgemergeld dubbel gezicht dat een lange nek overwint, biedt dit beeld van een vrouwenbuste met gevouwen armen, rechtopstaand en omgeven door koorden, een dubbele borst die de basis vormt. Er zijn verschillende elementen toegevoegd: koorden van plantaardige vezels, gespen van glaskralen, ornamenten van zwart metaal. Verliezen, erosies en scheuren door gebruik. br>"Mani" is een verkleinwoord dat "kleine persoon" betekent en dat de Afrikaanse poppen met mensengezichten kwalificeert die door de Bambara en Markha worden gebruikt tijdens didactische shows. Deze traditie van poppentheater is gemeenschappelijk voor de multi-etnische volkeren die in de binnendelta van de Niger leven, inclusief de Bozo, in het bijzonder in de regio van Ségou, waar het "sogobo" wordt genoemd. De ...
Zie het blad Markha Standbeeld
490,00 €
Dit masker met daarboven een hoog plat en gebogen blad is een van de vele stilistische variaties van Dogon-maskers. Okergele patina, gekleurde highlights. Verdrogingsringen en scheuren. Onder de Dogon worden meer dan tachtig soorten Afrikaanse maskers vermeld, waarvan de Kanaga, Sirigé, Satimbé, Walu de bekendste zijn. De meeste van hen worden gebruikt door besneden ingewijden van de Awa samenleving, tijdens begrafenisceremonies. De Awa duidt de maskers, hun kostuums en alle Dogons in dienst van de maskers aan. Sommige roepen dieren op, verwijzend naar de rijke kosmogonie en mythologie van de Afrikaanse Dogon-kunst. De "nyama", de vitale kracht van het masker, wordt geactiveerd door verschillende rituelen om het volledige magische potentieel van het object te ontwikkelen.
Zie het blad Dogon Masker
850,00 €
Collectie Afrikaanse Belgische kunst. Dit Afrikaanse masker werd gebruikt tijdens het tribale ritueel van de Elanda mannelijke samenleving. Masker dat de god Alunga belichaamt, deze paneelstructuur heeft dubbele banen en een ruitvormige mond. Evocatie van een geest van het bos, dit masker werd bewaard in de heilige grotten. Ze verschenen in verschillende gedaanten tijdens de Bwami besnijdenis- en inwijdingsceremonies. Mat patina, okerbeige kaolienresten, blauwachtige highlights. Verdrogingsscheuren, native restauratie. De etnische groep Bembe is een Luba-tak die in de 18e eeuw Congo verliet. Hun samenleving en artistieke tendens worden gekenmerkt door de invloed van hun buren in de regio van het Tanganyikameer, de Lega, de Buyu, enz. Inderdaad, net als de Lega, ...
Zie het blad Bembe Masker
790,00 €
Twee smalle gezichten doorkruist door een lange rechthoekige neus zijn bovenaan verbonden door een kam. De kenmerken, onderstreept door ingelegde messing bladen, vormen de specificiteit van de marka sculpturen. Gebruikssporen, oude matte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies. De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etnische groep en ...
Zie het blad N'tomo Markha janiform masker
Een uitgemergeld gezicht, met gebogen, bolvormige oogleden en een mond die de tanden onthult, onderscheidt dit punu-masker dat een bejaarde afbeeldt. Een verrassende hoofdtooi, stralend rond het voorhoofd, ontwikkelt zich tot kwartjes. De traditionele scarificaties zijn uitgesneden in sterke projectie. (ontbreekt aan een uiteinde van een van de schelpen) Fluweelachtige matte patina. De witte maskers van Gabon, itengi, (mv. bitengi) werden geassocieerd met de verschillende geheime genootschappen van Gabon, waaronder de Bwiti, Bwete en de Mwiri ("leiden"), de laatste variërend in verschillende niveaus van inwijding, waartoe alle Punu-mannen behoorden, en wiens embleem de kaaiman was (vandaar voor sommigen het saurische schaalmotief). Deze machtige geheime genootschappen, die ...
Zie het blad Punu Okuyi masker
Afrikaanse kunst en de spectaculaire kammaskers van de Igbo-etnische groep. Afrikaans masker Igbo Agbogo Mmwo, een masker voor een jong meisje genoemd, volgens lokale criteria die jeugd en schoonheid verheerlijken, scheve ogen, uitgemergeld gezicht bedekt met wit, scarificaties en tatoeages in geblokt of in sierkorrels. De hoofdtooi vertegenwoordigt gevlochten haar vermengd met accessoires. De witte kleur van het masker verwijst naar voorouderlijke geesten, deze maskers vergezellen de overledene vaak tijdens begrafenisrituelen. Inderdaad, mmwo betekent "geest van de doden". Polychroom patina. De Igbo leven in het bos in het zuidoosten van Nigeria. De religie van de Igbo omvat aan de ene kant de god Chuku, opperste schepper, beschouwd als almachtig, alwetend en ...
