Tribal kunst expertise tot uw dienst
Elk van de op deze site gepresenteerde werken van tribale kunst is afkomstig uit Europese en Amerikaanse collecties. Alle, na expertise, zijn vergezeld van een certificaat van echtheid, en kunnen de mooiste collecties van Afrikaanse kunst integreren.
Een permanente tentoonstelling
De permanente tentoonstelling "Als de primitieve kunsten zich uiten", die op 1 juni 2019 van start gaat, wordt u van maandag tot zaterdag voorgesteld in de lokalen van Essentiel Galerie, om u een grote verscheidenheid aan regelmatig vernieuwde voorwerpen te laten ontdekken: Rue de Tournai 73 7333 Tertre in België. Telefoon: +32 65 529 100.
Prijzen
Dankzij onze vijfendertig jaar ervaring in tribale kunst, doen wij ons uiterste best om u kwaliteitsvoorwerpen te garanderen tegen concurrerende prijzen.
Tribale kunst > Muziekinstrumenten, djembe, tam tam > Punu Trommel Trommels worden in Afrika niet alleen gebruikt om boodschappen over te brengen, maar ook door de toverdokter tijdens rituele ceremonies. Dit type spleettrommel is versierd met een gebeeldhouwde kop en heeft twee stokken in de klankkast.
Glanzend donkerbruin patina, lichte slijtage.
De Punu zijn een Bantu-volk uit Centraal-Afrika, voornamelijk gevestigd in het zuiden van Gabon, ook in de Republiek Congo in de Niari-regio. Ze leven in onafhankelijke dorpen verdeeld in clans en families. Sociale cohesie wordt verzekerd door de Moukouji-samenleving, wiens essentiële rol het is om de boze geesten van het bos te onderwerpen. Binnen dezelfde groep genaamd Shira, de Lumbu, Loumbu, Balumbu, gevestigd in het kustgedeelte van Gabon, en in de Republiek Congo, bewaren de botten van hun ...
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Zimba Fetisj Zeldzame zimba dierenfiguur voorstellende een gorilla. Voor de Babembe en de Zimba zou de gorilla een gave van waarzeggerij hebben in een derde oog, in zijn schedel, waardoor hij het verleden zou kunnen kennen.
Chocolade satijn patina. Oude scheuren, kleine ongelukjes.
De Zimba, ook wel Binja genoemd, zijn naaste buren van de Lega in de regio Pangi en Shabunda in de DRC. Onder voorbehoud van Lega-invloed, delen ze enkele institutionele overeenkomsten met de Lega en de Luba. Of ze nu in het bos of op de savanne leven, de symboliek van hun kunst en de rituelen worden geassocieerd met de jacht die van groot belang is. Net als de Lega draait het centrum van hun systeem om een instelling vergelijkbaar met die van de Bwami, genaamd bukota, mpunzu of nsubi.
Tribale kunst > Juwelen, sieraden > Collier League Een prestigieuze badge van een geïnitieerd lid van de Bwami, deze ketting, die dagelijks werd gedragen, bevat bilondo objecten openbaar met vermelding van de status bereikt door de houder. Als de niet-ingewijden leest bepaalde tekenen, zal de volgeling begrijpen meer diep de symboliek van het dragen van dit of dat accessoire.
De ketting bestaat uit gesneden houten kralen en bottanden, hoorn, talisman in de vorm van een miniatuurmasker in ivoor, cauri en parel.
Na hun uittocht uit Oeganda in de 17e eeuw vestigde de Lega zich op de westelijke oever van de Lualaba rivier in de DRC. Ook bekend als Warega, deze individuen leven in zelfstandige dorpen omringd door palissades, meestal op de top van heuvels. De rol van het opperhoofd, kindi , wordt gehouden door de oudste man van de ...
