Tribal Art, online verkoop van tribale kunst, primitieve kunst en primitieve kunst

Uitzonderlijke tribale kunst - ontdek onze tribale kunstwerken

Art tribal africain

Tribal kunst expertise tot uw dienst

Elk van de op deze site gepresenteerde werken van tribale kunst is afkomstig uit Europese en Amerikaanse collecties. Alle, na expertise, zijn vergezeld van een certificaat van echtheid, en kunnen de mooiste collecties van Afrikaanse kunst integreren.

Een permanente tentoonstelling

De permanente tentoonstelling "Als de primitieve kunsten zich uiten", die op 1 juni 2019 van start gaat, wordt u van maandag tot zaterdag voorgesteld in de lokalen van Essentiel Galerie, om u een grote verscheidenheid aan regelmatig vernieuwde voorwerpen te laten ontdekken: Rue de Tournai 73 7333 Tertre in België. Telefoon: +32 65 529 100.

Prijzen

Dankzij onze vijfendertig jaar ervaring in tribale kunst, doen wij ons uiterste best om u kwaliteitsvoorwerpen te garanderen tegen concurrerende prijzen.


U bent antiquair, galeriehouder, winkelier, decorateur, aarzel niet om contact met ons op te nemen. We kopen collecties Afrikaanse kunst !

Laatste Tribal kunstwerken

Hungaan / Kwese Fetish
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Hungaan Fetish

Zeer expressieve sculptuur van een klein, gedrongen karakter, weergegeven met de handen verenigd onder de kin, met kenmerken die ook kwésé zijn, volgens de arcering van het gezicht. Aan weerszijden van het hoofd zijn openingen doorboord voor mogelijke ophanging, seks voor rituele doeleinden. Fluweelachtig korrelig patina, gedeeltelijk afgesleten, uitdrogingsscheurtjes.
De Kwésé zijn gevestigd onder andere stammen zoals de Mbala en de Hungaan, langs de oevers van de rivier de Kwango in de Democratische Republiek Congo. Hun beeldhouwwerk is geïnspireerd op dat van hun buren en soms gemaakt door de Mbala's op verzoek van de Kwese.
De hoofdtooi vertoont grote overeenkomsten met de mukote-hoofdtooi die, onder de westelijke Pende met wie de Mbala mukanda-besnijdenisrituelen ...


Zie het blad

480,00

Ibibio marionet
Tribale kunst > Theatrale poppen, poppen > Ibibio marionet

Standbeeld van het type "colon", waarvan de gehurkte anatomie is verfraaid met lange beweegbare armen. De ronde kop draagt ​​een hoofdtooi die in twee lobben is verdeeld, de zijkanten van het gezicht zijn ingekerfd met op regelmatige afstanden aangebrachte openingen. Mat gebruikspatina, bijzonder fluweelachtig. Uitdrogingsscheuren, erosies.
De Ibibios, mensen van West-Afrika die voornamelijk aanwezig zijn in het zuidoosten van Nigeria (staat Akwa Ibom), zijn ook aanwezig in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea. Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die zich ten westen van de Cross River hebben gevestigd. Zonder centrale overheid is hun maatschappelijke organisatie vergelijkbaar met die van het naburige Igbo. Voorouderverering staat onder het gezag van de hoogste ...


Zie het blad

490,00

Chamba standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Chamba standbeeld

Het chamba-beeldhouwwerk vertoont een bepaalde geometrie die doet denken aan het ontwerp van de werken van de Mumuye, inclusief een zeer bijzondere morfologie. Hier een zuilvormige buste waarrond het reliëf van onevenredige armen is uitgesneden in een ruitvorm naar gedrongen, gekanteelde ledematen. Het met parallelle scarificaties gemarkeerde hoofd, waarop een hoed in evenwicht lijkt te rusten, zakt in de schouders. De buiknis verbergt afdrukken van zaden van abrus en overblijfselen van veren.
Felvet rode oker patina. Uitdroging barst, verliezen.
Geïnstalleerd sinds de 17e eeuw op de zuidelijke oever van de Benue in Nigeria, hebben de Chamba weerstand geboden aan de veroveringspogingen van de Fulani, nomaden die zich in groten getale in het noorden van Nigeria hebben ...


Zie het blad

950,00

Sango, Sangu, Mbumba relikwie figuur
Tribale kunst > Relikwieën in hout, in koper > Sangu relikwie

.