Zie het blad Igbo Masker
Getuigen van de tradities van de Hopi-indianen in Arizona, de gebeeldhouwde Katsinam-objecten (zing. Kachina) worden uitgedrukt tijdens traditionele dansen ter begeleiding van de jaarlijkse festivals ten gunste van de regen. Traditionele Kachina-poppen zijn, voor de Indiaanse Pueblo-groep (Hopi, Zuni, Tewa Village, Acoma Pueblo en Laguna Pueblo), educatieve hulpmiddelen die aan kinderen worden aangeboden aan het einde van rituele vieringen. Deze beeldjes, die een grote diversiteit aan geesten belichamen, vertegenwoordigen de katchina-dansers en de kleuren worden geassocieerd met de windstreken. De patina is mat en fluweelachtig, lichte schaafwonden, restauratie op een voet.
Zie het blad Hopi Pop
290,00 €
Afrikaans masker antropozoomorf, met een krachtige fysionomie. De mond zou 'de aanzuiging' van kennis oproepen. Het gebruikspatina, olieachtig, filmachtig, is bedrukt met korrelige gebieden. Barsten, lichte chipping op een hoorn. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", samen met de Soninke en de Malinke tot de grote Mande-groep. Groepen Bambara ambachtslieden nyamakala en smeden genaamd numu zijn verantwoordelijk voor het snijden van rituele voorwerpen, begiftigd met de nyama. Zes mannenverenigingen, de Dyow, die Bambara-maskers gebruiken, structureren de Bambara-gemeenschap: jongeren komen eerst in de besnijdenisgemeenschap n'tomo, daarna komt die van de komo , de nama, de kono, de koré en tot slot de ...
Zie het blad Bambara Masker
1250,00 €
Verzameling Belgische Afrikaanse tribale kunst waarvan de naam aan de koper zal worden meegedeeld.Dit beeldhouwwerk belichaamt een stamvader en onderscheidt zich door zijn concave ogief-gezicht met daarboven een buisvormig uitsteeksel. De doordringende ogen worden vertegenwoordigd door cabochons doorboord met een pupil. Het oppervlak is bezet met vakkundig naast elkaar geplaatste koperdraden, die allemaal voor sommigen de slang naja oproepen. De elementen van het achterste deel symboliseren een kapsel. Dit beeld is kenmerkend voor de Mahongwe van het uiterste noordoosten van Gabon, aan de grens met Congo. De manden met de relikwieën van illustere voorouders, meestal bekroond door twee reliekhouders, werden bewaard in tempels in het dorp. Een van hen belichaamde de grondlegger van het ...
Zie het blad Kota reliekschrijn
Houten dierenvorm, bedekt met een dik, gebarsten, knapperig patina De Dogon-stambeelden, die grotendeels in opdracht van een familie zijn gemaakt, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Deze beelden, die soms de nyama van de overledene belichamen, worden op altaren van voorouders geplaatst en nemen deel aan verschillende rituelen, waaronder die van de zaai- en oogstperiode. Hun functies blijven echter weinig bekend. Parallel aan de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier hoofdculten: de Lébé, met betrekking tot vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, cultus van de voorouders onder het gezag van de patriarch, de Binou die ...
Zie het blad Dogon Fetisj
780,00 €
Dit Afrikaanse hoofd singiti Hemba, die werd gesneden door de bwana mutombo, presenteert de traditionele criteria van Hemba-beeldhouwwerk. Een gebeiteld fries dat het gezicht benadrukt, duidt op een baard; het weelderige kapsel werd verder omlijnd door een tiara. Deze voorwerpen, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in grafkamers in het huis van de chef. Korrelig patina. Erosies en scheuren. Hoogte op voet: 35 cm. De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de ...
Zie het blad Hemba Singiti hoofd
Gebeeldhouwd onderwerp bevroren in een zeldzame kantelbeweging die de billen uitsteekt, het hoofd lichtjes georiënteerd naar de zijkant van de arm waarvan de hand de fallus grijpt. Het lichaam en het gezicht van de voorouder zijn ingesneden met scarificaties. Het droge, gegroefde oppervlak is bedrukt met verschillende sporen van plengoffers. Diepe erosies, scheuren. De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de kant van de hele gemeenschap. Hun functies blijven echter weinig bekend. Naast de islam zijn de religieuze rituelen van de Dogon georganiseerd rond vier belangrijke culten: de Lébé, gerelateerd aan vruchtbaarheid, onder het spirituele gezag van de Hogon, de Wagem, ...
