Tribal kunst expertise tot uw dienst
Elk van de op deze site gepresenteerde werken van tribale kunst is afkomstig uit Europese en Amerikaanse collecties. Alle, na expertise, zijn vergezeld van een certificaat van echtheid, en kunnen de mooiste collecties van Afrikaanse kunst integreren.
Een permanente tentoonstelling
De permanente tentoonstelling "Als de primitieve kunsten zich uiten", die op 1 juni 2019 van start gaat, wordt u van maandag tot zaterdag voorgesteld in de lokalen van Essentiel Galerie, om u een grote verscheidenheid aan regelmatig vernieuwde voorwerpen te laten ontdekken: Rue de Tournai 73 7333 Tertre in België. Telefoon: +32 65 529 100.
Prijzen
Dankzij onze vijfendertig jaar ervaring in tribale kunst, doen wij ons uiterste best om u kwaliteitsvoorwerpen te garanderen tegen concurrerende prijzen.
Tribale kunst > De fetisj, bron van alle mystieke vragen. > Hungaan Fetish Zeer expressieve sculptuur van een klein, gedrongen karakter, weergegeven met de handen verenigd onder de kin, met kenmerken die ook kwésé zijn, volgens de arcering van het gezicht. Aan weerszijden van het hoofd zijn openingen doorboord voor mogelijke ophanging, seks voor rituele doeleinden. Fluweelachtig korrelig patina, gedeeltelijk afgesleten, uitdrogingsscheurtjes.
De Kwésé zijn gevestigd onder andere stammen zoals de Mbala en de Hungaan, langs de oevers van de rivier de Kwango in de Democratische Republiek Congo. Hun beeldhouwwerk is geïnspireerd op dat van hun buren en soms gemaakt door de Mbala's op verzoek van de Kwese.
De hoofdtooi vertoont grote overeenkomsten met de mukote-hoofdtooi die, onder de westelijke Pende met wie de Mbala mukanda-besnijdenisrituelen ...
Tribale kunst > Theatrale poppen, poppen > Ibibio marionet Standbeeld van het type "colon", waarvan de gehurkte anatomie is verfraaid met lange beweegbare armen. De ronde kop draagt een hoofdtooi die in twee lobben is verdeeld, de zijkanten van het gezicht zijn ingekerfd met op regelmatige afstanden aangebrachte openingen.
Mat gebruikspatina, bijzonder fluweelachtig.
Uitdrogingsscheuren, erosies.
De Ibibios, mensen van West-Afrika die voornamelijk aanwezig zijn in het zuidoosten van Nigeria (staat Akwa Ibom), zijn ook aanwezig in Ghana, Kameroen en Equatoriaal-Guinea.
Geheime genootschappen zijn talrijk onder de Ibibio die zich ten westen van de Cross River hebben gevestigd. Zonder centrale overheid is hun maatschappelijke organisatie vergelijkbaar met die van het naburige Igbo. Voorouderverering staat onder het gezag van de hoogste ...
Tribale kunst > Relikwieën in hout, in koper > Sangu relikwie .
Uitzonderlijk Sango-reliekschrijnbeeld met een hoofd dat rust op een lange, met metaal omringde nek. Het radicaal abstracte lichaam ontvouwt zich in een diamantvorm, volgens de klassieke structuur van reliekhouders.
Onder de Shira-Punu-groep vestigden The Massango, Mashango, Sango, Sangu zich op het Chaillu-massief in Gabon en in de provincie Ngounié. Het gebruik van manden en ook bundels reliekhouders met de botten van de overledene, waarop sculpturen van dit type op de troon waren geplaatst, was wijdverbreid in heel Gabon, onder de Fang, de Kota, maar ook de Mitsogho en de Massango > , waarin deze cultus de naam Bumba , Mbumba aanneemt.
De sculpturen die de rol speelden van "medium" tussen de levenden en de doden die waakten over de nakomelingen, werden ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Nyamwezi masker Gesneden in dicht hout, vormen de kenmerken van dit masker een neutrale maar krachtige fysionomie die wordt geaccentueerd door het contrast van kleuren. Zware witgecoate oogleden vestigen de aandacht op vooruitstekende wangen en een uitstekende mond.
Polychroom patina.
De Luo, Kuria, Haya en Ziba, de Kéréwé, Karagwé, Sukuma en Nyamézi zijn gevestigd in de westelijke centrale en centrale regio van Tanzania. De Nyamwezi, Nyamézi,("westerse mensen" en soms "maanmensen ") vormen de grootste groep onder de stammen die in het noorden van centraal Tanzania wonen. Hun rituele en artistieke productie, die van verschillende origine zijn, hoewel ze dezelfde culturele specificiteiten delen, vertoont bijgevolg zeer verschillende formele aspecten. De cultus van voorouders en leiders, van ...