Uitzonderlijk Sango-reliekschrijnbeeld met een hoofd dat rust op een lange, met metaal omringde nek. Het radicaal abstracte lichaam ontvouwt zich in een diamantvorm, volgens de klassieke structuur van reliekhouders.
Onder de Shira-Punu-groep vestigden The Massango, Mashango, Sango, Sangu zich op het Chaillu-massief in Gabon en in de provincie Ngounié. Het gebruik van manden en ook bundels reliekhouders met de botten van de overledene, waarop sculpturen van dit type op de troon waren geplaatst, was wijdverbreid in heel Gabon, onder de Fang, de Kota, maar ook de Mitsogho en de Massango > , waarin deze cultus de naam Bumba , Mbumba aanneemt. De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden ...


Zie het blad

1450,00

Nyamwezi polychroom masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Nyamwezi masker

Gesneden in dicht hout, vormen de kenmerken van dit masker een neutrale maar krachtige fysionomie die wordt geaccentueerd door het contrast van kleuren. Zware witgecoate oogleden vestigen de aandacht op vooruitstekende wangen en een uitstekende mond. Polychroom patina.
De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in de westelijke centrale en centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi, Nyamézi,("westerse mensen" en soms "maanmensen ") vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania wonen. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van ...


Zie het blad

480,00

Yoruba beker-dragende altaar figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Yoruba standbeeld

Sculptuur met een afbeelding van een priesteres of een volgeling met een gezicht gemarkeerd met "kpélé" verticale scarificaties.
Afgebroken oranje patina. Scheur, schaafwonden.
Yoruba samenleving heeft verschillende verenigingen waarvan de rollen variëren. Terwijl de mannelijke egbe-samenleving de sociale normen versterkt, verenigt de aro de boeren. De gelede heeft meer esoterische en religieuze doelen. Notabelen komen samen in een samenleving genaamd esusu. Het aanbieden van bekers, waarvan sommige werden gebruikt om kolanoten of andere geschenken voor bezoekers op te slaan, werden ooit geplaatst in koninklijke paleizen in de Ekiti en Igbomina regio's van Yoruba land. De koninkrijken van Oyo en Ijebu ontstonden na het verdwijnen van de Ifé-beschaving en vormen nog steeds ...


Zie het blad

680,00

Calao Senufo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Calao Senufo

Een rijke artistieke traditie heeft zich onder de Senoufo gemanifesteerd door middel van verschillende Afrikaanse maskers, antropomorfe sculpturen, alledaagse voorwerpen en beeldjes die geesten van de natuur of waarzeggerij belichamen. De laatste profiteerde van offerplengoffers op basis van palmolie. Tijdens de riten van de Poro-samenleving gebruikten de leiders van de ingewijden ook vogelbeelden, waarvan sommige groot. Sober exemplaar van een vogel met een gewelfde morfologie, wiens lange snavel op een gebogen achterlijf rust. Mooie goudbeige patina. Uitstekende staat.
De Senoufo, de naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Raden van oudsten, onder leiding van een gekozen ...


Zie het blad

750,00

Mahongwe relikwie figuur
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Mahongwe relikwie

Deze houten sculptuur van de Mahongwe, uit het uiterste noordoosten van Gabon, aan de grens met Congo, belichaamt een stamvader en is bekleed met metalen draden. Het concave, spitse gezicht met daarboven een uitstulping zou voor sommigen de slang naja symboliseren. Het patroon op de achterkant herinnert aan het kapsel van bepaalde hoogwaardigheidsbekleders.
De manden met de relikwieën van illustere voorouders, meestal bekroond door twee reliekhouders, werden bewaard in de tempels van het dorp. Een van hen belichaamde de grondlegger van het geslacht, en de tweede zijn nakomelingen. De verering van voorouders, de bwete (Noord-Kota) stond centraal in het sociale en religieuze leven van de Kota en vertoont veel analogieën met die van de Fang . In de exclusieve aanwezigheid van ...