Zie het blad Dogon Standbeeld
Werk van grote zuiverheid van lijnen, voorzien van een brede gapende kaak met daarboven twee puntige oren. De eenvoudig doorboorde, gespleten blik draagt bij aan de expressieve kracht van het masker. Hoogte op voet: 47 cm. Glad en satijnachtig genuanceerd bruin patina. Het is via verschillende geheime genootschappen dat de Bambara-ingewijden hun kennis zullen verwerven, waaronder die van Koré, gericht op de ouderen en waarbij dit masker tussenbeide komt. De Kore samenleving is verdeeld in acht klassen van ingewijden, waarvan de zesde die van de hyena's is, of surukuw. Gevestigd in centraal en zuidelijk Mali, in een savannegebied, behoren de Bambara, "Bamana" of "ongelovigen", zoals de moslims ze hebben genoemd, tot de grote Mande-groep, met de Soninke en de ...
Het Afrikaanse masker genaamd "racing", Gunye ge, acteur van sociale orde onder de Dan, heeft grote oogkassen en een rode textielwolf. Het is ook verfraaid met een baard van raffia. Hoogte op voet: 39 cm. Zwartbruin glanzend patina. Lichte scheur in de omtrek. De maskers die zijn uitgerust met ronde banen (gunye ge), die het zicht vergemakkelijken, maken deel uit van de set noordelijke Dan-maskers en worden gebruikt voor race-evenementen tijdens het droge seizoen. De zapkei ge, ook uitgerust met cirkelvormige banen, zijn verantwoordelijk voor het voorkomen van branden door te waken over woningbranden. Voor de Dan, of Yacouba, die in het westen van Ivoorkust en in Liberia wonen, zou de "dü"-kracht die de wereld zou bezielen zich manifesteren in de gebeeldhouwde maskers. ...
Zie het blad Dan Masker
De Afrikaanse Sénufo-maskers worden gedragen door leden van de Poro-gemeenschap, een instelling die het politieke en economische leven beheerst. Hun functie is om de oudsten te eren of zelfs op begrafenissen te verschijnen. De maskers zouden in de eerste plaats de geest van de overledene uit zijn woonplaats verdrijven. Het stammasker Senoufo Kpelié betekent "springmasker". Zeldzame Kpélié-variant met een mooie balans, bedekt met een poederachtige okergele patina. In het midden van de tophoorns rijst een hoofd op dat is gebeeldhouwd met de kenmerken van het masker. De zijvinnen krijgen hier een geometrische vorm. Hoogte op voet: 65 cm.
Zie het blad Senoufo Masker
Zeldzaam en oud masker van het hoektandtype, waarvan het midden is bedekt met een roze okerkleurige tint. Bedoeld om tovenaars te ontmaskeren, werd dit type Afrikaans masker uitgehouwen aan de vooravond van ceremonies. De sobere fysionomie was bedoeld om occulte krachten tegen te gaan. Begeleid door woorden, gebaren, dansen en offers, kwam het ook tussenbeide tijdens inwijdingen buiten het zicht van de niet-ingewijden. Mat korrelig patina. Schaafwonden, barsten. Onder de Fang, gevestigd in een regio die zich uitstrekt van Yaoundé in Kameroen tot Ogooué in Gabon, is het uiterlijk van deze maskers over het algemeen bedekt met kaolien (de witte kleur roept de kracht van de voorouders op), in het midden van de nacht, kan angst veroorzaken. Dit type masker werd gebruikt door de ngil ...
Zie het blad Fang Masker
De neus doorboord met een labret, het gezicht omlijst door de brede zijkanten van de hoofdtooi, deze vrouwenfiguur biedt een zuilvormige buste die wordt verlevendigd door gestrekte armen met vooruitstekende ellebogen. De zuilvormige buste waarop de borsten en de navel wijzen, loopt uit naar de blokken van de voetloze benen. Fluweelachtig genuanceerd bruin patina, droogscheurtjes. De beeldhouwwerken die afkomstig zijn uit de noordwestelijke regio van het midden van Benoué, van de Kona Jukun tot de Mumuye en tot aan de Wurkun-populaties, onderscheiden zich door een relatieve afwezigheid van versiering en een verfijnde stilering. De 100.000 Adamawa-taalsprekers vormen een groep genaamd Mumuye en zijn gegroepeerd in dorpen, dola, verdeeld in twee groepen: die van vuur (tjokwa) ...
Zie het blad Mumuye Standbeeld
750,00 €