Tribal kunst expertise tot uw dienst
Elk van de op deze site gepresenteerde werken van tribale kunst is afkomstig uit Europese en Amerikaanse collecties. Alle, na expertise, zijn vergezeld van een certificaat van echtheid, en kunnen de mooiste collecties van Afrikaanse kunst integreren.
Een permanente tentoonstelling
De permanente tentoonstelling "Als de primitieve kunsten zich uiten", die op 1 juni 2019 van start gaat, wordt u van maandag tot zaterdag voorgesteld in de lokalen van Essentiel Galerie, om u een grote verscheidenheid aan regelmatig vernieuwde voorwerpen te laten ontdekken: Rue de Tournai 73 7333 Tertre in België. Telefoon: +32 65 529 100.
Prijzen
Dankzij onze vijfendertig jaar ervaring in tribale kunst, doen wij ons uiterste best om u kwaliteitsvoorwerpen te garanderen tegen concurrerende prijzen.
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Yoruba masker De Ekiti van het noordoostelijke deel van de Yoruba regio gebruiken Afrikaanse maskers polychrome heaumes die geassocieerd worden met de Epa-cultus en die de welvaart van de gemeenschap illustreren.
Ze verschijnen bij begrafenissen of overgangsrituelen.
De basis van het Janiform masker, ikoko genaamd, wordt bekroond door een dienblad waarop een vrouwelijke figuur knielt, omringd door miniatuur onderwerpen. De vrijlating van deze maskers, die door hun eigenaars zullen zijn beschilderd, vindt om de twee jaar plaats. Ondanks het gewicht van de maskers, voeren de dansers spectaculaire acrobatische vertoningen op. Men gelooft ook dat deze ceremonies de vruchtbaarheid verhogen.
Korrelig polychroom patina, schaafplekken en uitdrogingsscheurtjes.
De Yoruba, meer dan 20 ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Mossi Masker Afrikaans zoömorfisch masker, gedragen op het hoofd. Dit masker verwijst naar de antilope.
Polychrome decoratieve motieven.
Mat patina, schaaf- en droogscheuren.
De Afrikaanse kunst sculpturen van de Bobo, Bwa, Kurumba en Mossi, die in Burkina Faso wonen, nemen en combineren vaak gestileerde elementen ontleend aan mensen, dieren of zelfs insecten. Aangenomen wordt dat het de geesten van de natuur zijn die het welzijn en de welvaart van een individu bepalen, en tegenspoed zal worden gezien als het resultaat van het verwaarlozen van collectieve rituelen. Het is daarom tijdens verschillende vieringen dat het masker een natuurgeest of die van een voorouder verpersoonlijkt om het dagelijks leven van leden van de etnische groep te beïnvloeden. Ze lijken de overledene te eren ...
Tribale kunst > Krukken, palaverstoel, troon > Luguru Troon Voormalige prestigieuze antropomorfe zetel. Traditionele patronen worden afwisselend in het oppervlak gebeiteld.
De pupillen van de proefpersoon waren oorspronkelijk ingelegd met parels. De ronde zitting is licht concaaf, ondersteund door een opengewerkte basis.
Genuanceerd bruin patina, erosies en slijtage door gebruik.
In de zuidelijke kuststreek van Tanzania, rond Dar-es-Salaam, produceerde een relatief homogene groep de meeste artistieke producties. Het omvat het Swahili, Kaguru, Doé, Kwéré, Luguru, Zaramo, Kami.
Onder deze bevolkingsgroepen zijn de zetels tronen die bedoeld zijn voor de hoofden van geslachten, die elk onder de bescherming staan van een beschermgeest. Deze krukken werden apart gezet in heiligdommen
genaamd kolelo, bewaakt door priesters.
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Nkisi Hond Collectie Franse Afrikaanse tribale kunst.