Zie het blad

1450,00

Mbede, Ambete Relikwie standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Mbede standbeeld

Verzameling Afrikaanse kunst P. Malisse.
Voorouderverering in de Afrikaanse kunst van de Mbede, Mbete of Ambete

De cultus van de voorouders, onder de Mbete, gaat gepaard met deze gebeeldhouwde figuren waarvan de rugholte vaak de rol van een reliekschrijn speelt. Dit opmerkelijke vrouwenbeeld, gebeeldhouwd in hout en vervolgens bekleed met metalen platen, heeft een plat gezicht dat is uitgehouwen in een bolvormig hoofd zonder hoofdtooi. De morfologie drukt kracht en stabiliteit uit. Bevestigd aan de gezwollen buste, zijn de armen in een rechte hoek gebogen. Het buigen van de dikke en gespierde benen kondigt een rituele dans aan. Gesleten zwarte patina. Geërodeerde voeten.
De Mbete vormen een stam van Gabon, aan de grens van Midden-Congo, grenzend aan de Obamba, ...


Zie het blad

1450,00

Mossi polychroom kuifmasker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Mossi masker

Figuratief dierenmasker, ongewoon, dat de kop van een zoogdier voorstelt. Diamantpatronen, gebaseerd op natuurlijke pigmenten, worden op het oppervlak geschilderd.
Mat gebruikspatina, kleine chips.
De Afrikaanse kunst sculpturen van de Bobo, Bwa, Kurumba en Mossi, die in Burkina Faso wonen, nemen en combineren vaak gestileerde elementen die zijn geleend van mensen, dieren of zelfs insecten. Men gelooft dat het de geesten van de natuur zijn die het welzijn en de welvaart van een individu bepalen, en tegenspoed zal worden gezien als het resultaat van verwaarlozing van collectieve rituelen. Het is daarom tijdens verschillende vieringen dat het masker een geest van de natuur of die van een voorouder personifieert om het dagelijks leven van leden van de etnische groep te ...


Zie het blad

750,00

Chamba standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Chamba standbeeld

De chamba-beeldhouwkunst heeft bepaalde punten gemeen met die van de Mumuye. Dit exemplaar neemt een ontwerp aan dat de bijzonderheid biedt van een gebogen buste, in de hoogte omlijst door korte gevouwen armen. De buste wordt breder, de heupen strekken zich uit in cilindrisch reliëf. De benen zijn klassiek gesneden, gedrongen en half gebogen. De kop met eenvoudige kenmerken onderscheidt zich door een hoge kuif en enorme ronde oren.
Iets satijnachtig roodbruin patina.
Geïnstalleerd sinds de 17e eeuw op de zuidelijke oever van de Benue in Nigeria, hebben de Chamba weerstand geboden aan de veroveringspogingen van de Fulani, nomaden die zich in groten getale in het noorden van Nigeria hebben gevestigd. Ze staan ​​bekend om hun beroemde buffelmasker met zijn twee platte kaken die het ...


Zie het blad

450,00

Bewaker beeltenisTabwa
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Tabwa standbeeld

Ex-collectie Franse tribale kunst.
Standbeelden Tabwa, prestigieuze traditionele beeldhouwwerken in de Afrikaanse kunst.
De Luba overheersten de Tabwa in de streek langs het Tanganyika-meer, tussen Zaïre en Zambia. "Tabwa" of "vastgebonden zijn" verwijst waarschijnlijk naar het slavernijsysteem dat ooit door islamitische handelaren werd toegepast.b> De Tabwa herwonnen vervolgens hun onafhankelijkheid door de rijkdom die de ivoorhandel opleverde. Net zoals de invloed van de Luba duidelijk is in de samenlevingen en rituelen van de Tabwa, zo hebben ook de Tanzaniaanse stammen de beeldhouwkunst van de Tabwa beïnvloed wat betreft geometrische decoratieve motieven.

Lineaire schuine strepen lopen over het gezicht en de buste van deze leider die, volgens François Neyt, het ...


Zie het blad

350,00

Hemba Singiti hoofd
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Hemba hoofd

Dit Afrikaanse hoofd singiti Hemba, die werd gesneden door de bwana mutombo, presenteert de traditionele criteria van Hemba-beeldhouwwerk. Een gebeiteld fries dat het gezicht benadrukt, duidt op een baard; het weelderige kapsel werd verder omlijnd door een tiara. Deze voorwerpen, meestal gemaakt van iroko, werden vereerd door een bepaalde clan en opgeslagen in grafkamers in het huis van de chef.
Korrelig patina. Erosies en scheuren.
Hoogte op voet: 35 cm.
De Hemba zijn lange tijd onderworpen geweest aan het naburige Luba-rijk, wat een zekere invloed heeft gehad op hun cultuur, hun religie en hun kunst. Voorouderverering staat centraal in de Hemba-samenleving. Genealogie staat inderdaad garant voor privileges en de verdeling van land. Alle aspecten van de ...