Tribale kunst > Relikwieën in hout, in koper > Sango Reliekschrijn In tegenstelling tot de relatief platte kota-voorouderbeelden, draagt dit gedeeltelijk met metaal beklede beeld een groot hoofd met een prominent voorhoofd, omlijst door cilindrische oren. Het geërodeerde deel wordt ondersteund door een metalen voet.
Deze rituele sculptuur, bekleed met metalen platen volgens de kota-traditie, vormt een gestileerde afbeelding van de voorouder, een wapen ook voor de clan, en onderscheidt zich over het algemeen door de vorm van de hoofdtooi, die varieert naargelang de regio. De Kota bewonen het oostelijke deel van Gabon, dat rijk is aan ijzererts, en sommige in de Republiek Congo. De smid maakte naast houtsnijwerk ook gereedschappen voor landbouwwerkzaamheden en rituele wapens. De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en ...
Tribale kunst > Houten ruiter, brons, Yoruba, Dogon > Yoruba scepter Een figuur van een ruiter, gebeeldhouwd in de ronde, overwint de Yoruba Sango-achtige staf. Het verheerlijkt een vergoddelijkte voorouder. De paarden, zeldzaam in de regio, waren ook een prestigeattribuut dat was voorbehouden aan de adel en de vorsten.
Gecentreerd op de verering van zijn goden, of orisà , is de Yoruba-religie gebaseerd op artistieke sculpturen met gecodeerde berichten (aroko). Ze zijn ontworpen door de beeldhouwers op verzoek van de volgelingen, waarzeggers en hun opdrachtgevers, deze geesten zouden tussenbeide komen bij de oppergod Olodumare.
Afgebroken polychromie, semi-satijn patina.
Hoogte op voet: 74 cm.
De Yoruba, met meer dan 20 miljoen inwoners, bezetten het zuidwesten van Nigeria en de centrale en zuidoostelijke regio Benin onder de naam Nago. Ze ...
Tribale kunst > Vliegenmepper, koninklijke scepter, voorwerp van macht > Yaka Vliegenmepper Deze vliegenmepper is een prestigieus object en heeft een fijn gebeiteld "yiteke"-miniatuur dat als talisman fungeert. De figuur wordt verlengd door een handvat waaraan een koord is vastgemaakt, waarmee het paardenhaar en de vacht die de zweep vormt, worden vastgemaakt.
Glanzend bruin patina.
Hiërarchisch en autoritair, bestaande uit formidabele krijgers, werd de Yaka-samenleving geregeerd door lijnleiders met het recht op leven en dood over hun onderdanen. De jacht en het prestige dat daaruit voortvloeit, zijn tegenwoordig voor de Yaka de aanleiding om de voorouders op te roepen en hun toevlucht te nemen tot rituelen met behulp van charmes. De initiatiemaatschappij van jongeren is de n-khanda, gevonden in de oostelijke Kongo (Chokwe, Luba, enz.), en die verschillende ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dogon-masker Onder de reeks Afrikaanse maskers die bij de Dogon worden vermeld, wordt dit voorbeeld van een klassieke geometrische structuur in de hoogte uitgebreid met een plat uitsteeksel. Mooie patina van korrelig en geschuurd gebruik. Uitdrogingsscheuren.
De Dogon mensen staan bekend in de Afrikaanse tribale kunst vanwege de mythen en overtuigingen met betrekking tot hun kosmogonie.
De bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die leven in het zuidwesten van de Niger-lus in de Mopti-regio van Mali (Bandiagara, Koro, Banka), in de buurt van Douentza en een deel van het noorden van Burkina (noordwesten van Ouahigouya). beroemd van hun maskers zijn de Kanaga, Sirigé, Satimbé, Walu. De meeste worden gebruikt door besneden ingewijden van de Awa samenleving, tijdens ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Baga masker Spectaculair Afrikaans masker dat werd gebruikt voor beschermende doeleinden, het werd ooit gebruikt door ingewijden van mannelijke geheime genootschappen tijdens hun inwijdingsrituelen en hun begrafenissen. Hij moest ook besneden jongeren beschermen tegen kwade invloeden. Dit masker danst door alle houdingen van de afgebeelde dieren na te bootsen.