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Calao Senufo Een rijke artistieke traditie heeft zich onder de Senoufo gemanifesteerd door middel van verschillende Afrikaanse maskers, antropomorfe sculpturen, alledaagse voorwerpen en beeldjes die geesten van de natuur of waarzeggerij belichamen. De laatste profiteerde van offerplengoffers op basis van palmolie.
Tijdens de riten van de Poro-samenleving gebruikten de leiders van de ingewijden ook vogelbeelden, waarvan sommige groot.
Sober exemplaar van een vogel met een gewelfde morfologie, wiens lange snavel op een gebogen achterlijf rust. Mooie goudbeige patina. Uitstekende staat.
De Senoufo, de naam die Franse kolonisten hun hebben gegeven, bestaat voornamelijk uit boeren die zich hebben verspreid tussen Mali, Ivoorkust en Burkina Faso. Raden van oudsten, onder leiding van een gekozen ...
Tribale kunst > Tribale beelden, Afrikaanse fetisjen, materniteiten > Mbede standbeeld Verzameling Afrikaanse kunst P. Malisse.
Voorouderverering in de Afrikaanse kunst van de Mbede, Mbete of Ambete
De cultus van de voorouders, onder de Mbete, gaat gepaard met deze gebeeldhouwde figuren waarvan de rugholte vaak de rol van een reliekschrijn speelt. Dit opmerkelijke vrouwenbeeld, gebeeldhouwd in hout en vervolgens bekleed met metalen platen, heeft een plat gezicht dat is uitgehouwen in een bolvormig hoofd zonder hoofdtooi. De morfologie drukt kracht en stabiliteit uit. Bevestigd aan de gezwollen buste, zijn de armen in een rechte hoek gebogen. Het buigen van de dikke en gespierde benen kondigt een rituele dans aan.
Gesleten zwarte patina. Geërodeerde voeten.
De Mbete vormen een stam van Gabon, aan de grens van Midden-Congo, grenzend aan de Obamba, ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Mossi masker Figuratief dierenmasker, ongewoon, dat de kop van een zoogdier voorstelt.
Diamantpatronen, gebaseerd op natuurlijke pigmenten, worden op het oppervlak geschilderd.
Mat gebruikspatina, kleine chips.
De Afrikaanse kunst sculpturen van de Bobo, Bwa, Kurumba en Mossi, die in Burkina Faso wonen, nemen en combineren vaak gestileerde elementen die zijn geleend van mensen, dieren of zelfs insecten. Men gelooft dat het de geesten van de natuur zijn die het welzijn en de welvaart van een individu bepalen, en tegenspoed zal worden gezien als het resultaat van verwaarlozing van collectieve rituelen. Het is daarom tijdens verschillende vieringen dat het masker een geest van de natuur of die van een voorouder personifieert om het dagelijks leven van leden van de etnische groep te ...
Tribale kunst > Afrikaanse gezichtsmaskers, tribaal masker > Marka-masker Twee smalle gezichten doorkruist door een lange rechthoekige neus zijn bovenaan verbonden door een kam. De kenmerken, onderstreept door ingelegde messing bladen, vormen de specificiteit van de marka sculpturen. Gebruikssporen, oude matte patina, uitdrogingsscheurtjes, erosies.
De Marka , Maraka in Bamana, Warka , of Sarakolé, zijn islamitische stadsbewoners van Soninke-oorsprong, gevestigd in het zuiden van Niger, verspreid sinds het einde van het Ghana-rijk in Mali, Mauritanië en Senegal.
Ze spreken nu Bamana en hebben veel van de Bambara-tradities overgenomen, zoals de Ntomo en de Koré, initiatieverenigingen die maskers gebruikten tijdens hun ceremonies.
De Afrikaanse beeldhouwers Bambara en Marka maken deel uit van de Numuw, die niet gebonden zijn aan een etnische groep en ...
Tribale kunst > Brons, cavalier, luipaard, guerrier, pirogues > Benin brons De tribale vorstelijke kunst van Benin.
Vóór de vernietiging van het paleis van het koninkrijk Benin in 1897, werd het goddelijke karakter van de koningen, de Oba, geïllustreerd door meerdere werken die hun macht vierden. Oorlogsscènes werden gereproduceerd op verhalende platen, in brons en aan de muren bevestigd. Weelderige bronzen altaren, herdenkingsfiguren van overleden hoofdmannen, zware armbanden, enkelbanden en recades werden in veel gieterijen geproduceerd met behulp van de verloren was-giettechniek. Het doden van de koning van de dieren in verband met legendes, de luipaard, was het voorrecht van het opperhoofd, de Oba. De kat zou dan kunnen dienen als een offer voor de cultus van het hoofd van het opperhoofd. Soms getemd door verschillende koninklijke gilden, vergezelde ...