Zie het blad

490,00

N tomo Markha janiform masker
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Marka-masker

Twee smalle gezichten doorkruist door een lange rechthoekige neus zijn bovenaan verbonden door een kam. De kenmerken, onderstreept door ingelegde messing bladen, vormen de specificiteit van de marka sculpturen. Gebruikssporen, oude matte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies.
De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal. Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies. De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etnische groep en ...


Zie het blad

480,00

Jukun Wurbo standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Jukun standbeeld

Ruime uitgezette oren omlijsten het gezicht, bovendien onderstreept door een gekanteelde baard en bekroond met een hoge tiara, van deze gebeeldhouwde figuur. De assertieve houding brengt de bolle buik waarop de handen rusten naar voren. Plaatselijk afbladderend donker patina. Erosies, gaten en scheuren door uitdroging.

De Jukuns zijn een bevolking van West- en Centraal-Afrika die voornamelijk in Nigeria leeft in de bovenste Bénoué-vallei, ook in het noordwesten van Kameroen.
Dankzij de uitbreiding van het oude Jukun-rijk, de Jukun of Wurbo van Nigeria verdeeld in twee groepen: een ten zuiden van de rivier de Donga en de tweede ten noorden van de regio, in de buurt van de Mumuye en de Wurkum. De aanvallen van eerst de Chamba's, daarna van de Fulani, droegen bij aan ...


Zie het blad

Doe een bod.

950,00

Dogon vrouwelijk standbeeld
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Dogon standbeeld

Figuur van een voorouder vertegenwoordigd naakt, geknield op een cirkelvormig plat oppervlak. Het hoofd heeft een gebeitelde kuif, het gezicht heeft schuine ogen die de pijlvorm van de neus accentueren. Samengeknepen lippen geven een vastberaden en geconcentreerde fysionomie. Lange, slanke ledematen zijn versierd met armbanden, het lichaam is gemarkeerd met fijne littekens, de billen rusten op zeer lange voeten.
Interessante gespikkelde rode oker, zwartachtige patina en lichte pigmenten.
Uitdroging scheuren.
De Dogon-beelden, die voor het grootste deel in opdracht van een familie zijn gebeeldhouwd, kunnen ook het voorwerp van aanbidding zijn van de hele gemeenschap wanneer ze bijvoorbeeld de stichting van het dorp herdenken. Hun functies blijven echter weinig bekend. ...


Zie het blad

480,00

Paar Beninse luipaarden in brons
Tribale kunst > Brons, cavalier, luipaard, guerrier, pirogues > Benin brons

De tribale vorstelijke kunst van Benin.
Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden hoofdmannen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijen geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. Het doden van de koning van de dieren in verband met legendes, de luipaard, was het voorrecht van het opperhoofd, de Oba. De kat zou dan kunnen dienen als een offer voor de cultus van het hoofd van het opperhoofd. Soms getemd door verschillende koninklijke gilden, vergezelde ...


Zie het blad

7950,00

Fang Nlo byeri reliekschrijn hoofd
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Fang hoofd

Afrikaanse tribale kunst en begrafenisrituelen
Deze hoektandkop met metalen pupillen, met een hol gezicht onder een rond voorhoofd en een horizontale steenbolk, werd op de reliekschrijndoos geplaatst die in zekere zin zijn buste vormde. Geoliede goudbruine patina, geërodeerd hout.
Onder de Fang van Kameroen en Gabon heeft elke familie een "Byeri", of reliekschrijn, waarin de botten van de voorouders worden bewaard. Deze dozen werden bewaakt door de oudste man van het dorp, de "esa". De reliekschrijnkisten werden bekroond door een standbeeld of een hoofd dat fungeerde als bewaker van de "byeri" -dozen. Deze werden in een donkere hoek van de hut bewaard en waren bedoeld om kwade invloeden op iemand anders af te leiden. Ze werden ook gebruikt tijdens inwijdingsceremonies voor ...


Zie het blad

390,00



Bekijk meer artikelen

Laatste items die je hebt bekeken:
Tribale kunst  -  Parijs - Brussel - Londen

© 2022 - Digital Consult SPRL

Essentiel Galerie SPRL
73A Rue de Tournai - 7333 Tertre - Belgique
+32 (0)65.529.100
visa Master CardPaypal