Krachtig masker, hybride van slang, gazelle, kameleon en krokodil, bedoeld om te communiceren met de geesten van het bos, het werd schuin op het hoofd gedragen. Lokaal afgesleten matte polychromie. Slijtage, scheuren, lichte gebreken.
Vermengd met de Nalu en de Landuman, leven de Baga langs de kusten van Guinee-Bissau in moerassen die zes maanden per jaar worden overstroomd. Ze geloven in een scheppende god genaamd Nagu , Naku , die ...
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Chokwe standbeeld Dit met vaardigheid gebeeldhouwde werk verheerlijkt de voorouder en mythische grondlegger van de etnische groep, Chibinda Ilunga. Het opperhoofd, met overmaatse handpalmen en voeten, heeft een indrukwekkende edele hoofdtooi. Gemakkelijk herkenbaar dankzij deze ruime hoofdtooi met gebogen zijvinnen (cipenya-mutwe), een rieten frame bedekt met stof, messing, leer en kralen, had hij zijn volk de kunst van het jagen geleerd.
De hoogwaardigheidsbekleders presenteerden zich met gekruiste benen in een pak, wat bevestigd wordt door een Afrikaans spreekwoord: "De oudste die in kleermakerszit wil met respect worden begroet". volledige baan leven." ("Het Kongo-gebaar", ed. Dapper Museum)
De leider klapt in zijn handen als teken van welkom en om zijn interesse in een belangrijke zaak ...
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Zigua beeldje Afrikaans beeldje met een klein personage in een frontale, rechte houding, ingebakerd in textiel en vervolgens bedekt met donkere, knapperige materialen.
Bij de Zigua diende dit type beeldhouwwerk als inwijdingsdrager. De Sukuma in het noorden van Tanzania gebruiken vergelijkbare cijfers.
Dit stuk tribale kunst komt uit de noordoostelijke regio van Tanzania, grenzend aan Kenia, met uitzicht op de Indische Oceaan, waar de Paré-, Shamba-, Zigua- en Mbugu-stammen leven. Een relatieve homogeniteit kenmerkt de producties van deze groepen, die herinneren aan enkele van de Madagascans en Bataks met wie ooit via maritieme handel contact had kunnen worden gelegd.
Dit beeld werd waarschijnlijk gebruikt voor didactische doeleinden tijdens mannelijke inwijdingen.
Ze kan ook een ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Nyamwezi masker Gesneden in dicht hout, vormen de kenmerken van dit masker een neutrale maar krachtige fysionomie die wordt geaccentueerd door het contrast van kleuren. Zware witgecoate oogleden vestigen de aandacht op vooruitstekende wangen en een uitstekende mond.
Polychroom patina.
De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in de westelijke centrale en centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi, Nyamézi,("westerse mensen" en soms "maanmensen ") vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania wonen. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Baoule Masker Afrikaans masker van "gereduceerd formaat, bedoeld voor amusementsceremonies en dat daarom, volgens de Baule-traditie, door vrouwen kan worden gezien. De strepen van het kapsel stellen vlechten voor, de traditionele scarificaties die "ngole" worden genoemd, onderstrepen onderscheidende kenmerken.
Afgebroken mat patina.
Hoogte op voet: 36 cm.
Deze portretmaskers van de Baoulé, Kpwan, die deel uitmaken van een van de oudste artistieke tradities van Baoulé en vaak een geïdealiseerd karakter vertegenwoordigen, hebben de bijzonderheid dat ze verschijnen aan het einde van entertainmentdansceremonies. Deze worden genoemd, afhankelijk van de regio's, bedwo, ngblo, mblo, adjussu, enz... Elk van deze maskers onderscheidt zich door de kapsels, de locatie en de keuze van scarificaties, ...