Uitzonderlijke Afrikaanse dierenfiguur Nkisi (mv. mankishi ), van het type "koso", met een glazen holte die de magische lading van bishimba verbergt. De kracht van de fetisj werd verder geaccentueerd door de aanwezigheid van verschillende accessoires, zoals spijkers, koorden, botten of metaal. Bij de Kongo speelde de hond, bekend om zijn kennis van de bovennatuurlijke wereld, zijn flair en zijn visie, de rol van bemiddelaar tussen de levenden en de doden. De Vili, de Lâri, de Sûndi, de Woyo, de Bembe, de Bwende, de Yombé en de Kôngo vormden de Kôngo-groep onder leiding van koning Ntotela. Hun koninkrijk bereikte zijn hoogtepunt in de 16e eeuw met de handel in ivoor, koper en de slavenhandel. Met dezelfde overtuigingen en tradities ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Ijo masker Lang Ijo-masker met een afbeelding van een vis. De vinnen zijn afneembaar. Gesleten polychroom patina.
De Ijo van de Nigerdelta leven voornamelijk van de visserij en de landbouw, en hun kleine dorpjes, die in moerassige gebieden ten westen van de rivier de Nun liggen, hebben hun kosmogonie natuurlijk gecentreerd rond deze omgeving. Verwijzingen naar hun krijgersverleden daarentegen zijn er in overvloed in reliekschrijnen, rituelen en gemaskerde vieringen.
Hun maskers en andere artistieke producties zijn bedoeld ter ere van de watergeesten, oru of owuamapu, die ze aanbidden en aan wie offers werden gebracht. Vissers moesten oppassen deze geesten niet te kwetsen, anders konden ze hun woede bedaren door middel van de verschillende gevaarlijke diersoorten van de regio, zoals ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Banda masker Spectaculaire tribale masker gebruikt voor beschermende doeleinden, het werd ooit gebruikt door de ingewijden van mannelijke geheime genootschappen tijdens hun inwijdingriten en begrafenissen. Het moest ook besneden jongeren beschermen tegen kwade invloeden. Dit masker danst door het imiteren van alle houdingen van de vertegenwoordigde dieren. Krachtige masker, hybride slang, gazelle, kameleon en krokodil, bedoeld om te communiceren met de geesten van het bos, werd het schuin gedragen op het hoofd. Baksteen rode polychromy, donkerblauw, zwart en wit. Lokaal afgebladderde matte patina. Schaafwonden, scheuren.
Mêlés in Nalu en Landuman, de Baga wonen langs de kusten van Guinee-Bissau in moerasgebieden die zes maanden per jaar overstroomd en overstroomd zijn. Ze geloven in een ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Dogon Masker Dit uitzonderlijke Afrikaanse Dogon-masker, bekroond met slangenmotieven, werd in de jaren 1950 verzameld door een groot liefhebber van Afrikaanse kunst, de heer Arnaud, die Alain Bilot, een gerenommeerd verzamelaar van Dogon-kunst, vergezelde tijdens studieverblijven in Mali. .
De gelaatstrekken in hoog reliëf, contrasterend met de blik met schuine oogleden, wijzend onder een prominent voorhoofd, geven dit Dogon-masker een zeldzame kracht. Vier slangen stijgen op, waardoor een opvallende golvende beweging ontstaat.
Bruine patina, mat. Gebruikssporen en aangekoekte afzettingen van rituele zalvingen, scheuren.
Hoogte op voet: 67 cm.
De Dogon zijn een volk dat bekend staat om hun cultuur, hun mythen en legendes. Hun bevolking wordt geschat op ongeveer 300.000 zielen die in het zuidwesten ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Urhobo Masker De Urhobos, ten noordwesten van de rivier de Nigerdelta, vormen de belangrijkste etnische groep in de staat Delta van de 36 staten van de Federale Republiek Nigeria. Ze spreken Urhobo, een taal van de Niger-Congo-groep. Samen met de nauw verwante Isoko staan ze gezamenlijk bekend als Sobo. Hun grote sculpturen die de geesten van de natuur, edjo of grondleggers van de clan voorstelden, aan wie offers werden gebracht, werden gegroepeerd in heiligdommen in de dorpen.
Hun maskers belichamen de geesten van water en aarde. Dit exemplaar zou geleend zijn van de westelijke Ijo. Dit type masker, dat ook werd geassocieerd met een jong meisje (omotokpokpo), werd gebruikt tijdens de overstromingen in Niger.
Scheuren en schaafwonden.